IMG 3577 edit

Photo: Janicke L. Vibe

Text: Marius Vibe

Foley-øvelse med kull 12

- Det er en dansk film som heter Den næstsidste.- Vi brukte én scene.- Det må blurres helt, da filmen ikke har kommet på kino enda. Den kommer nok en gang i 2021. Premieredato er ikke annonsert tror jeg.

Det var et kurs som gikk over tre dager. Den første dagen hadde vi felles i miksekinoen hele klassen der Therese Næss Diesen og jeg viste eksempler fra tidligere prosjekter og snakket om hva locationfoley er for noe. Deretter tok vi ut det nødvendige utstyret vi trengte.

Dagen etter dro vi til location og jobbet med en utvalgt scene og gjorde full Foley til denne scenen. Det innebærer da alle skritt, props/rekvisitter og kles, der alle fikk prøvd seg både som Foley artist og Foley recordist. Siste dag satt vi sammen i miksen igjen og redigerte foleyen. Det innebærer og synke det opp, samt mikse det inn.

Når vi recorda locationfoleyen så ruker vi to mikrofoner. En som står på stativ litt unna, og en som Foley artist holder selv (hvis mulig) samtidig som man lager lyden. På den måten har man to perspektiver som man kan bruke til å mikse mellom i etterkant.

Lydutstyr
IMG 3570

Opptakene ble gjort i Filmskolens (lettere klaustrofobiske) kulvertsystem

IMG 3570

Fottøy for noen - arbeidsverktøy for andre

Kurset foregikk over tre dager. Den første dagen besto av undervisning i miksekinoen med hele klassen, hvor det ble vist eksempler fra tidligere prosjekter og snakket om hva locationfoley er for noe, før gruppen hentet ut det nødvendige utstyret.

Dagen etter dro klassen til location og gjorde full foley til en utvalgt scene fra en film*. Det innebærer da alle skritt, props/rekvisitter og kleslyder, der alle fikk prøvd seg både som foleyartist og foleyopptaker (foley recordist).

Det ble brukt to mikrofoner under opptak av locationfoleyen: En som sto på stativ litt unna, og en som foleyartisten holdt selv (når mulig) samtidig som lyden ble lagd. (På den måten får man to perspektiver som man kan bruke til å mikse mellom i etterkant).

Siste dag satt gruppen sammen i miksekinoen igjen for å redigere foleyen - hvilket innebærer å synkronisere lyden til bildene, samt mikse det hele inn.

til høyre: talkumpulver mot knirkete sko

Siste dag satt gruppen sammen i miksekinoen igjen for å redigere foleyen - hvilket innebærer å synkronisere lyden til bildene, samt mikse det hele inn.

IMG 3570

Opptakene ble gjort i Filmskolens (lettere klaustrofobiske) kulvertsystem

IMG 3570

Fottøy for noen - arbeidsverktøy for andre


Latest articles

Cinema Synthetica premiere3

Cinema Syntetica 2.0: KI-filmpremiere

Vi gjentar suksessen fra høstens KI-konferanse for filmbransjen og presenterer versjon 2.0. av Cinema Synthetica med premiere på Vega Scene 21. mai.

Siri 2021 08 24 072146 ycmw

Gullruten-nominert for beste produksjonsdesign for «Harald & Sonja»

Professor Siri Langdalens arbeid med å gjenskape Harald og Sonjas verden på 60-tallet er anerkjent med nominasjon til Gullrutens fagpris som deles ut 28. april. De to andre nominerte for beste produksjonsdesign, Astrid Astrup og Hallvard Hellem, er begge filmskolealumni.

Avgangsvisning MF Akull42025 forside

Bransjevisning av avgangsprosjekter fra masterkull 4

Mandag 28. april på Cinemateket i Oslo blir det eksamensvisning for tre masterstudenter fra kull 4: Benjamin Mosli, Ida Margrethe Neverdahl og Asne Vaa Greibrokk.

Image002

Midtveisevaluerng for stipendiat Ole Christian Solbakken

På Myrens Verksted 29. april får vi et innblikk i den kunstneriske prosessen manusforfatter Ole Christian Solbakken står i midtveis i stipendiatperioden. Han arbeider med et biografisk drama om broren til Gustav Vigeland, Emanuel Vigeland.

Maria På Sett forfra Foto Sean Fulton

Maria på lydlinjen: “Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg”

Lyddesigner Maria Bardal går andre året på filmskolens bachelor. Hun er en av seks studenter på lydlinjen, som har søknadsfrist 1. mars. Som lyddesigner kan hun få deg til å føle noe annet enn det som ligger i bildet alene når du ser en film.

OPPTAK 2025 IG 3112 PD LYD5

Åpent zoom-møte: Vil du skape verdener?

Produksjonsdesignlinjen har søknadsfrist 1. mars og 12. februar kan du møte produksjonsdesigner Astrid Astrup på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun gjenskapte 80-tallet i serien Lykkeland.