Elin Festøy foto Hanne Lovise Skartveit

Elin Festøy disputerer 10. november

Elin Festøy forsvarer sitt kunstneriske doktorgradsarbeid fredag 10. november på Lillehammer. Hun er den første kandidaten som blir uteksaminert fra filmskolens nye ph.d.-program.

Hva: Disputas for Elin Festøy, stipendiat i doktogradsprogrammet "Ph.d. i kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer" ved Den norske filmskolen.

Tittelen på det kunstneriske doktorgradsresultatet: "NUMB - Exploring Emotionally Charged Interactions to Motivate Reflection on Non-fiction Topics"

Når: Fredag 10. november 2023 kl 11:00 – 16:00

Hvor: Auditorium G på studiested Lillehammer og digitalt via Zoom

Zoom-lenke: https://inn.zoom.us/j/61238110382?pwd=TjFzZ0RGbEJ0WmhJQmxZak56UEVFZz09

(Passord: 083660 Webinar-ID: 612 3811 0382)

Kunstnerisk doktorgradsresultat publisert i Research Catalogue

Tittelen på det kunstneriske doktorgradsresultatet som Elin Festøy skal forsvare den 10. november er "NUMB - Exploring Emotionally Charged Interactions to Motivate Reflection on Non-fiction Topics" og er publisert som en utstilling i Research Catalogue. Hun anbefaler alle som vil følge disputasen å utforske utstillingen i Research Catalogue på forhånd.

Screenshot 2023 11 03 at 4 14 09 PM

Sceenshot fra utstillingen "Numb" på Research Catalogue

Utgangspunktet for Festøys kunstneriske utviklingsarbeid er spørsmålet "Hvordan kan en voksen se på et barn og se en fiende?"

Elins Festøys kunstneriske utviklingsarbeid springer ut fra hennes tidligere arbeid med temaet krigsbarn (Children Born of War) i ulike formater og tar utgangspunkt i spørsmålet "Hvordan kan vokse se et barn og se en fiende?" I doktorgradsarbeidet utforsker hun hvordan dette kan formidles på en måte som inviterer og motiverer til øket personlig refleksjon. Hun presenterer en rekke på fire VR-konsepter med økende grad av simulasjon og fokus på den besøkendes personlige reise gjennom materialet.

Festøys utforskning av hvordan dette kan bli formidlet gjennom en VR opplevelse som inviterer og motivere til økt personlig refleksjon, kan en få innblikk i gjennom å besøke de ulike rommene i utstillingen "NUMB".

-Jeg valgte Research Catalogue som formidlingsform fordi det er en plattform som oppfyller de kravene til evig lagring eller bevaring som en PhD har og som samtidig tillater en begrenset interaktivitet, forklarer Festøy.

Om disputasen

Disputasen finner sted fredag 10. november og begynner presis klokken 11 i Auditorium G på Storhove på Lillehammer. Det blir også mulig å følge den digitalt på zoom.

Bedømmelseskomiteen består av:

• Førsteopponent Dr. Sher Doruff (Stockholm konstnärliga högskola)
  • Andreopponent Dr. Scott Rettberg (Department of Linguistic, Literary, and Aesthetic Studies The University of Bergen)
  • Tredjeopponent/administrator Nina Grünfeld (Professor, prodekan forskning ved AMEK og DNF, HINN)
  • Disputasleder er Eli Bø.

Kandidatens hovedveileder har vært Trond Lossius, ph.d.-leder ved filmskolen. Medveileder har vært Steven Bachelder, professor ved Spillskolen ved Høgskolen i Innlandet.

Kandidaten har tidligere også vært veiledet av professor emerita ved Den norske filmskolen Maureen Thomas og professor Gabo Arora (Johns Hopkins University).

Om Elin Festøy

Elin Festøy har bakgrunn som journalist og dokumentarfilmprodusent. Hun var en av de første nettjournalistene i Norge og har fulgt den teknologiske medieutviklingen og hvordan det påvirker kulturen siden 90-tallet. Hun er kreativ leder, produsent og manusforfatter av spillet My Child Lebensborn, som hun utviklet i forkant av stipendiatperioden. Spillet er produsert av Sarepta Studios og Teknopilot og fikk i 2019 den høythengende prisen Games Beyond Entertainment ved spillverdenens Oscar, BAFTA Game Awards. I 2018 ble hun tilknyttet CEFIMA, filmskolens senter for fremragende utdanning, som stipendiat og i 2023 ble hun overført til filmskolens nye ph.d. program "Ph.d. i kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer".

Screenshot 2023 11 03 at 4 14 09 PM

Sceenshot fra utstillingen "Numb" på Research Catalogue

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

Kortfilmfestivalen logo

Eksamensfilm og studenter i Kortfilmfestivalens konkurranseprogram

Eksamensfilmen "Den fremmede" er tatt ut til konkurranseprogrammet ved Kortfilmfestivalen i Grimstad. Masterstudent Simon Valentine, kull 14-student Andreas Tømmerås Ermesjø og stipendiat Dalia AlKury har også fått filmer med. Vi gratulerer!

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

12 masterstudenter fikk Statens kunstnerstipend

12 av masterstudentene på filmskolen har fått "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Picture Dalia

Imagining a liberated Palestine - screening of Dalia AlKurys PhD work

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On April 18th documentary filmmaker Dalia AlKury presents the artistic outcome of her PhD research.