IMG 3577 edit

Foto: Janicke L. Vibe

Tekst: Marius Vibe

Foley-kurs med kull 12

I desember deltok kull 12 på et foley-kurs med tildligere DNF-studenter Yvonne Stenberg og Therese Næss Diesen.

Her er noen bilder fra øvelsen.

På kurset fikk studentene lære om hva locationfoley er, og hvordan man samarbeider som foleyartist og foley recordist.

Det ble undervist i hvordan man gjør opptak i perspektiv på location, hvor man bruker klangen i rommet til sin fordel, samt om forskjellene mellom studio og location og hvilke utfordringer som ligger i dette.

Lydutstyr
IMG 3570

Opptakene ble gjort i Filmskolens (lettere klaustrofobiske) kulvertsystem

IMG 3570

Fottøy for noen - arbeidsverktøy for andre

Kurset foregikk over tre dager. Den første dagen besto av undervisning i miksekinoen med hele klassen, hvor det ble vist eksempler fra tidligere prosjekter og snakket om hva locationfoley er for noe, før gruppen hentet ut det nødvendige utstyret.

Dagen etter dro klassen til location og gjorde full foley til en utvalgt scene fra en film*. Dette omfattet alle skritt, props/rekvisitter og kleslyder, der alle fikk prøvd seg både som foleyartist og foleyopptaker (foley recordist).

Det ble brukt to mikrofoner under opptak av locationfoleyen: En som sto på stativ litt unna, og en som foleyartisten holdt selv (når mulig) samtidig som lyden ble lagd.
På den måten får man to perspektiver som man kan bruke til å mikse mellom i etterkant.

Til høyre: talkumpulver mot knirkete sko

Siste dag satt gruppen sammen i miksekinoen igjen for å redigere foleyen - hvilket innebærer å synkronisere lyden til bildene, samt mikse det hele inn.

IMG 3570

Opptakene ble gjort i Filmskolens (lettere klaustrofobiske) kulvertsystem

IMG 3570

Fottøy for noen - arbeidsverktøy for andre


Siste artikler

Eli Bø cropped Høgskolen i Innlandet Elen Sonja Klouman

Vi skal ta vare på filmskolens identitet!

Filmskolen vil utsette den videre revisjonen av filmutdanningen. Av de endringsprosesser vi står oppe i nå er det denne som er den viktigste for filmskolens identitet, og vi vil sikre bedre informasjon og medvirkning fra både studenter, ansatte og filmfeltet, og ta oss bedre tid før vi konkluderer.

Porter

Masteralumni Lisa Enes til prestisjefestivalen Clermont-Ferrand

Lisa Enes' "Portør", som ble laget på filmskolens masterprogram, er tatt ut til Clermont-Ferrand, verdens største og viktigste kortfilmfestival. Nylig fikk hun også produksjonsstøtte fra NFI til sin neste kortfilm. Les intervju med den talentfulle filmskaperen som vi gleder oss til å følge videre.

Phd studenter

"7 nye ph.d. stillinger er en unik mulighet for filmfeltet"

Den norske filmskolen lyser ut nye stipendiatstillinger i programmet “ph.d. i kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer”. Ifølge ph.d. leder Trond Lossius representerer hele syv nye kunstfaglige stipendiatstillinger en unik mulighet for filmfeltet.

PHD INFOMØTE

Opptak fra infomøte om ph.d. stillinger 12. desember

12. desember kl 19 på Kunstnernes Hus i Oslo hadde vi informasjonsmøte om søknadsprosessen og de syv ph.d. stillingene som er lyst ut innenfor ph.d. programmet "kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer". Du kan se opptak fra møtet her.

Anna Moland Porject gasstation Foto Rasmus Eriksson

HINNS Utdanningskvalitetspris til filmskolens satsning på virtuell produksjon

VIPROS-prosjektet ledet av Troels Linde tildeles HINNs utdanningskvalitetspris 2022. Prosjektet får ros for å være nyskapende, relevant for arbeidslivet og koble forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og utdanning på en god måte.

Swamp Lion 02

Masteralumni med kinopremiere på "Swamp Lion"

Møt Regissør Torben Bech, produsent Magnus Kristiansen og komponist Alan Gutierrez Frausto som startet sitt kreative samarbeid på filmskolens første masterkull. 10. november kommer de til filmskolen for å snakke om prosessen bak filmen "Swamp Lion" som har kinopremiere 11. november