Anna Moland Porject gasstation Foto Rasmus Eriksson

HINN-pris til filmskolens satsning på virtuell produksjon

VIPROS-prosjektet ledet av Troels Linde tildeles HINNs utdanningskvalitetspris 2022. Prosjektet får ros for å være nyskapende, relevant for arbeidslivet og koble forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og utdanning på en god måte. Prisen på 100,000 kroner ble delt ut under HINNs årsfest.

Utdanningskvalitetsprisen ved Høgskolen i Innlandet ble i år tildelt Den norske filmskolens VIPROS-prosjekt (Virtual Production Studies) som utforsker virtuell produksjon i utdanningen.

Juryen trekker fram at arbeidet er nyskapende, relevant for arbeidslivet og kobler forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og utdanning på en god måte. Prosjektet innebærer tett samarbeid mellom masterstudenter, bachelorstudenter, stipendiater og fagansatte. Det samarbeides også tett med akademiske partnere fra andre europeiske land og filmbransjen.

VIPROS-prosjektet er ledet av Troels Linde og var en av de seks nominerte til årets pris, som skal belønne eksemplarisk arbeid med utdanningskvalitet ved høgskolen, og stimulere fagmiljøene til å arbeide systematisk med å videreutvikle kvaliteten på utdanningene.

-Jeg er først og fremst takknemlig for at vårt arbeid med kombinasjonen av kunstnerisk utvikling og teknologi blir satt pris på, uttaler prosjektleder og professor ved filmskolen Troels Linde.

-Dette gjør meg både håpefull og motivert for veien videre, fordi jeg ser mange muligheter for at resultatene og samarbeidene VIPROS-prosjektet har skapt kan forankres i en større HINN-sammenheng.

-Et neste steg kan være å undersøke om det er mulighet for å lage et nytt internasjonalt MFA-program i samarbeid med AMEK og partnere fra VIPROS eller fra noen av våre andre prosjekter som fokuserer på kombinasjonen kunst og teknologi. Jeg tror mulighetene er både mange og gode, avslutter han.

Produsenter Portrett 1703 copy

Professor Troels Linde (nr. to fra venstre) med sine produsentstudenter under årets masteravslutning på filmskolen.

Virtuell produksjon på filmskolen

VIPROS-prosjektet, ledet av Troels Linde, fikk prisen for arbeidet med å etablere virtuell produksjon som tverrfaglig og kunstfaglig emne på Den norske filmskolen. Målsetningen er at utdanningen skal være katalysator for både større innovasjonsevne og økt bærekraft i de kreative mediefag film, TV og digitale spill, og øke graden av forskningsbasert undervisning.

Flere sentrale satsningsområder for filmskolens filmutdanning inngår i studier i virtuell produksjon: Utforskning av ny teknologi, kunstnerisk utviklingsarbeid, innovasjon og fokus på grønn produksjon.

I virtuell produksjon tas spillteknologi i bruk for å la filmskapere kombinere live action filmopptak med computer-genererte bilder (CGI) i sanntid. Til forskjell fra green-screen teknologien kan crew og skuespillere på sett se og forholde seg til de virtuelle kulissene under innspillingen. Ved hjelp av virtuell produksjon kan dyre location opptak som medfører omfattende reisevirksomhet med forflytning av crew og dyrt utstyr erstattes med opptak i studio som kommer bedre ut miljømessig.

The Moon regi Jay Choi Foto Rasmus Eriksson

Bilde fra masterstudent Jay Chois "The Moon". Månen er en virtuell kulisse mens vannet som den virtuelle månen speiler seg i er tradisjonell scenografi. Foto: Rasmus Eriksson

Studenter og fag- og teknisk ansattes deltakelse i VIPROS har bidratt til økt kvalitet på den forskningsbaserte utdanningen ved filmskolen og en økt bevissthet rundt kunstnerisk utviklingsarbeid, innovasjon og bærekraft blant studentene. Gjennom å ta del i VIPROS i sine testkurs, fordypningsprosjekter og masteroppgaver tilknyttet prosjektet, har studentene på filmskolen fått verdifull innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid og fått delta i og lede nyskapende forskning med ny teknologi.

Gjennom VIPROS har både bachelor-, masterstudenter og stipendiater på filmskolen deltatt i et tverrfaglig samarbeid mellom fagretningene produsent, visuell design, fiksjonsregi, produksjonsdesign og foto, hvor både faglærere og teknisk ansatte har deltatt.

Under filmskolens 25-års jubileum 29.-30. november vil Troels Linde og tidligere masterstudenter Anna Moland og Rasmus Eriksson demonstrere virtuell produksjon i studio og diskutere sine erfaringer med teknologien.

Produsenter Portrett 1703 copy

Professor Troels Linde (nr. to fra venstre) med sine produsentstudenter under årets masteravslutning på filmskolen.

The Moon regi Jay Choi Foto Rasmus Eriksson

Bilde fra masterstudent Jay Chois "The Moon". Månen er en virtuell kulisse mens vannet som den virtuelle månen speiler seg i er tradisjonell scenografi. Foto: Rasmus Eriksson


Siste artikler

NFI2

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

12 masterstudenter fikk Statens kunstnerstipend

12 av masterstudentene på filmskolen har fått "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Picture Dalia

Imagining a liberated Palestine - screening of Dalia AlKurys PhD work

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On April 18th documentary filmmaker Dalia AlKury presents the artistic outcome of her PhD research.

Studio Gabriel

Rekordmange søkere til master

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak.

Hugo tot2 copy

-Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film

Hugo Franckers masterprosjekt er en personlig dokumentar om forholdet til faren hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Hamza ved Myrens

-På master har jeg funnet min stemme som manusforfatter

Skuespiller, filmskaper og masterstudent Hamza Kader skriver spillefilmmanus med arbeidstittel "Sult, Hamza og Hamsun".