Gjennom en filmworkshop ledet av filmskaper Hisham Zaman skal unge regitalenter få grunnleggende kunnskap i visuell historiefortelling. Workshopen skal holdes i filmskolens lokaler på Myrens Verksted i Oslo over to helger i juni og en uke i august og omfatter produksjon av en kortfilm. Målet er å gi deltakerne mulighet til å utforske filmfaget og styrke søknad til videre filmutdanning. Deltakerne vil få grunnleggende opplæring i manusarbeid, skuespillerinstruksjon, bearbeiding av visuelt konsept, foto og klipp.
Tilbudet er gratis. Workshopen er åpent for alle, men vi vil prioritere søkere med minoritetsbakgrunn.
Initiativet kommer fra filmskapere og tidligere lærere ved Den norske filmskolen Hisham Zaman og Åse Svenheim Drivenes og er et samarbeid mellom Hishams produksjonsselskap Snowfall Cinema og Den norske filmskolen ved Karin Julsrud. Åse er prosjektleder og har ansvaret for rekruttering, planlegging og gjennomføring.
Hisham gikk selv på filmskolen og har senere både undervist på filmskolen og sittet i opptakskomiteen.
- Etter å ha sittet i opptakskomiteer for nye studenter til filmskolen ser vi at tilfanget av søkere med ulik kulturell bakgrunn er nærmest ikke eksisterende, forteller Hisham Zaman. Vi tilbyr derfor en workshop som er rettet mot unge regitalenter som trenger å styrke sin søknad til høyere filmutdanning eller som sliter med å få sitt første tilskudd.
-Jeg mener at talent handler om hvilke historier du bærer på og din evne til å formidle disse og at filmfaget kan tilllæres. Vi er overbevist om at det finnes historier og talenter i Norge som ikke finner veien til filmskolen eller til de etablerte institusjonene.
Noen utdrag fra Hishams tidligere studenter:
"Hisham er et meget generøst menneske, både når det kommer til at dele ud af sin faglige viden som underviser, men også når det kommer til at skabe et autentisk og personligt sprog om kunstnerisk praktsis med sine studenter. Hisham forstår at se den enkelte og er ikke bange for dykke ind i, hvad som gemmer sig der."
Sigurd Bleken, student ved regilinja på Den norske filmskolen
"Et av mine favorittkurs var «Speedfilmen». Kurset utfordret meg til bruke min intuisjon og mine analystiske evner. Hisham har en helt unik måte å lese film på noe jeg lærte utrolig mye av. Han stiller skarpe spørsmål som får meg til å tenke og han ser alltid etter kvalitet i min visuelle visjon. "
Mohamed Chakiri, tidligere student ved Den norske filmskolen
"Hisham har varit en av de viktigaste, om inte den viktigaste læraren før mig på Den Norske Filmskolan, Han visade mig att en historia er noe du allerede har, og att faget er noe du lær.
Det var Hisham som öppnade upp det personliga fortellandet før mig, som er det viktigaste vi har som filmskapere. "
Tess Zoë, student ved Den norske filmskolen
Bakgrunn for workshopen
Initiativet til workshopen kommer fra filmskapere og tidligere lærere ved Den norske filmskolen Hisham Zaman og Åse Svenheim Drivenes og er et samarbeid mellom Hishams produksjonsselskap Snowfall Cinema og Den norske filmskolen ved Karin Julsrud. Åse er prosjektleder og har ansvaret for rekruttering, planlegging og gjennomføring. Vi har fått støtte til å gjennomføre workshopen fra Høgskolen i Innlandet (såkornmidler), Viken Filmsenter og Fritt Ord.
Hisham gikk selv på et av filmskolens første kull (regilinjen, kull 3) og har siden regissert flere prisbelønte filmer. Innspillingen av den siste, "Happy Days", ble utsatt på grunn av korona, men er nå i postproduksjon. Han har både undervist på filmskolen og sittet i opptakskomiteen:
- Etter å ha sittet i opptakskomiteer for nye studenter til filmskolen ser vi at tilfanget av søkere med ulik kulturell bakgrunn er nærmest ikke eksisterende, forteller Hisham Zaman. Vi tilbyr derfor en workshop som er rettet mot unge regitalenter som trenger å styrke sin søknad til høyere filmutdanning eller som sliter med å få sitt første tilskudd.
-Jeg mener at talent handler om hvilke historier du bærer på og din evne til å formidle disse og at filmfaget kan tilllæres. Vi er overbevist om at det finnes historier og talenter i Norge som ikke finner veien til filmskolen eller til de etablerte institusjonene.