Thumbnail Uli Hanish photo by Anne Lena Michels

Åpen Masterclass: Produksjonsdesigner Uli Hanisch fra Babylon Berlin Foto: Anne-Lena Michels

Produksjonsdesigner Uli Hanisch gjester Oslo i forbindelse med Seriedagene. Fredag 1. oktober kommer han til Filmskolen på Myrens Verksted for snakke om den populære neo-noir serien Babylon Berlin.

Oppdatering:

Hvis du ikke hadde anledning til å komme på Uli Hanisch masterclass kan du lese intervjuet til Rushprints Alexander Huser som tok en prat med Hanisch på filmskolen i etterkant av arrangementet (krever abonnement).

Se bildene fra besøket nederst i saken (foto: Rasmus Eriksson).

Fredag 1. oktober kl. 13-15 har vi gleden av å invitere til et møte med Uli Hanisch, produksjonsdesigneren bak Babylon Berlin og The Queens Gambit. Hanisch gjester Oslo i forbindelse med Seriedagene torsdag 30. september, hvor han skal snakke om The Queens Gambit, Netflix-miniserien som han nylig vant en Emmy for.

I samarbeid med Seriedagene kommer Hanisch også til Filmskolen. Hos oss vil han fortelle om arbeidet med serien Babylon Berlin i en Masterclass hvor han vil få tid til å gå litt mer i dybden.

Babylon Berlin er et periodedrama over tre sesonger hvor handlingen finner sted i de dekadente 20-årenes Weimar-republikk. Serieskaper er Tom Tykwer, som Hanisch har samarbeidet med på flere prosjekter. Serien ga seerrekorder i Tyskland og Storbritannia og er den dyreste serien som noensinne har blitt produsert på et annet språk enn engelsk. Babylon Berlin ble lovprist av kritikerne for sitt ekstravagante visuelle uttrykk og mørke medrivende univers. The Guardian skriver: "Som alle de beste dramaseriene, skaper Babylon Berlin en verden så troverdig at du nesten føler at du tar steget inn i den istedenfor å bare se den."

Moderator er Eli Bø, produksjonsdesigner og professor i design for film og media ved Stockholms Konstnärliga Högskola.

Arrangementet blir det første av flere Masterclass som vil bli annonsert her og i sosiale medier og vil være åpent for studenter, bransje og andre interesserte. Velkommen til Filmskolens lokaler på Myrens Verksted i Oslo for å dykke ned i Hanisch visuelle verden og få faglig påfyll og inspirasjon!

Om Uli Hanisch: Hanisch har vært professor i produksjonsdesign ved den Internasjonale filmskolen i Køln siden 2018. Han har samarbeidet mye med Tom Tykwer og fikk i 2007 flere priser for beste produksjonsdesign for Tykwer’s Parfymen. Han er produksjonsdesigneren bak en lang rekke filmer og serier, inkludert Cloud Atlas og Babylon Berlin, og han vant nylig Emmy for sitt arbeid med The Queen’s Gambit.

Les om Uli Hanisch sine prosjekter på hans nettside.

Om Eli Bø: Bø er professor i design for film og media ved Stockholms Konstnärliga Högskola. Hun har ledet designutdanning for film ved en rekke filmskoler og universiteter i Skandinavia og Storbritannia og har også jobbet ved Den norske filmskolen. Hun forsker på metoder for narrativ design og på hvordan rom, sted, arkitektur og objekter påvirkes som fortellerverktøy i nye digitale formater, plattformer og virtuelle produksjonsprosesser.

Hugo tot2 copy

-Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film

Hugo Franckers masterprosjekt er en personlig dokumentar om forholdet til faren hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Hamza ved Myrens

-På master har jeg funnet min stemme som manusforfatter

Skuespiller, filmskaper og masterstudent Hamza Kader skriver spillefilmmanus med arbeidstittel "Sult, Hamza og Hamsun".

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens 31. januar

31. januar kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet.

TAKE246

Bransjeseminar om IP, AI og eierskap 28.-29. februar

Produsent-legenden Ted Hope kommer til Oslo for å diskutere hvordan sikre eierskap til vår fremtidige filmarv.

MFA åpen dag 2024 artikkel

Åpen dag for masterstudiet på zoom 10. januar kl 16

Vi inviterer alle som er nysgjerrige på filmskolens master til zoom-møte for å bli kjent med lærere, studenter og studiet.