Thumbnail Uli Hanish photo by Anne Lena Michels

Masterclass: Produksjonsdesigner Uli Hanisch fra Babylon Berlin Foto: Anne-Lena Michels

Oppdatering

For dem som ikke hadde anledning til å komme på Uli Hanisch masterclass, var Rushprints Alexander Huser til stede og intervjuet Hanisch i etterkant av arrangementet. I dette intervjuet kan du lese om hans arbeid på Queens Gambit og Babylin Berlin (krever abonnement): https://rushprint.no/2021/10/m...

Fredag 1. oktober kl. 13-15 har vi gleden av å invitere til et møte med Uli Hanisch, produksjonsdesigneren bak Babylon Berlin og Queens Gambit. Hanisch gjester Oslo i forbindelse med Seriedagene torsdag 30. september, hvor han skal snakke om Queens Gambit, Netflix-miniserien som han nylig vant en Emmy for.

I samarbeid med Seriedagene kommer Hanisch også til Filmskolen. Hos oss vil han fortelle om arbeidet med den populære neo noir serien Babylon Berlin i en Masterclass hvor han får tid til å gå litt mer i dybden.

Babylon Berlin er en Netflix serie over tre sesonger hvor handlingen finner sted i de dekadente 20-årenes Weimar republikk. Serien ga seerrekorder i Tyskland og Storbritannia og er den dyreste serien som noensinne har blitt produsert på et annet språk enn engelsk. Babylon Berlin ble lovprist av kritikerne for sitt ekstravagante visuelle uttrykk. The Guardian skriver: "Babylon Berlin skaper en verden så troverdig at du nesten føler at du tar steget inn i den istedenfor å bare se den."

Moderator er Eli Bø, produksjonsdesigner og professor i design for film og media ved Stockholms Konstnärliga Högskola.

Arrangementet blir det første av flere Masterclass som vil bli annonsert her og i sosiale medier og være åpne for studenter, bransje og andre interesserte. Velkommen til Filmskolens lokaler på Myrens Verksted for å dykke ned i Hanisch visuelle verden og få faglig påfyll og inspirasjon!

Om Uli Hanisch: Hanisch har vært professor i produksjonsdesign ved den Internasjonale filmskolen i Køln siden 2018. Han har samarbeidet mye med Tom Tykwer og fikk i 2007 flere priser for beste produksjonsdesign for Tykwer’s Parfymen. Han er produksjonsdesigneren bak serien Babylon Berlin, og vant nylig Emmy for sitt arbeid med The Queen’s Gambit.

Nettside: https://ulihanisch.net/

Om Eli Bø: Bø er professor i design for film og media ved Stockholms Konstnärliga Högskola. Hun har ledet designutdanning for film ved en rekke filmskoler og universiteter i Skandinavia og Storbritannia og har også jobbet ved Den norske filmskolen. Hun forsker på metoder for narrativ design og på hvordan rom, sted, arkitektur og objekter påvirkes som fortellerverktøy i nye digitale formater, plattformer og virtuelle produksjonsprosesser.

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop.

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on May 5th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

11 Masterstudenter fikk Statens Kunstnerstipend

11 av masterstudentene på filmskolen har fått Statens kunstnerstipend, "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak i 2022. Opptakskomiteen går nå igang med å vurdere søknadene til filmskolens femte masterkull.