Fargeworkshop Kull13 Hong Kong1 Foto Mikkel Lyng

Photo: Mikkel Lyng-Jørgensen

Text: Siri Langdalen og Hanne-Lovise Skartveit

Fortelle med farger: Tverrfaglig studio- og fargekurs for Bachelorstudenter

Hvordan spiller farger og lys inn i opplevelsen av stemning, epoke og miljø på film? Dette utforsket bachelorstudentene i foto og produksjonsdesign på Kull 13 i en tverrfaglig workshop i studio på Lillehammer.

Utgangspunktet for kurset var å gi både foto- og produksjonsdesign studentene kunnskap om farge og lys som visuelle virkemidler i film. Linjeleder for foto Anna Myking og linjeleder for produksjonsdesign Siri Langdalen står bak opplegget for øvelsen hvor hensikten var å forstå hvordan farger og lys spiller inn i opplevelse av bildet.

Studentene fikk i oppgave å bygge dekorasjoner i studio med forskjellig fargepalett, og gjorde tester med fokus på hvordan lyssetting påvirker fargene i dekorasjonene. Settingene de skulle lage var "En bar i Hong Kong, 1960", med inspirasjon fra Wong Kar-wais filmer, og "Interiør/eksteriør fra Cuba, 1920".

Maler Claude Wittwen underviste både foto- og produksjonsdesign studentene i fargelære. Wittwen, som har arbeidet på filmer som De uskyldige og Den 12. mann, ledet også arbeidet i studio hvor produksjonsdesign studentene ble opplært i material-gjengivelse, male- og patineringsteknikker. Filmskolens Liv Sørlien var ansvarlig for å bygge dekorasjonene i studio.

Studentene testet ut farger i forhold til lyssetting og grading. Foto studentene ble veiledet både av skoles tekniske leder Johannes Selvaag og fotograf Uffe Mulvad (foto-student fra kull 11). Det ble satt opp lysrigg i både studio 1 og 2 og studentene arbeidet i par: en foto- og en produksjonsdesign student samarbeidet om å filme et uttrykk i studio, enten i dags- eller kveldslys. Det ble foretatt lysjusteringer og rekvisitt- forandringer mellom hver gruppe. Alt materialet ble så gradet under veiledning av colorist Stig Olsen.

Workshopen ble avsluttet med visning av materialet i skolens kino den 23. november med lærere og veiledere tilstede som evaluerte det tverrfaglige kurset sammen med studentene.

Fargeworkshop Kull13 Hong Kong3 Foto Mikkel Lyng

"Hong Kong, 1960"

Maler Claude Wittwen underviste både foto- og produksjonsdesign studentene i fargelære. Wittwen, som har arbeidet på filmer som De uskyldige og Den 12. mann, ledet også arbeidet i studio hvor produksjonsdesign studentene ble opplært i material-gjengivelse, male- og patineringsteknikker. Filmskolens Liv Sørlien var ansvarlig for å bygge dekorasjonene i studio.

Studentene testet ut farger i forhold til lyssetting og grading. Foto studentene ble veiledet både av skoles tekniske leder Johannes Selvaag og fotograf Uffe Mulvad (foto-student fra kull 11). Det ble satt opp lysrigg i både studio 1 og 2 og studentene arbeidet i par: en foto- og en produksjonsdesign student samarbeidet om å filme et uttrykk i studio, enten i dags- eller kveldslys. Det ble foretatt lysjusteringer og rekvisitt- forandringer mellom hver gruppe.

Fargeworkshop Kull13 Cuba1 Foto Mikkel Lyng

"Cuba, 1920" setting i dagslys.

Fargeworkshop Kull13 Hong Kong2 Foto Mikkel Lyng

"Cuba, 1920" setting i kveldslys.

Etter testene i studio ble materialet gradet under veiledning av colorist Stig Olsen. Workshopen ble avsluttet med visning av materialet i skolens kino den 23. november med lærere og veiledere tilstede som evaluerte det tverrfaglige kurset sammen med studentene.

Fargeworkshop Kull13 Hong Kong3 Foto Mikkel Lyng

"Hong Kong, 1960"

Fargeworkshop Kull13 Cuba1 Foto Mikkel Lyng

"Cuba, 1920" setting i dagslys.

Fargeworkshop Kull13 Hong Kong2 Foto Mikkel Lyng

"Cuba, 1920" setting i kveldslys.


Latest articles

Cinema Synthetica premiere3 2

Cinema Syntetica 2.0: KI-filmpremiere

Vi gjentar suksessen fra høstens KI-konferanse for filmbransjen og presenterer versjon 2.0. av Cinema Synthetica med premiere på Vega Scene 21. mai.

Siri 2021 08 24 072146 ycmw

Gullruten-nominert for beste produksjonsdesign for «Harald & Sonja»

Professor Siri Langdalens arbeid med å gjenskape Harald og Sonjas verden på 60-tallet er anerkjent med nominasjon til Gullrutens fagpris som deles ut 28. april. De to andre nominerte for beste produksjonsdesign, Astrid Astrup og Hallvard Hellem, er begge filmskolealumni.

Avgangsvisning MF Akull42025 forside

Bransjevisning av avgangsprosjekter fra masterkull 4

Mandag 28. april på Cinemateket i Oslo blir det eksamensvisning for tre masterstudenter fra kull 4: Benjamin Mosli, Ida Margrethe Neverdahl og Asne Vaa Greibrokk.

Image002

Midtveisevaluerng for stipendiat Ole Christian Solbakken

På Myrens Verksted 29. april får vi et innblikk i den kunstneriske prosessen manusforfatter Ole Christian Solbakken står i midtveis i stipendiatperioden. Han arbeider med et biografisk drama om broren til Gustav Vigeland, Emanuel Vigeland.

Maria På Sett forfra Foto Sean Fulton

Maria på lydlinjen: “Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg”

Lyddesigner Maria Bardal går andre året på filmskolens bachelor. Hun er en av seks studenter på lydlinjen, som har søknadsfrist 1. mars. Som lyddesigner kan hun få deg til å føle noe annet enn det som ligger i bildet alene når du ser en film.

OPPTAK 2025 IG 3112 PD LYD5

Åpent zoom-møte: Vil du skape verdener?

Produksjonsdesignlinjen har søknadsfrist 1. mars og 12. februar kan du møte produksjonsdesigner Astrid Astrup på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun gjenskapte 80-tallet i serien Lykkeland.