Produsentkurs

Photo: Kjell Vassdal

Text: Niels Gabriel Theissen

kurs for produsenter

Den norske filmskolen og AMEK ved Høgskolen i Innlandet har gleden av å presentere et nytt kurs for produsenter, med fokus på forvaltning av immaterielle rettigheter (IP) i audiovisuelle medier.

Kurset er utviklet i samarbeid med Norsk filminstitutt (NFI) og finansiert av gjennom Utenriksdepartementets ordning Internasjonal kulturfremme.

I et stadig mer globalisert og fragmentert mediemarked, blir det vanskeligere å orientere seg i lovverk og rettighetsavtaler. Dette kurset gir norske filmprodusenter verktøyene de trenger for å kunne best forvalte og kapitalisere på IP. Kurset vil gi deltakerne kunnskap til å kunne navigere i kompliserte regelverk og lovgivning, vurdere krevende særavtaler og forhandle med andre rettighetshavere. Kurset vil ha et internasjonalt fokus og gi produsentene innsikt i hvordan best forvalte IP i et globalt marked.

“NFI anbefaler produsenter på alle nivå å delta på dette kurset. Kunnskap om og erfaring med forvaltning av IP er avgjørende for å realisere prosjekter, og nå ut til markedet. Denne kunnskapen vil bidra til at norske produsenter i enda større grad blir godt utstyrt i et globalisert marked, også for samarbeid med internasjonale partnere om verdiskaping og eksport av norskproduserte audiovisuelle medier. Et treffsikkert kurs for ambisiøse produsenter.”

- Lars Løge, Avd. direktør Produksjon og internasjonale relasjoner og Anders Tangen, Avd. direktør Utvikling, spill og publikum

Et praktisk rettet kurs

Kurset vil tilby foredrag fra Norges ledende eksperter på feltet som professor Ole-Andreas Rognstad, advokat Tom Eilertsen som har lang fartstid med å jobbe med film og TV. Det blir også spennende foredrag fra norske produsenter som Frank Mosvold, Håkon Briseid, Gary Cranner og Nina Barbosa Blad. Kurset vil også inneholde undervisning og trening i forhandlingsteknikk som tilbys av det danske selskapet Betterday som har holdt lignende kurs for den Danske filmskolen i en årrekke. Kurset vil være praktisk rettet. Alle deltakere tar med seg et prosjekt inn i kurset som de vil jobbe med underveis i grupper og gjennom veiledning av eksperter. Det blir også et panel hvor andre sentrale aktører i filmbransjen legger frem sitt perspektiv og interesser i IP.

INN logo
UD2 Cbm sort
NFI Nor pos SH
Better Day Logo 90mm PANTONE 01 01
Hovedlogo Norsk Horisontal RGB

For påmelding og informasjon om kurset, se www.opphavsrett.media

INN logo
UD2 Cbm sort
NFI Nor pos SH
Better Day Logo 90mm PANTONE 01 01
Hovedlogo Norsk Horisontal RGB

Latest articles

Studio Gabriel

Rekordmange søkere til master

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak i 2022. Opptakskomiteen går nå igang med å vurdere søknadene til filmskolens femte masterkull.

Hugo tot2 copy

-Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film»

Hugo Francker studerer konseptuell dokumentarregi på filmskolens masterprogram i Oslo. Som sitt masterprosjekt lager filmskaperen en personlig dokumentar om forholdet til sin far hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens

31. mars kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet og vil søke til høstens masteropptak som har søknadsfrist 1. mars.

TAKE246

T.A.K.E. - Industry seminar on IP, AI and ownership

"The clock is ticking. The only solution is a new ecosystem," says the renowned American indie producer Ted Hope on securing ownership of our future audiovisual storytelling. Hope is a keynote speaker at the seminar in Oslo on February 28.-29.

MFA åpen dag 2024 R

Åpent Hus (digitalt) på master 2. februar kl 16

Onsdag 2. februar inviterer vi alle interesserte i masterstudiet på filmskolen til å møtes på zoom for å bli bedre kjent med lærere, studenter og studiet.

Cecilie Levy foto Jasmijn Lina

Cecilie Levy disputerer 24. november

Manusforfatter og stipendiat Cecilie Levy har undersøkt hvordan arbeid med manus må utvikles og nytenkes i overgangen fra film og TV til arbeid med virtual reality. På fredag forsvarer doktorgradsresultatet på Lillehammer.