Oscar gjengen med premien

Oscar-sølv til eksamensfilm!

Det ble Student-Oscar sølv i natt på kull 12-eksamensfilmen "Gjensyn". Regissør Iain Forbes og nesten hele teamet inntok scenen for å ta imot den gjeve prisen under prisutdelingen i LA.

Regissør og manusforfatter Iain Forbes åpnet sin takketale med en anekdote fra filminnspillingen av "Gjensyn" for snart to år siden som fikk salen til å humre: "På opptak i vintermørket, i et iskaldt hus bygget i det nittende århundre, hvem skulle ha trodd at vi skulle møtes igjen her, i solfylte LA".

Nesten hele teamet slo følge med Iain til Los Angeles, og i går kunne de endelig gå sammen opp på scenen på The Samuel Goldwyn Theater og ta imot prisen for eksamensfilmen: Regissør Iain Forbes, produsent Tøri Gjendal, fotograf Karoline Sødal Sellæg, produksjonsdesigner Brynhild Dagslott, klipper Natascha Ramlow Lerche-Jensen, lyddesigner Marthe Straum Lie og VFX Richard Viken Klausmark.

De 13 vinnerne som fikk sine premier i natt var plukket ut blant 2,443 bidrag fra 720 filmskoler og filmutdanninger fra hele verden. Tidligere vinnere inkluderer store navn som Spike Lee og Robert Zemeckis. "Gjensyn" var en av tre vinnere i kategorien "Narrative" og alle vinnerne er nå kvalifisert til å konkurrere om å bli beste kortfilm i hoved-Oscar-utdelingen i februar.

Takket teamet

Under seremonien, som ble streamet live kl 04:30 norsk tid, takket regissøren sine nærmeste, filmskolens lærere, stab og medstudenter og andre samarbeidspartnere, men først og fremst hyllet han teamet sitt:

"Jeg vil takke fotograf Karoline Sødal Sellæg, for sin konstante streben etter eksellens, og for å oppnå det igjen og igjen; Produksjonsdesigner Brynhild Dagslott for å skape et levende, pustende rom som inspirerte historien gjennom hele prosessen; Klipper Narascha Ramlow Lerche-Jensen for et kritisk, kjærlig blikk som aldri mistet det som betydde mest av syne; Lyddesigner Marthe Straum Lie for å veve atmosfærer av sorg og uro sammen til en harmonisk enhet; VFX Richard Viken Klausmark for å på mesterlig vis skape bildene vi trengte til klimakset; Produsent Tøri Gjendal, en samlende naturkraft som denne filmen skylder hvert eneste bilde av sin eksistens. Og de som ikke er her i kveld, medforfatter Lina Csillag, komponist Martin Olsen og resten av de enestående skuespillerne og crewet".

"Film er på sitt vakreste når den når oss emosjonelt"

I takketalen beskrev Iain "Gjensyn" som en historie som handler om familie og sorg, men enda viktigere, om kjærlighet.

I filmen reiser Tyra (spilt av Thea Sofie Loch Næss) hjem for å besøke familien i anledning hennes elskede fars 20. dødsdag. Når faren ringer på døren samme kveld blir deres verden snudd på hodet. Brått konfronteres de alle med hva sorgen har gjort med dem.

Eksamensfilmen tar utgangspunkt i Iains egne erfaringer med sorg.

-Utgangspunktet for fortellingen var jo veldig personlig, da filmen handler om mine betraktninger rundt sorgen jeg har etter faren min, som døde da jeg var 13, og hvordan sorg påvirker en familierelasjon, uttalte regissøren i et tidligere intervju med Filmskolen.

Under premieutdelingen avsluttet han med å minne oss på hvordan film kan føre oss nærmere sammen:

-For meg er film på sitt vakreste når den når oss på et emosjonelt plan. Det er en påminning om hvor like vi egentlig er. Vi gjør klokt i å huske på dette.

Åpner dører

Å være Oscar-vinner åpner nye dører. Regissøren rapporterer fra LA at The Academy har hatt et intenst opplegg for alle Oscar-vinnerne, med middager, møter, visninger og opplevelser for å introdusere dem til bransjen.

-Gjennom å være Student-Oscar vinner får jeg en mentor fra The Academy i 8 måneder. Jeg har fått møtt produsenter bak noen av de aller største amerikanske filmene. De sier at de vil at vi vinnere alltid skal føle oss velkomne og at vi nå er en del av Oscar sin historie. Så man merker dette betyr mye mer enn bare en pris, men at man også har en goodwill i den amerikanske filmbransjen.

Bilde fra filmen "Gjensyn" hvor vi i forgrunnen ser en mann bakfra sittende i en stol i en mørk stue og familien står rundt og ser alvorlig og skeptisk på ham.

Still fra "Gjensyn" (Foto: Karoline Sødal Sellægg)

Den norske filmskolen gratulerer Iain og hele teamet og gleder oss til å følge dem videre!

Still fra "Gjensyn" (Foto: Karoline Sødal Sellægg)

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

Kortfilmfestivalen logo

Eksamensfilm og studenter i Kortfilmfestivalens konkurranseprogram

Eksamensfilmen "Den fremmede" er tatt ut til konkurranseprogrammet ved Kortfilmfestivalen i Grimstad. Masterstudent Simon Valentine, kull 14-student Andreas Tømmerås Ermesjø og stipendiat Dalia AlKury har også fått filmer med. Vi gratulerer!

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

12 masterstudenter fikk Statens kunstnerstipend

12 av masterstudentene på filmskolen har fått "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Picture Dalia

Imagining a liberated Palestine - screening of Dalia AlKurys PhD work

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On April 18th documentary filmmaker Dalia AlKury presents the artistic outcome of her PhD research.