Utgangspunktet for kurset var å gi både foto- og produksjonsdesign studentene kunnskap om farge og lys som visuelle virkemidler i film. Linjeleder for foto Anna Myking og linjeleder for produksjonsdesign Siri Langdalen står bak opplegget for øvelsen hvor hensikten var å forstå hvordan farger og lys spiller inn i opplevelse av bildet.
Fra Hong Kong til Cuba
Studentene fikk i oppgave å bygge dekorasjoner i studio med forskjellig fargepalett, og gjorde tester med fokus på hvordan lyssetting påvirker fargene i dekorasjonene. Settingene de skulle lage var "En bar i Hong Kong, 1960", med inspirasjon fra Wong Kar-wais filmer, og "Interiør/eksteriør fra Cuba, 1920".
Produksjonsdesign-student Olivia Scheibye var en av deltakerene på kurset.
– Det har vært veldig spennende å få lov til å skape kun ut fra det visuelle, og å undersøke hvordan et rom kan gjennomgå en prosess ved hjelp av lys og kamera. At det ikke var et narrativ som skapte scenen, men rommet, fargene og lyset.
Maler Claude Wittwen underviste både foto- og produksjonsdesign studentene i fargelære. Wittwen, som har arbeidet på filmer som De uskyldige og Den 12. mann, ledet også arbeidet i studio hvor produksjonsdesign studentene ble opplært i material-gjengivelse, male- og patineringsteknikker. Filmskolens Liv Sørlien var ansvarlig for å bygge dekorasjonene i studio.
- Vi hadde en fantastisk lærer som både lærte fra seg, men som også gikk opp i prosjektet minst like mye som oss. Det var en inspirerende og lærerik opplevelse, sier produksjonsdesign-student Laura Tassicker.
- Det var spennende å bli kjent med mange viktige og kreative måter å jobbe med farger og patinering på innen produksjonsdesign. Jeg ser frem til å bruke både disse teknikkene og fargeteorien på de kommende prosjektene jeg må jobbe med.
Natt og dag
Studentene testet ut farger i forhold til lyssetting og grading. Foto studentene ble veiledet både av skoles tekniske leder Johannes Selvaag og fotograf Uffe Mulvad (foto-student fra kull 11). Det ble satt opp lysrigg i både studio 1 og 2 og studentene arbeidet i par: en foto- og en produksjonsdesign student samarbeidet om å filme et uttrykk i studio, enten i dags- eller kveldslys. Det ble foretatt lysjusteringer og rekvisitt- forandringer mellom hver gruppe.
- Det å skape ulike stemninger og tider på døgnet med lys i et så kontrollert miljø har vært en ekstremt verdifull erfaring. Dette prosjektet har virkelig åpnet øynene våre for det endeløse potensialet av å jobbe i studio sammen med PD-studentene, sier fotostudent Mikkel Lyng-Jørgensen, som også har tatt alle bildene i denne artikkelen.
Etter testene i studio ble materialet gradet under veiledning av colorist Stig Olsen. Workshopen ble avsluttet med visning av materialet i skolens kino den 23. november med lærere og veiledere tilstede som evaluerte det tverrfaglige kurset sammen med studentene.
Fotostudent Signe Edelboe Rasmussen satt pris på muligheten til å utforske og leke i studio i samarbeid med medstudenter.
- Det har vært inspirerende å se hvor ulike uttrykk som har blitt til i de ulike studiene, til tross for at settets farger og rom er satt mellom de ulike gruppenes opptak. Du kan gjøre mye ved å flytte en vegg eller skru på en lampe. Det er spennende når det er plass til å leke og vi ikke trenger å begrense kreativiteten vår. Da blir hele prosessen lærerik og givende. Jeg henter mye inspirasjon fra alt jeg har sett de andre gjøre gjennom arbeidet sitt på studiene og lærer av dem.