Produsentkurs

Foto: Kjell Vassdal

Tekst: Niels Gabriel Theissen

kurs for produsenter

Den norske filmskolen og AMEK ved Høgskolen i Innlandet har gleden av å presentere et nytt kurs for produsenter, med fokus på forvaltning av immaterielle rettigheter (IP) i audiovisuelle medier.

Kurset er utviklet i samarbeid med Norsk filminstitutt (NFI) og finansiert av gjennom Utenriksdepartementets ordning Internasjonal kulturfremme.

I et stadig mer globalisert og fragmentert mediemarked, blir det vanskeligere å orientere seg i lovverk og rettighetsavtaler. Dette kurset gir norske filmprodusenter verktøyene de trenger for å kunne best forvalte og kapitalisere på IP. Kurset vil gi deltakerne kunnskap til å kunne navigere i kompliserte regelverk og lovgivning, vurdere krevende særavtaler og forhandle med andre rettighetshavere. Kurset vil ha et internasjonalt fokus og gi produsentene innsikt i hvordan best forvalte IP i et globalt marked.

“NFI anbefaler produsenter på alle nivå å delta på dette kurset. Kunnskap om og erfaring med forvaltning av IP er avgjørende for å realisere prosjekter, og nå ut til markedet. Denne kunnskapen vil bidra til at norske produsenter i enda større grad blir godt utstyrt i et globalisert marked, også for samarbeid med internasjonale partnere om verdiskaping og eksport av norskproduserte audiovisuelle medier. Et treffsikkert kurs for ambisiøse produsenter.”

- Lars Løge, Avd. direktør Produksjon og internasjonale relasjoner og Anders Tangen, Avd. direktør Utvikling, spill og publikum

Et praktisk rettet kurs

Kurset vil tilby foredrag fra Norges ledende eksperter på feltet som professor Ole-Andreas Rognstad, advokat Tom Eilertsen som har lang fartstid med å jobbe med film og TV. Det blir også spennende foredrag fra norske produsenter som Frank Mosvold, Håkon Briseid, Gary Cranner og Nina Barbosa Blad. Kurset vil også inneholde undervisning og trening i forhandlingsteknikk som tilbys av det danske selskapet Betterday som har holdt lignende kurs for den Danske filmskolen i en årrekke. Kurset vil være praktisk rettet. Alle deltakere tar med seg et prosjekt inn i kurset som de vil jobbe med underveis i grupper og gjennom veiledning av eksperter. Det blir også et panel hvor andre sentrale aktører i filmbransjen legger frem sitt perspektiv og interesser i IP.

INN logo
UD2 Cbm sort
NFI Nor pos SH
Better Day Logo 90mm PANTONE 01 01
Hovedlogo Norsk Horisontal RGB

For påmelding og informasjon om kurset, se www.opphavsrett.media

INN logo
UD2 Cbm sort
NFI Nor pos SH
Better Day Logo 90mm PANTONE 01 01
Hovedlogo Norsk Horisontal RGB

Siste artikler

Cinema Synthetica premiere3 2

Cinema Syntetica 2.0: KI-filmpremiere

Vi gjentar suksessen fra høstens KI-konferanse for filmbransjen og presenterer versjon 2.0. av Cinema Synthetica med premiere på Vega Scene 21. mai.

Siri 2021 08 24 072146 ycmw

Gullruten-nominert for beste produksjonsdesign for «Harald & Sonja»

Professor Siri Langdalens arbeid med å gjenskape Harald og Sonjas verden på 60-tallet er anerkjent med nominasjon til Gullrutens fagpris som deles ut 28. april. De to andre nominerte for beste produksjonsdesign, Astrid Astrup og Hallvard Hellem, er begge filmskolealumni.

Avgangsvisning MF Akull42025 forside

Bransjevisning av avgangsprosjekter fra masterkull 4

Mandag 28. april på Cinemateket i Oslo blir det eksamensvisning for tre masterstudenter fra kull 4: Benjamin Mosli, Ida Margrethe Neverdahl og Asne Vaa Greibrokk.

Image002

Midtveisevaluerng for stipendiat Ole Christian Solbakken

På Myrens Verksted 29. april får vi et innblikk i den kunstneriske prosessen manusforfatter Ole Christian Solbakken står i midtveis i stipendiatperioden. Han arbeider med et biografisk drama om broren til Gustav Vigeland, Emanuel Vigeland.

Maria På Sett forfra Foto Sean Fulton

Maria på lydlinjen: “Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg”

Lyddesigner Maria Bardal går andre året på filmskolens bachelor. Hun er en av seks studenter på lydlinjen, som har søknadsfrist 1. mars. Som lyddesigner kan hun få deg til å føle noe annet enn det som ligger i bildet alene når du ser en film.

OPPTAK 2025 IG 3112 PD LYD5

Åpent zoom-møte: Vil du skape verdener?

Produksjonsdesignlinjen har søknadsfrist 1. mars og 12. februar kan du møte produksjonsdesigner Astrid Astrup på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun gjenskapte 80-tallet i serien Lykkeland.