Fargeworkshop Kull13 Hong Kong1 Foto Mikkel Lyng

Foto: Mikkel Lyng-Jørgensen

Tekst: Siri Langdalen og Hanne-Lovise Skartveit

Fortelle med farger: Tverrfaglig studio- og fargekurs for Bachelorstudenter

Hvordan spiller farger og lys inn i opplevelsen av stemning, epoke og miljø på film? Dette utforsket bachelorstudentene i foto og produksjonsdesign på Kull 13 i en tverrfaglig workshop i studio på Lillehammer.

Utgangspunktet for kurset var å gi både foto- og produksjonsdesign studentene kunnskap om farge og lys som visuelle virkemidler i film. Linjeleder for foto Anna Myking og linjeleder for produksjonsdesign Siri Langdalen står bak opplegget for øvelsen hvor hensikten var å forstå hvordan farger og lys spiller inn i opplevelse av bildet.

Studentene fikk i oppgave å bygge dekorasjoner i studio med forskjellig fargepalett, og gjorde tester med fokus på hvordan lyssetting påvirker fargene i dekorasjonene. Settingene de skulle lage var "En bar i Hong Kong, 1960", med inspirasjon fra Wong Kar-wais filmer, og "Interiør/eksteriør fra Cuba, 1920".

Maler Claude Wittwen underviste både foto- og produksjonsdesign studentene i fargelære. Wittwen, som har arbeidet på filmer som De uskyldige og Den 12. mann, ledet også arbeidet i studio hvor produksjonsdesign studentene ble opplært i material-gjengivelse, male- og patineringsteknikker. Filmskolens Liv Sørlien var ansvarlig for å bygge dekorasjonene i studio.

Studentene testet ut farger i forhold til lyssetting og grading. Foto studentene ble veiledet både av skoles tekniske leder Johannes Selvaag og fotograf Uffe Mulvad (foto-student fra kull 11). Det ble satt opp lysrigg i både studio 1 og 2 og studentene arbeidet i par: en foto- og en produksjonsdesign student samarbeidet om å filme et uttrykk i studio, enten i dags- eller kveldslys. Det ble foretatt lysjusteringer og rekvisitt- forandringer mellom hver gruppe. Alt materialet ble så gradet under veiledning av colorist Stig Olsen.

Workshopen ble avsluttet med visning av materialet i skolens kino den 23. november med lærere og veiledere tilstede som evaluerte det tverrfaglige kurset sammen med studentene.

Fargeworkshop Kull13 Hong Kong3 Foto Mikkel Lyng

"Hong Kong, 1960"

Maler Claude Wittwen underviste både foto- og produksjonsdesign studentene i fargelære. Wittwen, som har arbeidet på filmer som De uskyldige og Den 12. mann, ledet også arbeidet i studio hvor produksjonsdesign studentene ble opplært i material-gjengivelse, male- og patineringsteknikker. Filmskolens Liv Sørlien var ansvarlig for å bygge dekorasjonene i studio.

Studentene testet ut farger i forhold til lyssetting og grading. Foto studentene ble veiledet både av skoles tekniske leder Johannes Selvaag og fotograf Uffe Mulvad (foto-student fra kull 11). Det ble satt opp lysrigg i både studio 1 og 2 og studentene arbeidet i par: en foto- og en produksjonsdesign student samarbeidet om å filme et uttrykk i studio, enten i dags- eller kveldslys. Det ble foretatt lysjusteringer og rekvisitt- forandringer mellom hver gruppe.

Fargeworkshop Kull13 Cuba1 Foto Mikkel Lyng

"Cuba, 1920" setting i dagslys.

Fargeworkshop Kull13 Hong Kong2 Foto Mikkel Lyng

"Cuba, 1920" setting i kveldslys.

Etter testene i studio ble materialet gradet under veiledning av colorist Stig Olsen. Workshopen ble avsluttet med visning av materialet i skolens kino den 23. november med lærere og veiledere tilstede som evaluerte det tverrfaglige kurset sammen med studentene.

Fargeworkshop Kull13 Hong Kong3 Foto Mikkel Lyng

"Hong Kong, 1960"

Fargeworkshop Kull13 Cuba1 Foto Mikkel Lyng

"Cuba, 1920" setting i dagslys.

Fargeworkshop Kull13 Hong Kong2 Foto Mikkel Lyng

"Cuba, 1920" setting i kveldslys.


Siste artikler

Eli Bø cropped Høgskolen i Innlandet Elen Sonja Klouman

Vi skal ta vare på filmskolens identitet!

Filmskolen vil utsette den videre revisjonen av filmutdanningen. Av de endringsprosesser vi står oppe i nå er det denne som er den viktigste for filmskolens identitet, og vi vil sikre bedre informasjon og medvirkning fra både studenter, ansatte og filmfeltet, og ta oss bedre tid før vi konkluderer.

Phd studenter

"7 nye ph.d. stillingar er ei sjeldsynt moglegheit for filmfeltet"

Den norske filmskulen lyser ut nye stipendiatstillingar i programmet “ph.d. i kunstnarleg utviklingsarbeid i film og liknande audiovisuelle kunstformer” i samarbeid med AMEK. Ph.d. leiar Trond Lossius understreker at utlysinga av heile sju kunstfaglege stipendiatstillingar representerer ei sjeldsynt moglegheit for filmfeltet.

PHD INFOMØTE

Infomøte om ph.d. stillingar 12. desember

12. desember kl 19 på Kunstnernes Hus i Oslo har vi informasjonsmøte om søknadsprosessen og dei sju ph.d. stillingane som er lyst ut innanfor ph.d. programmet "kunstnarleg utviklingsarbeid i film og liknande audiovisuelle kunstformer"

Anna Moland Porject gasstation Foto Rasmus Eriksson

Troels Linde vant HINNS Utdanningskvalitetspris 2022

Troels Linde får HINNs utdanningskvalitetspris for sitt arbeid med å etablere virtuell produksjon som tverrfaglig og kunstfaglig emne på den norske filmskolen. Prisen på 100,000 kroner ble delt ut under HINNs årsfest i dag.

Swamp Lion 02

Møt filmskaperne fra masterkull 1 med premiere på "Swamp Lion"

Regissør Torben Bech, produsent Magnus Kristiansen og komponist Alan Frausto Gutierrez startet sitt kreative samarbeid da de var studenter på Den norske filmskolens første masterkull. 11. november har de norgespremiere på spillefilmen "Swamp Lion".