53128044554 0d0663bc9b k

Vant Amanda for eksamensfilmen Foto: Grethe Nygaard / Den norske filmfestivalen i Haugesund

Teamet bak eksamensfilmen Superdupermegagigasingel vant Amandaprisen for beste norske kortfilm på Den norske filmfestivalen i Haugesund. Filmskaperne, som ble uteksaminert fra filmskolen i fjor sommer var jublende til stede i Haugesund for å ta imot prisen.

Eksamensfilmen Superdupermegagigasingel vant norsk filmbransjes gjeveste pris, Amanda, under filmfestivalen i Haugesunds åpningsdag. Teamet bak filmen ble uteksaminert fra filmskolens kull 12 for litt over ett år siden og består av Håkon Anton Olavsen (regi), Louise Beyer (produsent), Sunniva Kviteberg (manus), Anna Fabricius (foto), Fredrik Teige Skrattegård (produksjonsdesign), Anna Løvlund (klipp) og Jakob Bechmann (lyd). Teamet var til stede under prisutdelingen.

«Det var helt rått! Amandaprisen er kronen på verket på den reisen som Superdupermegagigasingel har hatt. Veldig veldig gøy» uttaler regissør Håkon Anton Olavsen.

"Det kjennes helt fantastisk - en stor ære og vi kjenner oss så stolte alle sammen", fortsetter filmens fotograf Anna Fabricius, som også var med opp på scenen for å ta imot prisen

"Superdupermegagigasingel" ble shortlisted til Amanda for beste kortfilm under Amandus Blikkfang festivalen, hvor Sunniva Kviteberg fikk fagprisen for beste manus. Kortfilmen startet sin reise på Nordic Talents i august i fjor, hvor regissør Håkon Olav Antonsen og Sunniva Kviteberg viste kortfilmen og pitchet en spillefilm basert på hovedkarakteren i kortfilmen og van juryens spesialpris. Filmen er nå under utvikling med NEO-støtte fra Norsk filminsitutt.

53128314868 b06b17ffda k

Regissør Håkon Anton Olavsen og Amanda. Foto: Grethe Nygaard / Den norske filmfestivalen i Haugesund

"Helt rått!"

- Det var helt rått! Amandaprisen er kronen på verket på den reisen som Superdupermegagigasingel har hatt. Veldig veldig gøy, uttaler regissør Håkon Anton Olavsen.

Regissør, produsent, manusforfatter, fotograf, klipper og produksjonsdesigner var til stede i salen under prisutdelingen og gikk sammen opp på scenen for å ta imot Amandastatuetten.

- Det kjennes helt fantastisk - en stor ære og vi er så stolte alle sammen, forteller fotograf Anna Fabricius.

Superdupermegagigasingel

Still fra filmen. Foto: Anna Fabricius.

Eksamensfilm med solid CV

"Superdupermegagigasingel" er en sår og morsom historie om den skumle kjærligheten. Filmen handler om Vebjørn (snart 30) som aldri har hatt en kjæreste og jobber som maskot og skiinstruktør på et skianlegg i Norge. En dag krasjer han inn i skituristen Polina og ødelegger ferien hennes. Mens han prøver å gjøre opp for ulykken, oppstår det uventet kjemi mellom de to. Men Vebjørns angst rundt jenter innhenter ham snart, da han sliter med å komme over ideen om at ingen kan like ham på en romantisk måte.

Kortfilmen startet sin reise på Nordic Talents i august i fjor. Der var regissør Håkon Olav Antonsen og Sunniva Kviteberg plukket ut blant avgangsstudenter fra de nordiske filmskolene til å vise frem eksamensfilmen og pitche et spillefilmprosjekt. Regi-manus paret pitchet et prosjekt basert på hovedkarakteren i "Superdupermegagigasingel" og vant juryens spesialpris. Spillefilmen er nå under utvikling med NEO-støtte fra Norsk filminstitutt.

"Superdupermegagigasingel" har også blitt vist på 26th Brussels Short Film Festival i Next Generation programmet, hvor den fikk sin internasjonale festivalpremiere som eneste norske film i et program med 18 internasjonale studentfilmer. Under Amandus Blikkfang festivalen fikk Sunniva Kviteberg fikk fagprisen for beste manus, og det var der den ble shortlisted til Amandaprisen. I forrige uke ble "Superdupermegagigasingel" også valgt ut til konkurranseprogrammet i Nordisk Panorama hvor den konkurrerer om pris for Beste nordiske kortfilm.

Har du ennå ikke sett Amandavinneren kan du se den på NRK.

53128314868 b06b17ffda k

Superdupermegagigasingel

Still fra filmen. Foto: Anna Fabricius.

Anja Simon happy4264

Masterstudenter får skrivestøtte til samarbeidsprosjekt fra Fond for lyd og bilde

Manusstudent Anja Petkovic Karlsen og registudent Simon Matthew Valentine er blitt tildelt både Statens kunstnerstipend og prosjektstøtte fra Fond for lyd og bilde. Med støtten kan de fortsette å fordype seg og skal utvikle et prosjekt sammen når de går ut av masteren til sommeren.

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop.

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on May 5th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

11 Masterstudenter fikk Statens Kunstnerstipend

11 av masterstudentene på filmskolen har fått Statens kunstnerstipend, "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!