Produsentkurs

Foto: Kjell Vassdal

Tekst: Niels Gabriel Theissen

Nytt kurs for produsenter: Forvaltning av IP

Den norske filmskolen og AMEK ved Høgskolen i Innlandet har gleden av å presentere et nytt kurs for produsenter, med fokus på forvaltning av immaterielle rettigheter (IP) i audiovisuelle medier.

Kurset er utviklet i samarbeid med Norsk filminstitutt (NFI) og finansiert av Utenriksdepartementets tilskuddsordning Internasjonal kulturfremme.

I et stadig mer globalisert og fragmentert mediemarked, blir det vanskeligere å orientere seg i lovverk og rettighetsavtaler. Dette kurset gir norske filmprodusenter verktøyene de trenger for å kunne best forvalte og kapitalisere på IP. Kurset vil gi deltakerne kunnskap til å kunne navigere i kompliserte regelverk og lovgivning, vurdere krevende særavtaler og forhandle med andre rettighetshavere. Kurset vil ha et internasjonalt fokus og gi produsentene innsikt i hvordan best forvalte IP i et globalt marked.

“NFI anbefaler produsenter på alle nivå å delta på dette kurset. Kunnskap om og erfaring med forvaltning av IP er avgjørende for å realisere prosjekter, og nå ut til markedet. Denne kunnskapen vil bidra til at norske produsenter i enda større grad blir godt utstyrt i et globalisert marked, også for samarbeid med internasjonale partnere om verdiskaping og eksport av norskproduserte audiovisuelle medier. Et treffsikkert kurs for ambisiøse produsenter.”

- Lars Løge, Avd. direktør Produksjon og internasjonale relasjoner og Anders Tangen, Avd. direktør Utvikling, spill og publikum

Et praktisk rettet kurs

Kurset vil tilby foredrag fra Norges ledende eksperter på feltet som professor Ole-Andreas Rognstad, advokat Tom Eilertsen som har lang fartstid med å jobbe med film og TV. Det blir også spennende foredrag fra norske produsenter som Frank Mosvold, Håkon Briseid, Gary Cranner og Nina Barbosa Blad. Kurset vil også inneholde undervisning og trening i forhandlingsteknikk som tilbys av det danske selskapet Betterday som har holdt lignende kurs for den Danske filmskolen i en årrekke. Kurset vil være praktisk rettet. Alle deltakere tar med seg et prosjekt inn i kurset som de vil jobbe med underveis i grupper og gjennom veiledning av eksperter. Det blir også et panel hvor andre sentrale aktører i filmbransjen legger frem sitt perspektiv og interesser i IP.

INN logo
UD2 Cbm sort
NFI Nor pos SH
Better Day Logo 90mm PANTONE 01 01
Hovedlogo Norsk Horisontal RGB

Kurset finner sted 19. oktober – 23. november 2021. For påmelding og informasjon om kurset, se www.opphavsrett.media

INN logo
UD2 Cbm sort
NFI Nor pos SH
Better Day Logo 90mm PANTONE 01 01
Hovedlogo Norsk Horisontal RGB

Siste artikler

NFI2

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st 

Kortfilmfestivalen logo

Eksamensfilm og studenter i Kortfilmfestivalens konkurranseprogram

Eksamensfilmen "Den fremmede" er tatt ut til konkurranseprogrammet ved Kortfilmfestivalen i Grimstad. Masterstudent Simon Valentine, kull 14-student Andreas Tømmerås Ermesjø og stipendiat Dalia AlKury har også fått filmer med. Vi gratulerer!

NFI2

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

12 masterstudenter fikk Statens kunstnerstipend

12 av masterstudentene på filmskolen har fått "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Picture Dalia

Imagining a liberated Palestine - screening of Dalia AlKurys PhD work

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On April 18th documentary filmmaker Dalia AlKury presents the artistic outcome of her PhD research.

Studio Gabriel

Rekordmange søkere til master

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak.