Gjennom Off-Piste Lab kommer norske filmskapere sammen med utviklere, artister, musikere, animatører og andre historiefortellere for å utvikle originale VR-opplevelser og skape et fellesskap som vil bidra til å forme fremtiden for Norges kreative VR-produksjon.
I denne andre utgaven av laboratoriet vil en gruppe erfarne internasjonale mentorer ledet av Mark Atkin og Tom Millen fra Crossover Labs gi deltakerne inngående kunnskap om det nåværende VR-landskapet og språket i VR-historiefortelling som er i stadig utvikling. Deltakerne ble valgt ut gjennom en omfattende søknadsprosess og ble plassert i tverrfaglige team rundt prosjektideer som de skal utvikle til en fungerende prototype. I løpet av laben lærer deltakerne om VR-produksjonsprosessen fra idé til finansiering og til ferdig produkt.
For mange av deltakerne med tradisjonell filmbakgrunn er dette første møte med VR-mediet. I første del av laben, som fant sted online i august i år, utviklet de prosjektideene med veiledning fra de internasjonale mentorerene som har lang erfaring med VR og immersive medier. I helgen skal de møtes for første gang i en intensiv Hackaton på Lillehammer hvor de skal gjøre ideene om til prototyper i samarbeid med håndplukkede spillutviklere fra Hamar Game Collective. De første resultatene vil bli vist frem på Artistic Research Cafe på Filmskolens lokaler på Myrens Verksted i Oslo, mandag 29. november.
Off-Piste Lab ble arrangert for første gang i 2019 og startet som et samarbeid mellom Filmskolens CEFIMA (Center for Excellence in Film and Interactive Media Arts) og Norsk Filminstitutt. Årets arrangement er også støttet av VRINN, Viken Filmsenter, Østnorsk Filmsenter og Høgskolen i Innlandet.
Ellen Lande var en av de erfarne filmskaperne som deltok i Off-Piste 2019. Der utviklet hun VR-prosjektet "As the Lillies Bloom" basert på Theodor Kittelsens berømte maleri av Nøkken. Prosjektet ble senere tatt ut til Cannes XR Development Showcase. Lande har fortsatt å utforske det virtuelle formatet gjennom prosjektene "Munchs digitale hage AR" og "The Story of The Sick Child VR". "Munchs digitale hage" ble lansert gjennom den kulturelle skolesekken i august i år og kan oppleves på Åsgårdsstrand. "The Story of The Sick Child VR" har fått støtte fra Viken Filmsenter. Til Viken Filmsenter, som er en av våre samarbeidspartnere bak laben, uttaler hun følgende om hvordan teamet jobbet sammen på Off-Piste:
– Som VR-regissør må man være god til å lytte til de andre i teamet, og åpen for innspill fra de som sitter på annen fagkunnskap. Samtidig gjelder det å stadig utfordre de begrensninger man oppfatter ligger i det å utvikle i en spillmotor. Her var det nyttig å dra veksler på allsidig og lang regierfaring. Teamet vekslet hele tiden på å inspirere hverandre til å gå lengre og å fortsette utforskningen videre.
En annen filmskaper som fikk øynene opp for VR under Off-Piste 2019 er dokumentarregissør Hilde K. Kjøs. I etterkant av Off-Piste har hun også fortsatt å arbeide i VR-mediet. Hun har nå regi på manusforfatter og CEFIMA-stipendiat ved Filmskolen Cecilie Levys VR-dokumentar "Finding Frida". Prosjektet er under utvikling og vant pitcheforum på det europeiske animasjonsmarkedet CEE og skal presenteres på den prestisjefylte internasjonale dokumentarfilmfestivalen IDFAs DocLab Forum i november.
En annen filmskaper som fikk øynene opp for VR under Off-Piste 2019 er dokumentarregissør Hilde K. Kjøs. I etterkant av Off-Piste har også hun fortsatt å arbeide i VR-mediet. Hun har nå regi på manusforfatter og CEFIMA-stipendiat ved Filmskolen Cecilie Levys VR-dokumentar "Finding Frida" som produseres av Stargate med midler fra CEFIMA og Viken Filmsenter. Prosjektet er under utvikling og vant pitcheforum på det europeiske animasjonsmarkedet CEE og skal presenteres på den prestisjefylte internasjonale dokumentarfilmfestivalen IDFAs DocLab Forum i november.
CEFIMAs strategiske prosjektleder Darshika Karunahara har vært med på Off-Piste fra starten og gleder seg til årets Hackaton på Lillehammer. Hun har lang erfaring med VR-mediet og med å jobbe tett med kunstnere fra ulike kunstneriske praksiser i skjæringspunktet mellom kunst og teknologi.
-Vi ville skape mer bevissthet rundt VR og gi filmkunstnere som ikke tidligere hadde jobbet med mediet et erfaringsgrunnlag som de senere kan bygge videre på. Vi opplever at de gjennom laben får et nytt perspektiv og får øynene opp for nye måter å fortelle på. Off-Piste er et viktig initiativ fordi ressurser og viten innen VR-feltet fremdeles er begrenset. Det er behov for flere som utforsker og pusher grensene for formatet slik at vi tvinges til å utvikle teknologien for å imøtekomme historiefortellerne eller skapernes behov.
De første resultatene fra Off-Piste Lab 2021 og et utvalg av prototypene som årets deltakere utvikler vil bli vist frem på Artistic Research Cafe på Filmskolens lokaler på Myrens Verksted i Oslo, mandag 29. november.