Håkon Sunniva

Møt prisbelønte filmskapere fra kull 12 på veien fra kort- til spillefilm

Hvordan finne sammen i et kreativt partnerskap manus-regi? Hvordan jobbe i komediesjangeren? Hvordan ta steget fra kortfilm til spillefilm? 28. september kan du møte regissør Håkon Anton Olavsen og manusforfatter Sunniva Kviteberg fra kull 12 som startet sitt kreative samarbeid med eksamensfilmen "Superdupermegagigasingel". Nå utvikler de prosjektet videre som spillefilmen "Titanic Club".

HVA: Møte med Håkon Anton Olavsen og Sunniva Kviteberg

NÅR: Onsdag 28. september kl 16:15 (filmvisning), kl 16:45 samtale med filmskaperne

HVOR: Filmskolens lokaler på Myrens Verksted, Sandakerveien 24C (inngang fra Akerselva)

Onsdag 28. september kan du møte to talentfulle filmskapere i starten av sine karrierer i filmskolens lokaler i Oslo: Regissør Håkon Anton Olavsen og manusforfatter Sunniva Kviteberg fra årets avgangskull på filmskolens bachelorprogram. De begynte sitt kreative samarbeid med eksamensfilmen "Superdupermegagigasingel" og utvikler nå prosjektet videre som spillefilmen "Titanic Club".

Spillefilmprosjektet fikk en flying start da de vant Juryens Special Mention på årets Nordic Talents pitchekonkurranse og har fått "Verdens verste menneske"-produsent Tomas Robsahm med på laget sammen med kull 12 produsent Tøri Gjendal.

Nordic talents special mention prize outside

Sunnniva Kviteberg og Håkon Anton Olavsen med prisen de vant på Nordic Talents pitchekonkurranse for avgangsstudenter på de nordiske filmskolene. Foto: Torleif Hauge, Nordisk Film & TV Fond

Juryen på Nordic Talents, hvor NRKs nye dramasjef Marianne Furevold var en av medlemmene, skrøt av prosjektet som spiller på både humor og sårbarhet: “It’s all inclusive. With lots of humour, vulnerability, and fear of intimacy. We run away from the thing we most want, which is love. The project deals with an under-explored phenomena in the aspects of a young adult’s romantic and sexual life in a very honest way. We want to award a very talented writer and a very talented director on their shared path in this very promising film project.

På onsdag blir det først visning av "Superdupermegagigasingel" kl 16:15 (filmen varer 30 min) og deretter samtale med filmskaperne kl 16:45. Håkon og Sunniva vil fortelle om hvordan de som regissør og manusforfatter samarbeider om manusutvikling, hvordan de jobber med humor og komediesjangeren, og veien fra kortfilm til spillefilm. Du kan også se "Superdupermegagigasingel" på montages.no frem til 2. oktober.

Arrangementet er gratis og åpent for alle interesserte.

Bilde fra filmen Superdupermegagigasingel hvor en ung mann sitter på bar omgitt av to jenter og to gutter mens han ser undrende ut i luften.

Still fra "Superdupermegagigasingel", Håkon og Sunniva sin eksamensfilm. Under Amandus Blikkfang festivalen fikk Sunniva fagprisen for beste manus og filmen ble shortlisted til Amanda for beste kortfilm. Foto: Anna Fabricius

Neste opptak til Den norske filmskolens bachelorprogram åpner 1. november 2022 (søknadsfrist 12. januar 2023)

Nordic talents special mention prize outside

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

Kortfilmfestivalen logo

Eksamensfilm og studenter i Kortfilmfestivalens konkurranseprogram

Eksamensfilmen "Den fremmede" er tatt ut til konkurranseprogrammet ved Kortfilmfestivalen i Grimstad. Masterstudent Simon Valentine, kull 14-student Andreas Tømmerås Ermesjø og stipendiat Dalia AlKury har også fått filmer med. Vi gratulerer!

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

12 masterstudenter fikk Statens kunstnerstipend

12 av masterstudentene på filmskolen har fått "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Picture Dalia

Imagining a liberated Palestine - screening of Dalia AlKurys PhD work

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On April 18th documentary filmmaker Dalia AlKury presents the artistic outcome of her PhD research.