IMG 3577 edit

Foto: Janicke L. Vibe

Tekst: Marius Vibe

Foley-kurs med kull 12

I desember deltok kull 12 på et foley-kurs med tildligere DNF-studenter Yvonne Stenberg og Therese Næss Diesen.

Her er noen bilder fra øvelsen.

På kurset fikk studentene lære om hva locationfoley er, og hvordan man samarbeider som foleyartist og foley recordist.

Det ble undervist i hvordan man gjør opptak i perspektiv på location, hvor man bruker klangen i rommet til sin fordel, samt om forskjellene mellom studio og location og hvilke utfordringer som ligger i dette.

Lydutstyr
IMG 3570

Opptakene ble gjort i Filmskolens (lettere klaustrofobiske) kulvertsystem

IMG 3570

Fottøy for noen - arbeidsverktøy for andre

Kurset foregikk over tre dager. Den første dagen besto av undervisning i miksekinoen med hele klassen, hvor det ble vist eksempler fra tidligere prosjekter og snakket om hva locationfoley er for noe, før gruppen hentet ut det nødvendige utstyret.

Dagen etter dro klassen til location og gjorde full foley til en utvalgt scene fra en film*. Dette omfattet alle skritt, props/rekvisitter og kleslyder, der alle fikk prøvd seg både som foleyartist og foleyopptaker (foley recordist).

Det ble brukt to mikrofoner under opptak av locationfoleyen: En som sto på stativ litt unna, og en som foleyartisten holdt selv (når mulig) samtidig som lyden ble lagd.
På den måten får man to perspektiver som man kan bruke til å mikse mellom i etterkant.

Til høyre: talkumpulver mot knirkete sko

Siste dag satt gruppen sammen i miksekinoen igjen for å redigere foleyen - hvilket innebærer å synkronisere lyden til bildene, samt mikse det hele inn.

IMG 3570

Opptakene ble gjort i Filmskolens (lettere klaustrofobiske) kulvertsystem

IMG 3570

Fottøy for noen - arbeidsverktøy for andre


Siste artikler

Cinema Synthetica premiere3 2

Cinema Syntetica 2.0: KI-filmpremiere

Vi gjentar suksessen fra høstens KI-konferanse for filmbransjen og presenterer versjon 2.0. av Cinema Synthetica med premiere på Vega Scene 21. mai.

Siri 2021 08 24 072146 ycmw

Gullruten-nominert for beste produksjonsdesign for «Harald & Sonja»

Professor Siri Langdalens arbeid med å gjenskape Harald og Sonjas verden på 60-tallet er anerkjent med nominasjon til Gullrutens fagpris som deles ut 28. april. De to andre nominerte for beste produksjonsdesign, Astrid Astrup og Hallvard Hellem, er begge filmskolealumni.

Avgangsvisning MF Akull42025 forside

Bransjevisning av avgangsprosjekter fra masterkull 4

Mandag 28. april på Cinemateket i Oslo blir det eksamensvisning for tre masterstudenter fra kull 4: Benjamin Mosli, Ida Margrethe Neverdahl og Asne Vaa Greibrokk.

Image002

Midtveisevaluerng for stipendiat Ole Christian Solbakken

På Myrens Verksted 29. april får vi et innblikk i den kunstneriske prosessen manusforfatter Ole Christian Solbakken står i midtveis i stipendiatperioden. Han arbeider med et biografisk drama om broren til Gustav Vigeland, Emanuel Vigeland.

Maria På Sett forfra Foto Sean Fulton

Maria på lydlinjen: “Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg”

Lyddesigner Maria Bardal går andre året på filmskolens bachelor. Hun er en av seks studenter på lydlinjen, som har søknadsfrist 1. mars. Som lyddesigner kan hun få deg til å føle noe annet enn det som ligger i bildet alene når du ser en film.

OPPTAK 2025 IG 3112 PD LYD5

Åpent zoom-møte: Vil du skape verdener?

Produksjonsdesignlinjen har søknadsfrist 1. mars og 12. februar kan du møte produksjonsdesigner Astrid Astrup på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun gjenskapte 80-tallet i serien Lykkeland.