Et festkledd filmteam med fem filmskolealumni poserer strålende samlet rund regisssøren som Amandastatuetten i armene.

Vant Amanda for eksamensfilmen Foto: Grethe Nygaard / Den norske filmfestivalen i Haugesund

Teamet bak eksamensfilmen Superdupermegagigasingel vant Amandaprisen for beste norske kortfilm på Den norske filmfestivalen i Haugesund. Filmskaperne, som ble uteksaminert fra filmskolen i fjor sommer, var jublende til stede i Haugesund for å ta imot prisen.

Eksamensfilmen Superdupermegagigasingel vant norsk filmbransjes gjeveste pris, Amanda, under filmfestivalen i Haugesund. Teamet bak filmen ble uteksaminert fra filmskolens kull 12 for litt over ett år siden og består av Håkon Anton Olavsen (regi), Louise Beyer (produsent), Sunniva Kviteberg (manus), Anna Fabricius (foto), Fredrik Teige Skrattegård (produksjonsdesign), Anna Løvlund (klipp) og Jakob Bechmann (lyd).

Regissøren beskriver "Superdupermegagigasingel" som "en sår og morsom historie om den skumle og uendelig vakre kjærligheten." Filmen handler om Vebjørn (snart 30) som aldri har hatt en kjæreste. På jobb som maskot i skibakken krasjer han inn i skituristen Polina og ødelegger ferien hennes. Mens han prøver å gjøre opp for ulykken, oppstår det uventet kjemi mellom de to. Men Vebjørns angst rundt jenter innhenter ham snart, da han sliter med å komme over ideen om at ingen kan like ham på en romantisk måte.

En strålende festkledd regissør poserer med Amandastatuetten i armene.

Regissør Håkon Anton Olavsen og Amanda. Foto: Grethe Nygaard / Den norske filmfestivalen i Haugesund

"Helt rått!"

Nesten hele teamet var til stede under prisutdelingen som fant sted om kvelden på festivalens åpningsdag lørdag 19. august.

- Det var helt rått! Amandaprisen er kronen på verket på den reisen som Superdupermegagigasingel har hatt. Veldig veldig gøy, uttaler regissør Håkon Anton Olavsen.

Regissør, produsent, manusforfatter, fotograf, klipper og produksjonsdesigner satt i salen da vinneren ble lest opp og inntok sammen scenen for å ta imot Amandastatuetten.

- Det kjennes helt fantastisk - en stor ære! Vi er så stolte alle sammen, forteller fotograf Anna Fabricius.

Bilde fra filmen Superdupermegagigasingel hvor en ung mann sitter på bar omgitt av to jenter og to gutter mens han ser undrende ut i luften.

Still fra filmen. Foto: Anna Fabricius.

Tilbake i Haugesund

Kortfilmen startet sin festivalreise for ett år siden nettopp på filmfestivalen i Haugesund.

-Det er først og fremst en kjempeanerkjennelse å vinne en Amanda for beste kortfilm! sier produsent Louise Beyer.

-Det har vært en fantastisk full sirkel-opplevelse å være tilbake i Haugesund hvor kortfilmen hadde sin premiere på Next Nordic Generation programmet 2022, fortsetter hun.

-Filmen har klart å få folk til å le og bli rørt på samme tid, og det har vært målet vårt hele veien. Jeg er utrolig stolt av alle som har bidratt og brukt enorme mengder av energi for å få til dette ambisiøse prosektet. Særlig stolt er jeg av Sunniva og Håkon for å fortelle historien om Vebjørn, og sette sin lit til meg og resten av kjernetemaet. Derfor føles det også utrolig fint å ta imot prisen (nesten) alle sammen samlet, avslutter produsenten.

Under Amandus Blikkfang festivalen på Lillehammer ble Sunniva Kviteberg tildelt fagprisen for manuset til kortfilmen, og det var der den ble shortlisted til Amandaprisen.

I forrige uke ble "Superdupermegagigasingel" også valgt ut til konkurranseprogrammet i Nordisk Panorama hvor den konkurrerer om prisen for Beste nordiske kortfilm.

Har du ennå ikke sett Amandavinneren kan du se den på NRK.

En strålende festkledd regissør poserer med Amandastatuetten i armene.

Still fra filmen. Foto: Anna Fabricius.

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

Kortfilmfestivalen logo

Eksamensfilm og studenter i Kortfilmfestivalens konkurranseprogram

Eksamensfilmen "Den fremmede" er tatt ut til konkurranseprogrammet ved Kortfilmfestivalen i Grimstad. Masterstudent Simon Valentine, kull 14-student Andreas Tømmerås Ermesjø og stipendiat Dalia AlKury har også fått filmer med. Vi gratulerer!

12 masterstudenter fikk Statens kunstnerstipend

12 av masterstudentene på filmskolen har fått "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Picture Dalia

Imagining a liberated Palestine - screening of Dalia AlKurys PhD work

What kind of cinematic images can arise from imagining a liberated Palestine? On April 18th documentary filmmaker Dalia AlKury presents the artistic outcome of her PhD research.