Screenshot 2023 09 26 at 12 13 53 PM

Kurs i virtuell produksjon

Den norske filmskolen arrangerer kurs i virtuell produksjon for fotografer, produksjonsdesignere, produsenter og regissører i november 2023. Kurset holdes i samarbeid med Xvision.

Hva: Praktisk kurs i virtuell produksjon

Når: Kurset foregår over tre fulle dager, 14.-16. november 2023

Hvor: Den norske filmskolens masterutdanning i Oslo, Myrens Verksted 6F (inngang ved Akerselva)

For hvem: Teams sammensatt av 1 produsent, 1 regissør, 1 DOP, 1 Produksjonsdesigner. Gruppesøknader vil bli prioritert

Deltakeravgift: 6800 kroner per deltaker (Inkluderer enkel lunsj alle kursdager)

Påmeldingsfrist: Løpende (påmelding her: https://nettskjema.no/a/virtuellproduksjon )

Den norske filmskolen, i samarbeid med Xvision, tilbyr i høst et praktisk kurs innen virtuell produksjon. Kurset foregår i Den norske filmskolens studio i Oslo over tre dager og gir deltakere praktisk erfaring med prosedyrer som inngår i prosessen, fra previsualisering til opptak i et virtuelt studio set (VSS).

Virtuelle studio set (VSS) er en innovasjon som erstatter tradisjonelle “on-location”- og studio opptak med fotorealistiske virtuelle miljøer. Ved bruk av VSS migrerer en stor del av en filminnspillings prosesser fra det fysiske til det digitale rommet, som i sin tur reduserer kostnader og karbonutslipp fra blant annet reise, transport og engangsbruk av scenografi.

I kurset vil du og ditt team få innsikt og praktisk erfaring med prosesser og verktøy som er nødvendig å forstå for å ta i bruk teknolog og arbeidsmåte knyttet til Virtuell Produksjon.

Kursets form:

Kurset er åpent for 16 deltakere og gjennomføres i grupper på fire (4) med tett oppfølging fra kurslederne.

Dag 1 – Tirsdag 14. november - Gruppevis planlegging av opptak
Dag 2 – Onsdag 15. november - Gruppevis previsualisering før opptak
Dag 3 – Torsdag 16. november Gruppevis opptak i et virtuelt studioset (VSS)

Hva lærer du?

Etter endt kurs vil deltakeren kunne:

• Anvende VP-konseptualisering og designmetoder i egne preproduksjoner.
    - Vurdere/analysere fordeler og utfordringer med VP i tradisjonell film og TV-produksjon.
  • Sammeligne VP arbeidsflyt med andre relevante digitalt støttet arbeidflyt I film og TV-produksjon.
  • Beskrive tverrfaglige samarbeidsrutiner i virtuell produksjon.

Kursets innhold

Gjennom praksis dekker kurset nøkkelkonsepter i virtuell produksjon som:

• Sanntids digital visualisering for film og TV.
  • Interaksjon mellom digitale og fysiske filmset.
  • Smidig utvikling i kontekst av virtuell produksjon.
  • Tverrfaglig samarbeid om previsualisering.
  • Tverrfaglig samarbeid på tvers av film / TV, “digital arts” og spilldisipliner.

Hvem er kurset for?

Følgende opptakskrav må oppfylles for å delta på kurset:

-Avansert forståelse for tradisjonell film- eller TV-produksjon.

-Grunnleggende forståelse for

• digitalt støttet arbeidsflyt I film og tv-produksjoner
  • smidige samarbeidsmetoder

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

Kortfilmfestivalen logo

Eksamensfilm og studenter i Kortfilmfestivalens konkurranseprogram

Eksamensfilmen "Den fremmede" er tatt ut til konkurranseprogrammet ved Kortfilmfestivalen i Grimstad. Masterstudent Simon Valentine, kull 14-student Andreas Tømmerås Ermesjø og stipendiat Dalia AlKury har også fått filmer med. Vi gratulerer!

12 masterstudenter fikk Statens kunstnerstipend

12 av masterstudentene på filmskolen har fått "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Picture Dalia

Imagining a liberated Palestine - screening of Dalia AlKurys PhD work

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On April 18th documentary filmmaker Dalia AlKury presents the artistic outcome of her PhD research.