Anna Moland Porject gasstation Foto Rasmus Eriksson

Troels Linde vant HINNS Utdanningskvalitetspris 2022

Troels Linde tildeles HINNs utdanningskvalitetspris for sitt arbeid med å etablere virtuell produksjon som tverrfaglig og kunstfaglig emne på den norske filmskolen. Prisen på 100,000 kroner ble delt ut under HINNs årsfest i dag.

Under høgskolens årsfest blir det delt ut fire priser til fagmiljøer som har utmerket seg innen forskning, utdanning, samarbeid og arbeidsmiljø. Formålet med Utdanningskvalitetsprisen er å belønne eksemplarisk arbeid med utdanningskvalitet ved Høgskolen i Innlandet, og stimulere fagmiljøene til systematisk arbeid med å videreutvikle kvaliteten på
utdanningene.

Troels Linde var en av seks nominerte til årets utdannignskvalitetspris. Komiteen besto av leder av LMU, Anette Gjerskaug, leder av StInn, Birk Blekken, prorektor for utdanning Stine Grønvold, styremedlemmene Maren Kyllingstad og Mathias Enger og UFF-ansatt Odd Rune Stalheim.

-Jeg er først og fremst takknemlig for at vårt arbeid med kombinasjonen av kunstnerisk utvikling og innovasjon blir satt pris på, uttaler prosjektleder og professor ved filmskolen Troels Linde.

-Dette gjør meg både håpefull og motivert for veien videre, fordi jeg ser mange muligheter for at resultatene og samarbeidene VIPROS-prosjektet har skapt kan forankres i den større HINN-sammenheng.

-Et neste steg kan være å undersøke om det er mulighet for å lage et nytt internasjonalt MfA-program i samarbeid med AMEK og partnere fra VIPROS eller fra noen av våre andre prosjekter som fokuserer på kombinasjonen kunst og teknologi. Jeg tror mulighetene er både mange og gode, avslutter Troels Linde.

Produsenter Portrett 1703 copy

Professor Troels Linde med sine produsentstudenter under årets masteravslutning.

Virtuell produksjon i filmutdanningen

Troels Linde fikk prisen for arbeidet med å etablere virtuell produksjon som tverrfaglig og kunstfaglig emne på Den norske filmskolen. Emnet er tilknyttet forskningsprosjektet VIPROS (Virtual Production Studies) og forankret i fagmiljøene visuell design, produksjonsdesign, foto og produsent ved filmskolen. Målsetningen er at det tverrfaglige emnet blir en katalysator for både større innovasjonsevne og økt bærekraft i de kreative mediefag: film, TV og digitale spill, og øker graden av forskningsbasert undervisning.

Studier i virtuell produksjon sammenfatter flere sentrale satsningsområder for filmskolens filmutdanning: Utforskning av ny teknologi, kunstnerisk utviklingsarbeid, innovasjon og fokus på grønn produksjon. I virtuell produksjon tas spillteknologi i bruk for å la filmskapere kombinere live action filmopptak med computer-genererte bilder (CGI) i sanntid. Til forskjell fra green-screen teknologien kan crew og skuespillere på sett se og forholde seg til de virtuelle kulissene under innspillingen. Ved hjelp av virtuell produksjon kan dyre location opptak som medfører omfattende reisevirksomhet med forflytning av crew og dyrt utstyr erstattes med opptak i studio som kommer bedre ut miljømessig.

Student- og fagansatte og teknisk ansattes deltakelse i VIPROS har ført til økt kvalitet på den forskningsbaserte utdanningen ved filmskolen og en økt bevissthet rundt kunstnerisk utviklingsarbeid, innovasjon og “bærekraft” blant studentene. Gjennom å ta del i VIPROS i sine testkurs og gjennom fordypningsprosjekter og masteroppgaver tilknyttet prosjektet, har studentene på filmskolen fått verdifull innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid og fått delta i og lede nyskapende forskning med ny teknologi. Gjennom VIPROS har både bachelor-, masterstudentene og stipendiater på filmskolen deltatt i et tverrfaglig samarbeid mellom fagretningene produsent, visuell design, fiksjonsregi, produksjonsdesign og foto, hvor både faglærere og teknisk ansatte har deltatt.

The Moon regi Jay Choi Foto Rasmus Eriksson

Bilde fra masterstudent Jay Chois "The Moon". Månen er en virtuell kulisse mens vannet som den virtuelle månen speiler seg i er tradisjonell scenografi. Foto: Rasmus Eriksson

Studenter og fag- og teknisk ansattes deltakelse i VIPROS har ført til økt kvalitet på den forskningsbaserte utdanningen ved filmskolen og en økt bevissthet rundt kunstnerisk utviklingsarbeid, innovasjon og “bærekraft” blant studentene. Gjennom å ta del i VIPROS i sine testkurs og gjennom fordypningsprosjekter og masteroppgaver tilknyttet prosjektet, har studentene på filmskolen fått verdifull innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid og fått delta i og lede nyskapende forskning med ny teknologi. Gjennom VIPROS har både bachelor-, masterstudentene og stipendiater på filmskolen deltatt i et tverrfaglig samarbeid mellom fagretningene produsent, visuell design, fiksjonsregi, produksjonsdesign og foto, hvor både faglærere og teknisk ansatte har deltatt.

Produsenter Portrett 1703 copy

Professor Troels Linde med sine produsentstudenter under årets masteravslutning.

The Moon regi Jay Choi Foto Rasmus Eriksson

Bilde fra masterstudent Jay Chois "The Moon". Månen er en virtuell kulisse mens vannet som den virtuelle månen speiler seg i er tradisjonell scenografi. Foto: Rasmus Eriksson


Siste artikler

Studio Gabriel

Rekordmange søkere til master

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak i 2022. Opptakskomiteen går nå igang med å vurdere søknadene til filmskolens femte masterkull.

Hugo tot2 copy

«Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film»

Hugo Francker studerer konseptuell dokumentarregi på filmskolens masterprogram i Oslo. Som sitt masterprosjekt lager filmskaperen en personlig dokumentar om forholdet til sin far hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens

31. mars kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet og vil søke til høstens masteropptak som har søknadsfrist 1. mars.

MFA åpen dag 2024 R

Åpent Hus (digitalt) på master 2. februar kl 16

Onsdag 2. februar inviterer vi alle interesserte i masterstudiet på filmskolen til å møtes på zoom for å bli bedre kjent med lærere, studenter og studiet.

Cecilie Levy foto Jasmijn Lina

Cecilie Levy disputerer 24. november

Manusforfatter og stipendiat Cecilie Levy har undersøkt hvordan arbeid med manus må utvikles og nytenkes i overgangen fra film og TV til arbeid med virtual reality. På fredag forsvarer doktorgradsresultatet på Lillehammer.

Lone Wolves Stick Together

"Lone Wolfs Stick Together" immersive exhibition

In her PhD research, Nadia Lipsyc explores immersive and interactive narration, VR and live action roleplaying (larp). On November 25th to 26th her work - an immersive exhibition - can be experienced at the Norwegian Film School in Oslo.