Anna Moland Porject gasstation Foto Rasmus Eriksson

HINN-pris til filmskolens satsning på virtuell produksjon

VIPROS-prosjektet ledet av Troels Linde tildeles HINNs utdanningskvalitetspris 2022. Prosjektet får ros for å være nyskapende, relevant for arbeidslivet og koble forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og utdanning på en god måte. Prisen på 100,000 kroner ble delt ut under HINNs årsfest.

Utdanningskvalitetsprisen ved Høgskolen i Innlandet ble i år tildelt Den norske filmskolens VIPROS-prosjekt (Virtual Production Studies) som utforsker virtuell produksjon i utdanningen.

Juryen trekker fram at arbeidet er nyskapende, relevant for arbeidslivet og kobler forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og utdanning på en god måte. Prosjektet innebærer tett samarbeid mellom masterstudenter, bachelorstudenter, stipendiater og fagansatte. Det samarbeides også tett med akademiske partnere fra andre europeiske land og filmbransjen.

VIPROS-prosjektet er ledet av Troels Linde og var en av de seks nominerte til årets pris, som skal belønne eksemplarisk arbeid med utdanningskvalitet ved høgskolen, og stimulere fagmiljøene til å arbeide systematisk med å videreutvikle kvaliteten på utdanningene.

-Jeg er først og fremst takknemlig for at vårt arbeid med kombinasjonen av kunstnerisk utvikling og teknologi blir satt pris på, uttaler prosjektleder og professor ved filmskolen Troels Linde.

-Dette gjør meg både håpefull og motivert for veien videre, fordi jeg ser mange muligheter for at resultatene og samarbeidene VIPROS-prosjektet har skapt kan forankres i en større HINN-sammenheng.

-Et neste steg kan være å undersøke om det er mulighet for å lage et nytt internasjonalt MFA-program i samarbeid med AMEK og partnere fra VIPROS eller fra noen av våre andre prosjekter som fokuserer på kombinasjonen kunst og teknologi. Jeg tror mulighetene er både mange og gode, avslutter han.

Produsenter Portrett 1703 copy

Professor Troels Linde (nr. to fra venstre) med sine produsentstudenter under årets masteravslutning på filmskolen.

Virtuell produksjon på filmskolen

VIPROS-prosjektet, ledet av Troels Linde, fikk prisen for arbeidet med å etablere virtuell produksjon som tverrfaglig og kunstfaglig emne på Den norske filmskolen. Målsetningen er at utdanningen skal være katalysator for både større innovasjonsevne og økt bærekraft i de kreative mediefag film, TV og digitale spill, og øke graden av forskningsbasert undervisning.

Flere sentrale satsningsområder for filmskolens filmutdanning inngår i studier i virtuell produksjon: Utforskning av ny teknologi, kunstnerisk utviklingsarbeid, innovasjon og fokus på grønn produksjon.

I virtuell produksjon tas spillteknologi i bruk for å la filmskapere kombinere live action filmopptak med computer-genererte bilder (CGI) i sanntid. Til forskjell fra green-screen teknologien kan crew og skuespillere på sett se og forholde seg til de virtuelle kulissene under innspillingen. Ved hjelp av virtuell produksjon kan dyre location opptak som medfører omfattende reisevirksomhet med forflytning av crew og dyrt utstyr erstattes med opptak i studio som kommer bedre ut miljømessig.

The Moon regi Jay Choi Foto Rasmus Eriksson

Bilde fra masterstudent Jay Chois "The Moon". Månen er en virtuell kulisse mens vannet som den virtuelle månen speiler seg i er tradisjonell scenografi. Foto: Rasmus Eriksson

Studenter og fag- og teknisk ansattes deltakelse i VIPROS har bidratt til økt kvalitet på den forskningsbaserte utdanningen ved filmskolen og en økt bevissthet rundt kunstnerisk utviklingsarbeid, innovasjon og bærekraft blant studentene. Gjennom å ta del i VIPROS i sine testkurs, fordypningsprosjekter og masteroppgaver tilknyttet prosjektet, har studentene på filmskolen fått verdifull innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid og fått delta i og lede nyskapende forskning med ny teknologi.

Gjennom VIPROS har både bachelor-, masterstudenter og stipendiater på filmskolen deltatt i et tverrfaglig samarbeid mellom fagretningene produsent, visuell design, fiksjonsregi, produksjonsdesign og foto, hvor både faglærere og teknisk ansatte har deltatt.

Under filmskolens 25-års jubileum 29.-30. november vil Troels Linde og tidligere masterstudenter Anna Moland og Rasmus Eriksson demonstrere virtuell produksjon i studio og diskutere sine erfaringer med teknologien.

Produsenter Portrett 1703 copy

Professor Troels Linde (nr. to fra venstre) med sine produsentstudenter under årets masteravslutning på filmskolen.

The Moon regi Jay Choi Foto Rasmus Eriksson

Bilde fra masterstudent Jay Chois "The Moon". Månen er en virtuell kulisse mens vannet som den virtuelle månen speiler seg i er tradisjonell scenografi. Foto: Rasmus Eriksson


Siste artikler

Screenshot 2024 06 21 at 3 33 38 PM

Filmskolen sterkt tilstede på årets Nordic Talents

Den norske filmskolen står for 8 av de 15 utvalgte prosjektene til Nordic Talents pitchekonkurranse for avgangsstudenter fra de nordiske filmskolene!

Den Fremmede Logo

Eksamensfilm har premiere på Kortfilmfestivalen

Kull 13s eksamensfilm "Den fremmede" har premiere på Den norske kortfilmfestivalen. Hele teamet er på plass i Grimstad og vi tok en prat med filmskaperne før avreise.

Nadja lipsyc

Nadja Lipsyc disputerer 31. mai: VR og rollespill

Nadja Lipsyc har utforsket muligheten for å kombinere VR med verktøy og teknikker fra fysiske rollespill. 31. mai forsvarer hun det kunstneriske doktorgradsresultatet på Myrens i Oslo.

Bransjedag kull4 sq

Bransjevisning for masterkull 4

12. juni inviterer Filmskolen til Vega Scene for å oppleve masterprosjektene til årets avgangskull. Etterpå blir det eksamensfest på Myrens Verksted!

Anja Simon happy4264

Får stipend fra Fond for lyd og bilde

Manusstudent Anja Petkovic Karlsen og registudent Simon Matthew Valentine får støtte fra Statens kunstnerstipend og Fond for lyd og bilde. Når de går ut av masteren til sommeren skal de utvikle et prosjekt sammen.

NFI2

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st