Fargeworkshop Kull13 Hong Kong1 Foto Mikkel Lyng

Photo: Mikkel Lyng-Jørgensen

Text: Siri Langdalen og Hanne-Lovise Skartveit

Fortelle med farger: Tverrfaglig studio- og fargekurs for Bachelorstudenter

Hvordan spiller farger og lys inn i opplevelsen av stemning, epoke og miljø på film? Dette utforsket bachelorstudentene i foto og produksjonsdesign på Kull 13 i en tverrfaglig workshop i studio på Lillehammer.

Utgangspunktet for kurset var å gi både foto- og produksjonsdesign studentene kunnskap om farge og lys som visuelle virkemidler i film. Linjeleder for foto Anna Myking og linjeleder for produksjonsdesign Siri Langdalen står bak opplegget for øvelsen hvor hensikten var å forstå hvordan farger og lys spiller inn i opplevelse av bildet.

Studentene fikk i oppgave å bygge dekorasjoner i studio med forskjellig fargepalett, og gjorde tester med fokus på hvordan lyssetting påvirker fargene i dekorasjonene. Settingene de skulle lage var "En bar i Hong Kong, 1960", med inspirasjon fra Wong Kar-wais filmer, og "Interiør/eksteriør fra Cuba, 1920".

Maler Claude Wittwen underviste både foto- og produksjonsdesign studentene i fargelære. Wittwen, som har arbeidet på filmer som De uskyldige og Den 12. mann, ledet også arbeidet i studio hvor produksjonsdesign studentene ble opplært i material-gjengivelse, male- og patineringsteknikker. Filmskolens Liv Sørlien var ansvarlig for å bygge dekorasjonene i studio.

Studentene testet ut farger i forhold til lyssetting og grading. Foto studentene ble veiledet både av skoles tekniske leder Johannes Selvaag og fotograf Uffe Mulvad (foto-student fra kull 11). Det ble satt opp lysrigg i både studio 1 og 2 og studentene arbeidet i par: en foto- og en produksjonsdesign student samarbeidet om å filme et uttrykk i studio, enten i dags- eller kveldslys. Det ble foretatt lysjusteringer og rekvisitt- forandringer mellom hver gruppe. Alt materialet ble så gradet under veiledning av colorist Stig Olsen.

Workshopen ble avsluttet med visning av materialet i skolens kino den 23. november med lærere og veiledere tilstede som evaluerte det tverrfaglige kurset sammen med studentene.

Fargeworkshop Kull13 Hong Kong3 Foto Mikkel Lyng

"Hong Kong, 1960"

Maler Claude Wittwen underviste både foto- og produksjonsdesign studentene i fargelære. Wittwen, som har arbeidet på filmer som De uskyldige og Den 12. mann, ledet også arbeidet i studio hvor produksjonsdesign studentene ble opplært i material-gjengivelse, male- og patineringsteknikker. Filmskolens Liv Sørlien var ansvarlig for å bygge dekorasjonene i studio.

Studentene testet ut farger i forhold til lyssetting og grading. Foto studentene ble veiledet både av skoles tekniske leder Johannes Selvaag og fotograf Uffe Mulvad (foto-student fra kull 11). Det ble satt opp lysrigg i både studio 1 og 2 og studentene arbeidet i par: en foto- og en produksjonsdesign student samarbeidet om å filme et uttrykk i studio, enten i dags- eller kveldslys. Det ble foretatt lysjusteringer og rekvisitt- forandringer mellom hver gruppe.

Fargeworkshop Kull13 Cuba1 Foto Mikkel Lyng

"Cuba, 1920" setting i dagslys.

Fargeworkshop Kull13 Hong Kong2 Foto Mikkel Lyng

"Cuba, 1920" setting i kveldslys.

Etter testene i studio ble materialet gradet under veiledning av colorist Stig Olsen. Workshopen ble avsluttet med visning av materialet i skolens kino den 23. november med lærere og veiledere tilstede som evaluerte det tverrfaglige kurset sammen med studentene.

Fargeworkshop Kull13 Hong Kong3 Foto Mikkel Lyng

"Hong Kong, 1960"

Fargeworkshop Kull13 Cuba1 Foto Mikkel Lyng

"Cuba, 1920" setting i dagslys.

Fargeworkshop Kull13 Hong Kong2 Foto Mikkel Lyng

"Cuba, 1920" setting i kveldslys.


Latest articles

Maria På Sett forfra Foto Sean Fulton

Maria på lydlinjen: “Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg”

Lyddesigner Maria Bardal går andre året på filmskolens bachelor. Hun er en av seks studenter på lydlinjen, som har søknadsfrist 1. mars. Som lyddesigner kan hun få deg til å føle noe annet enn det som ligger i bildet alene når du ser en film.

OPPTAK 2025 IG 3112 PD LYD5

Åpent zoom-møte: Vil du skape verdener?

Produksjonsdesignlinjen har søknadsfrist 1. mars og 12. februar kan du møte produksjonsdesigner Astrid Astrup på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun gjenskapte 80-tallet i serien Lykkeland.

Malte Eli PRIS

Filmskolen tildelt Nordisk Film-pris for sin betydning for filmbransjen.

Under prisutdelingen Isbjørnen på Vika kino ble Den norske filmskolen tildelt Veiviseren for sin betydning for den norske filmbransjen. Manuslærer og regissør Lilja Ingolfsdottir fikk Nordisk Films Talentpris for debutfilmen "Elskling".

OPPTAK 2025 IG LYD11

Åpent zoom-møte: Vil du bli filmforteller med lyd?

Lydlinjen har søknadsfrist 1. mars og 13. februar kan du møte lyddesigner og filmskolelærer Gunn Tove Grønsberg på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun skaper karakterer, rom og stemninger med lyd.

Tarjei Sandvik Moe Foto Camilla Pavlikova Sandland 2025 01 03 124407 uadu

Tarjei Sandvik Moe og kull 13-team fikk kortfilmstøtte

Året fikk en pangstart for kull 13-alumni manusforfatter Tarjei Sandvik Moe og produsent August Colding. Med produksjonsstøtte fra NFI får de realisert kortfilmen "Catilina" hvor Tarjei står for manus og regi og alle fagsjefer er fra kull 13.