Bilde fra filmen "Gjensyn" hvor vi i forgrunnen ser en mann bakfra sittende i en stol i en mørk stue og familien står rundt og ser alvorlig og skeptisk på ham.

Eksamensfilmen "Gjensyn" er Student-Oscar vinner

Kull 12-eksamensfilmen Gjensyn er en av tre vinnere av 50th Student Academy Award og vil få utdelt gull, sølv eller bronse under premieutdelingen i Hollywood 24. oktober.

Kull 12-eksamensfilmen "Gjensyn" (Revisited), som ble nominert som en av syv finalister til 50th Student Academy Award i august, ble 15. september annonsert som en av tre vinnere i kategorien Narrative Short. Under premieseremonien i Los Angeles i oktober får vi vite om det blir gull, sølv eller bronse.

"Gjensyn" er avgangsfilmen til Iain Forbes (regi og medmanus), Tøri Gjendal (produsent), Lina Csillag (manus), Karoline Sødal Sellæg (foto), Brynhild Dagslott (produksjonsdesign), Natascha Ramlow Lerche-Jensen (klipp), Marthe Straum Lie (lyd), Richard Viken Klausmark (VFX). Alle ble uteksaminert fra Den norske filmskolens kull 12 i fjor sommer. Musikken er ved Martin Raabe-Olsen som gikk filmmusikk-studiet ved Høgskolen i Innlandet.

Student-Oscar har blitt delt ut i Hollywood av the Academy of Motion Picture Arts and Sciences siden 1972 og blant tidligere vinnere finner vi Spike Lee og Robert Zemeckis. Den norske filmskolen vant student-Oscar i 2011 med "Tuba Atlantic", regissert av Hallvar Witzø fra kull 6, og nå er det kull 12s tur til å ta turen til Hollywood.

Hovedrolleinnehaveren i gul boblejakke og regissøren i blå boblejakke går sammen i skogen

Regissør Iain Forbes med hovedrolleinnhaver Thea Sofie Loch Næss under innspillingen av "Gjensyn" (Foto: Tøri Gjendal)

En personlig historie

"Gjensyn" handler om når Tyra (spilt av Thea Sofie Loch Næss) reiser hjem for å besøke familien i anledning hennes elskede fars 20. dødsdag. Når faren ringer på døren samme kveld blir deres verden snudd på hodet. Brått konfronteres de alle med hva sorgen har gjort med dem.

Kortfilmen tar utgangspunkt i Iains egne erfaringer med sorg.

-Utgangspunktet for fortellingen var jo veldig personlig, da filmen handler om mine betraktninger rundt sorgen jeg har etter faren min, som døde da jeg var 13, og hvordan sorg påvirker en familierelasjon, uttalte regissøren i et tidligere intervju med Filmskolen.

Bilde fra filmen Gjensyn hvor vi ser ansiktet til en jente som ser opprørt ut.

Hovedkarakteren i "Gjensyn" spilt av Thea Sofie Loch Næss (Foto fra filmen: Karoline Sødal Sellæg)

"Det føles surrealistisk"

Vi tok en prat med regissør og med-manusforfatter Iain Forbes om hvordan han tok imot nyheten.

Hvordan kjennes det å være student-Oscar vinner?

-Det føles først og fremst surrealistisk, og det var først etter jeg hadde sett at det sto svart på hvitt i Variety og Hollywood Reporter at jeg innså både at det faktisk var sant og hvor stort det var. Teamet har vært så glade over dette, men reisen fra semifinale til seier har og vært psykisk utmattende - i to måneder har jeg sjekker mailen konstant. Så det blir også litt nervepirrende å få den endelige plasseringen i LA. Men det at vi uansett er blant vinnerne er jo helt fantastisk

Hvem skal du ha med deg til LA for å ta imot prisen?

-Det er flere i teamet som håper å ta turen, men det er fortsatt litt usikkert avhengig av reisekostnader. Vi venter spent på mer info om hva som skal skje der nede.

Hvordan fikk du nyheten?

- To dager før offentliggjøringen ble jeg invitert på intervju av Student-Oscar. Formålet var ifølge dem “Å høre hvordan det føles å være Oscar finalist” og gi oss muligheten til å fortelle om filmen vår. “Conversation opportunity” var det de kalte samtalen. Hvordan føles det å vente på nyheten om hvem som får komme til LA som prisvinner?

-Jeg registrerte ikke helt det faktum at det bare var meg og to andre fra Narrative kategorien som var invitert. I stedet var jeg overbevist om at denne samtalen betydde slutten på Oscar eventyret for denne gang. En samtale med de som ikke kom til å vinne.

-Sjokket var derfor enda større da han som ledet samtalen lanserte sitt siste spørsmål: «What would you say if I told you that all three of your are already the medalists?» Hjertet begynte å hamre, jeg ble helt kortpustet. Heldigvis var det ikke en spøk. Vi har vunnet en Student-Oscar, og med det kvalifiserer Gjensyn til påmelding til hoved Oscar konkurransen.

Regissør og filmcrew på innspillingen av en festscene med mage statister i forgrunnen.

Fra innspillingen av "Gjensyn" (Foto: Tøri Gjendal)

Filmskolen gratulerer Iain og hele teamet med seieren og ønsker lykke til i Los Angeles.

Bilde fra filmen Gjensyn hvor vi ser ansiktet til en jente som ser opprørt ut.

Fra innspillingen av "Gjensyn" (Foto: Tøri Gjendal)

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

Kortfilmfestivalen logo

Eksamensfilm og studenter i Kortfilmfestivalens konkurranseprogram

Eksamensfilmen "Den fremmede" er tatt ut til konkurranseprogrammet ved Kortfilmfestivalen i Grimstad. Masterstudent Simon Valentine, kull 14-student Andreas Tømmerås Ermesjø og stipendiat Dalia AlKury har også fått filmer med. Vi gratulerer!

12 masterstudenter fikk Statens kunstnerstipend

12 av masterstudentene på filmskolen har fått "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Picture Dalia

Imagining a liberated Palestine - screening of Dalia AlKurys PhD work

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On April 18th documentary filmmaker Dalia AlKury presents the artistic outcome of her PhD research.