DSC4108 v1 s h Jack Kjell Vassdal

Minneord - Jack van Domburg Foto: Kjell Vassdal

Produksjonsdesigner Jack van Domburg har gått bort. Han var tilknyttet Den norske filmskolen i en årrekke og vil bli savnet av alle kollegaer. Kjell Vassdal har skrevet minneord.

Jack har gått bort!

For meg har Jack alltid vært et veldig flott menneske, ydmyk, positiv og vennlig. Aldri et vondt ord fra ham.

Jeg kan ikke huske første gang jeg traff Jack, men det må ha vært på 80-tallet en gang. Vi jobbet sammen på en spillefilm tidlig på 90-tallet. Vi bodde i samme område på St. Hanshaugen og hadde barn på Ila skole.

Jack var med i en gruppe som hadde et studio på Alexander Kiellands plass. De kalte det Hall-6. Det var trolig der jeg møtte ham først. Hall-6 var et møtepunkt for fotografer og filmfolk i lang tid på 90-tallet. Der kunne man leie et studio for en billig penge og få hjelp fra flere, deriblant Jack.

Jack kunne trylle fram flotte ting for lite penger. Den filmen vi jobbet på sammen hadde et veldig lite budsjett. Allikevel klarte Jack å få til ting som så fint ut. Jeg aner ikke hvordan han fikk det til.

Av filmer og regissører han jobbet med var blant annet; Eggs med Bent Hamer, Naboer med Pål Sletaune, Upperdog med Sara Johnsen. Den siste filmen han jobbet på var den svensk-franske filmen Lucky One.

Den viktigste tiden vi fikk sammen var allikevel den tiden han hadde på Den norske filmskolen. Der jobbet vi sammen med flere workshops og i undervisning.

Ved siden av skolen lagde vi en liten kortfilm sammen i Skåbu og vi planla en film om Patrick Huse som var en veldig god venn av Jack.

Jack bestemte seg for å flytte fra kjas og mas i Oslo til sitt lille småbruk oppe i Gausdal. Der ville han leve i fred og ro og utvikle sine egne prosjekter. Han hadde fortjent mange år der, men slik ble det dessverre ikke.

Kjell Vassdal

Professor ved Den norske filmskolen

DSC2730 v1 Jack Kjell Vassdal

Jack van Domburg

DSC2730 v1 Jack Kjell Vassdal

Jack van Domburg

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak.

Hugo tot2 copy

-Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film

Hugo Franckers masterprosjekt er en personlig dokumentar om forholdet til faren hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Hamza ved Myrens

-På master har jeg funnet min stemme som manusforfatter

Skuespiller, filmskaper og masterstudent Hamza Kader skriver spillefilmmanus med arbeidstittel "Sult, Hamza og Hamsun".

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens 31. januar

31. januar kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet.

TAKE246

Bransjeseminar om IP, AI og eierskap 28.-29. februar

Produsent-legenden Ted Hope kommer til Oslo for å diskutere hvordan sikre eierskap til vår fremtidige filmarv.

MFA åpen dag 2024 artikkel

Åpen dag for masterstudiet på zoom 10. januar kl 16

Vi inviterer alle som er nysgjerrige på filmskolens master til zoom-møte for å bli kjent med lærere, studenter og studiet.