2022 03 17 12 59 38

Filmskolen vil nå nye regitalenter gjennom sommerworkshop med Hisham Zaman Foto: Hisham Zaman on set of the feature "A Happy Day"

Planlegger du å søke opptak til Den Norske Filmskolen og trenger å styrke dine ferdigheter innen filmfaget? I juni og august leder filmskaper og tidligere lærer på filmskolen Hisham Zaman en gratis filmworkshop for unge regitalenter. Workshopen holdes i filmskolens lokaler på Myrens Verksted i Oslo og er åpen for alle mellom 18-30 år, men søkere med minoritetsbakgrunn vil prioriteres.

Om workshopen

Gjennom en filmworkshop ledet av filmskaper Hisham Zaman skal unge regitalenter få grunnleggende kunnskap i visuell historiefortelling. Workshopen holdes i filmskolens lokaler på Myrens Verksted i Oslo over to helger i juni og en uke i august og omfatter produksjon av en kortfilm. Målet er å gi deltakerne mulighet til å utforske filmfaget og styrke søknad til videre filmutdanning. Deltakerne vil få grunnleggende opplæring i manusarbeid, skuespillerinstruksjon, bearbeiding av visuelt konsept, foto og klipp.

Tilbudet er gratis. Workshopen er åpen for alle, men vi vil prioritere søkere med minoritetsbakgrunn.

FOR HVEM?
Tilbudet er rettet mot unge regitalenter mellom 18-30 år som har ambisjon om å jobbe med film.

NÅR OG HVOR?
Workshopen gjennomføres 18-19 juni, 25-26 juni og 15-19 august i lokalene til Den norske Filmskolens masterutdanning på Myrens verksted, Sandakerveien 24 C.

HVORDAN SØKE?

Ta kontakt på info@snowfallcinema.no innen onsdag 25. mai og send noen linjer hvor du presenterer deg selv:

-Navn alder og litt om din bakgrunn og hva som opptar deg
-På hvilken måte tror du en slik workshop ville vært nyttig for deg?
-Hva er det med filmskaping som interesserer deg?
-Har du noen erfaring med film, i såfall hvilken?
-Send gjerne noe av ditt tidligere arbeid om du har noe.

Tilbakemeldinger fra Hishams tidligere studenter

Hisham har tidligere undervist på filmskolen og studentene beskriver ham som en engasjert og inspirerende lærer:

- Hisham er et meget generøst menneske, både når det kommer til at dele ud af sin faglige viden som underviser, men også når det kommer til at skabe et autentisk og personligt sprog om kunstnerisk praktsis med sine studenter. Hisham forstår at se den enkelte og er ikke bange for dykke ind i, hvad som gemmer sig der.

Sigurd Bleken, student ved regilinja på Den norske filmskolen

- Et av mine favorittkurs var «Speedfilmen». Kurset utfordret meg til bruke min intuisjon og mine analystiske evner. Hisham har en helt unik måte å lese film på noe jeg lærte utrolig mye av. Han stiller skarpe spørsmål som får meg til å tenke og han ser alltid etter kvalitet i min visuelle visjon.

Mohamed Chakiri, tidligere student ved Den norske filmskolen

- Hisham har varit en av de viktigaste, om inte den viktigaste læraren før mig på Den Norske Filmskolan, Han visade mig att en historia er noe du allerede har, og att faget er noe du lær. Det var Hisham som öppnade upp det personliga fortellandet før mig, som er det viktigaste vi har som filmskapere.

Tess Zoë, student ved Den norske filmskolen

Bakgrunn for workshopen

Initiativet til workshopen kommer fra filmskapere og tidligere lærere ved Den norske filmskolen Hisham Zaman og Åse Svenheim Drivenes og er et samarbeid mellom Hishams produksjonsselskap Snowfall Cinema og Den norske filmskolen ved Karin Julsrud. Åse er prosjektleder og har ansvaret for rekruttering, planlegging og gjennomføring. Workshoppen gjennomføres med støtte fra Høgskolen i Innlandet (såkornmidler), Viken Filmsenter, Fritt Ord og Norsk Filminstitutt.

Hisham gikk selv på et av filmskolens første kull (regilinjen, kull 3) og har siden regissert flere prisbelønte filmer. Han har både undervist på filmskolen og sittet i opptakskomiteen:

- Etter å ha sittet i opptakskomiteer for nye studenter til filmskolen ser vi at tilfanget av søkere med ulik kulturell bakgrunn er nærmest ikke eksisterende, forteller Hisham Zaman. Vi tilbyr derfor en workshop som er rettet mot unge regitalenter som trenger å styrke sin søknad til høyere filmutdanning eller som sliter med å få sitt første tilskudd.

-Jeg mener at talent handler om hvilke historier du bærer på og din evne til å formidle disse og at filmfaget kan tilllæres. Vi er overbevist om at det finnes historier og talenter i Norge som ikke finner veien til filmskolen eller til de etablerte institusjonene.

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak.

Hugo tot2 copy

-Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film

Hugo Franckers masterprosjekt er en personlig dokumentar om forholdet til faren hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Hamza ved Myrens

-På master har jeg funnet min stemme som manusforfatter

Skuespiller, filmskaper og masterstudent Hamza Kader skriver spillefilmmanus med arbeidstittel "Sult, Hamza og Hamsun".

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens 31. januar

31. januar kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet.

TAKE246

Bransjeseminar om IP, AI og eierskap 28.-29. februar

Produsent-legenden Ted Hope kommer til Oslo for å diskutere hvordan sikre eierskap til vår fremtidige filmarv.

MFA åpen dag 2024 artikkel

Åpen dag for masterstudiet på zoom 10. januar kl 16

Vi inviterer alle som er nysgjerrige på filmskolens master til zoom-møte for å bli kjent med lærere, studenter og studiet.