Gjennom Off-Piste Lab kommer norske filmskapere sammen med utviklere, artister, musikere, animatører og andre historiefortellere for å utvikle originale VR-opplevelser og skape et fellesskap som vil bidra til å forme fremtiden for Norges kreative VR-produksjon.
I denne andre utgaven av laboratoriet gir en gruppe erfarne internasjonale mentorer ledet av Mark Atkin og Tom Millen fra Crossover Labs deltakerne inngående kunnskap om det nåværende VR-landskapet og språket i VR-historiefortelling. Deltakerne ble valgt ut gjennom en omfattende søknadsprosess og ble plassert i tverrfaglige team rundt prosjektideer som de skal utvikle til en fungerende prototype. I løpet av laben lærer deltakerne om VR-produksjonsprosessen fra idé til finansiering og til ferdig produkt.
For mange av deltakerne med tradisjonell filmbakgrunn er Off-Piste Lab første møte med VR-mediet. I første del av laben, som fant sted online i august i år, utviklet de prosjektideer med veiledning fra de internasjonale mentorerene som har lang erfaring med VR og immersive medier. På Lillehammer møttes de for første gang i en intensiv Hackaton for å gjøre ideene om til prototyper i samarbeid med håndplukkede spillutviklere fra Hamar Game Collective.
Off-Piste 2019 ga mersmak for deltakerne
Off-Piste Lab ble arrangert for første gang i 2019 og startet som et samarbeid mellom Filmskolens CEFIMA (Centre for Excellence in Film and Interactive Media Arts) og Norsk Filminstitutt, med støtte fra Oppland og Hedmark fylkeskommuner, VRINN og Østnorsk Filmsenter. Årets arrangement er også støttet av Innlandet fylkeskommune, VRINN, Viken Filmsenter, Østnorsk Filmsenter og Høgskolen i Innlandet.
Ellen Lande var en av de erfarne filmskaperne som deltok på den første Off-Piste laben for å prøve seg på det som for henne var et nytt medium. Der ble hun satt sammen med et team som utviklet en første prototype til VR-prosjektet "As the Lillies Bloom" basert på Theodor Kittelsens berømte maleri av Nøkken. VR-Prosjektet ble senere tatt ut til Cannes XR Development Showcase under filmfestivalen i Cannes og har fått støtte til utvikling og produksjon av NFI , Sørnorsk Filmsenter og Viken Filmsenter.
Etter Off-Piste har Lande fortsatt med å utforske det virtuelle formatet gjennom prosjektene "Munchs digitale hage AR" og "The Story of The Sick Child VR". Både "As the Lillies Bloom" og Munch-prosjektene er produsert av Kristian Mosvold i Substans Film, som hun traff gjennom Off-Piste. "The Story of The Sick Child VR" har fått støtte fra Viken Filmsenter og er i utviklingsfasen, mens "Munchs digitale hage" ble lansert gjennom den kulturelle skolesekken i august i år og kan oppleves på Munchs hjem i Åsgårdsstrand. Prosjektet skal også presenteres på den tverrfaglige konferansen Nordic VR Forum på Hamar 17-18 november.
Lande mener VR-mediet gir muligheten til å fortelle helt andre typer historier slik hun nå gjør i Munchs univers.
- Det er den tredimensjonale opplevelsen og det å være omsluttet som er VR. Det gjør at du kan engasjere folk på en annen måte og jeg kan fortelle noe helt annet om Munch. Med VR-briller eller med AR må du bevege deg rundt og være aktiv både i tankene, men også i forhold til kropp. Det er det som er så spennende og derfor du føler at du er på innsiden av Munchs blikk og deler hans blikk på sin samtid.
På Off-Piste måtte Lande lære seg et nytt språk og en ny forståelse for hva koding er, som hun har hatt nytte av i det videre arbeidet.
– Det var en brå læringskurve. Utviklerne sitter og bygger med byggestener, du ser ikke helheten før du er ferdig, mens i film så kan du se scenografi og skuespillere underveis og se at det stemmer. I VR jobber du mye mer i blinde, så jeg måtte bare stå i det jeg er god på, den emosjonelle reisen og det jeg kan om å engasjere i tematikk og historier. Og så diskuterte jeg med teamet, “hvis vi vil dit, hva tror dere?” Hva kan kodes og hva er komplisert? Jeg kom nok forutinntatt fra filmbransjen, men har lært meg at en som koder er som en arkitekt, en bygger Eiffel-tårnet, mens en annen bygger Hennie Onstad museet. Å bygge en kode er ikke alltid det samme, det avhenger av personlighet og smak. Kode er også et uttrykk.
En annen prisbelønt filmskaper som gjorde sine første erfaringer med VR under Off-Piste 2019, er dokumentarregissør Hilde K. Kjøs.
-Jeg hadde akkurat begynt å få opp øynene for VR da jeg oppdaget Off-Piste, og det var en fantastisk mulighet. Off-Piste ble en direkte inngang til en verden som kan synes litt lukket og vanskelig å få tak i. Vi hadde veldig gode mentorer som visste hva som rørte seg internasjonalt, mens det her i Norge ikke er noen stor tradisjon for historiefortelling innen VR-mediet, som var det jeg var interessert i. Denne inngangen til VR-universet ga meg muligheten til å knytte bånd til Stargate som produserer flere av VR-prosjektene jeg nå er involvert i.
Etter Off-Piste utviklet Kjøs, Fabrice Schnoller og Stargate den poetiske VR-dokumentaren For the Barefooted Children Playing by the Sea, ut fra et ønske om å skape en emosjonell historie i VR om menneskets møte med havet. Det er det første VR-prosjektet som har fått støtte fra NFI.
Kjøs har også regi på manusforfatter Cecilie Levys VR-dokumentar "Finding Frida" som produseres av Stargate. Levy er stipendiat ved CEFIMA og kom til Stargate med prosjektet om kunstneren Frida Hansen. Prosjektet fikk midler til et forprosjekt i en første utviklingsfase fra CEFIMA og til videre utvikling fra Viken Filmsenter og vant deretter pitcheforum på det europeiske animasjonsmarkedet CEE. Nå skal det presenteres på den prestisjefylte dokumentarfilmfestivalen IDFAs DocLab Forum i Amsterdam for å få internasjonale samarbeidspartnere om bord.
Kjøs trekker frem arbeidet i team og møtet mellom fagfolk med ulik bakgrunn som noe av det mest verdifulle med Off-Piste.
- Man fikk en veldig stor forståelse for hvor viktige alle brikker er og hvor mange ulike kompetanser som må inn for å gjøre et VR-prosjekt. Det å knytte kontakter på tvers av helt spesifikke ulike fagfelt er sentralt i VR. På Off-Piste var det folk fra alle leire, kunstnere, utviklere og komponister. Det å utvikle et språk der teknologi møter kunst og historiefortelling, er viktig.
Vil bygge VR-miljøet
CEFIMAs strategiske prosjektleder Darshika Karunahara har vært med på Off-Piste fra starten og gleder seg til å følge prosjektene fra årets Hackaton på Lillehammer. Hun har lang erfaring med VR-mediet og med å jobbe tett med kunstnere fra ulike kunstneriske praksiser i skjæringspunktet mellom kunst og teknologi.
- Vi ville skape mer bevissthet rundt VR og gi filmkunstnere som ikke tidligere hadde jobbet med mediet et erfaringsgrunnlag som de senere kan bygge videre på. Vi opplever at de gjennom laben får et nytt perspektiv og får øynene opp for nye måter å fortelle på. Off-Piste er et viktig initiativ fordi ressurser og viten innen VR-feltet fremdeles er begrenset. Det er behov for flere som utforsker og pusher grensene for formatet slik at vi tvinges til å utvikle teknologien for å imøtekomme historiefortellerne eller skapernes behov.
For Fredrik Graver, leder for CEFIMA og prodekan ved Den norske filmskolen, er Off-Piste Laben en sentral arena for å dele erfaringene de har gjort i CEFIMA med utforskning av det kunstneriske og fortellermessige potensiale i ny teknologi og nye plattformer.
- For Filmskolen er videreutdanning av bransjen og utvikling av filmmediet en sentral oppgave. Ved å skape en sandkasse hvor filmskapere sammen med andre kunstnere med ulik kunstnerisk og teknologisk bakgrunn kan utforske nye digitale plattformer og deres potensiale for fortellingen, kan vi bidra til å få igang en tverrfaglig dialog og skape et nytt felles språk hvor fortellere, kunstnere og spillutviklere kan komme hverandre i møte.
Amund Haugen Steinbakken, rådgiver for kunst og kultur i Innlandet Fylkeskommune, forteller at arrangementet er veldig viktig for Fylkeskommunen og inngår i en større satsning på VR.
- Fylkeskommunen har satset på at næringslivet innen VR skal blomstre, vi støtter blant annet klusteret VRINN, og vi vil gjerne være med på å tilrettelegge for møteplasser. Vi er opptatt av at også kulturdelen av VR utvikles og at storytelling gjennom VR utforskes, og vi håper at aktører både lokalt og utenfra kan komme til Innlandet og lære av dette. Jeg er imponert over mentorene Off-Piste har fått inn, og synes det kom veldig spennende prosjekter ut av den første utgaven av laben. Jeg gleder meg til å se resultatene av årets lab.
De første resultatene fra Off-Piste Lab 2021 og et utvalg av prototypene som årets deltakere utvikler blir vist frem på Artistic Research Cafe i Filmskolens lokaler på Myrens Verksted i Oslo, mandag 29. november.