Nadja lipsyc

Nadja Lipsyc disputerer 31. mai: VR og rollespill

Nadja Lipsyc har utforsket muligheten for å kombinere VR med verktøy og teknikker fra fysiske rollespill. 31. mai forsvarer hun det kunstneriske doktorgradsresultatet på filmskolen på Myrens Verksted i Oslo.

Hva: Disputas for Nadja Lipsyc, stipendiat i doktogradsprogrammet "Ph.d. i kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer" ved Den norske filmskolen.

Tittelen på det kunstneriske doktorgradsresultatet: "Research as a Journey to an Aesthetic Understanding of Immersion and Participation through VR and roleplaying (LARP)"

Når: Fredag 31 mai 2024 kl 11:00 – 16:00

Hvor: Den norske filmskolen, studiested Oslo: Blackbox på Myrens Verksted 6F (inngang fra Akerselva)

NB! Begrensede plasser, påmelding her: https://nettskjema.no/a/432574

Zoom-lenke (disputasen strømmes også live): https://inn.zoom.us/j/63330404666?pwd=Z29Hc1V4ejA1S0ZMOWppb2Z3a0p5dz09 (Webinar-id: 633 3040 4666. Webinar-kode: 354600)

Lone Wolves foto Martin Fryklundcaptions 1

Fra laiv-versjonen av "Lone Wolves Stick Together" som ble utviklet i 2018. Foto: Martin Fryklund

«Lone Wolves Stick Together» - fra rollespill til VR

I sitt kunstneriske utviklingsprosjekt har Lipsyc utforsket de kunstneriske mulighetene ved å bruke teknikker fra live action roleplay (larp) til å skape narrative VR-opplevelser. Sentralt i utviklingsarbeidet står verket "Lone Wolves Stick Together" som er inspirert av Andrei Tarkovskys spillefilm "Stalker" (1979).

"Lone Wolves Stick Together" ble først utviklet som et rollespill i et samarbeid mellom Lipsyc og bachelorstudenter i produksjonsdesign og lyddesign fra Filmskolens kull 11 i høstsemesteret 2018. De bygget seks "Stalker"-inspirerte miljø i skolens studio som scenografi for et levende rollespill (LAIV).

– Ved å bruke fysiske opplevelser som et middel til å skape og spillteste virtuelle førstepersonsfortellinger og flerspiller-spill, utforsker «Lone Wolves Stick Together» muligheten for å kombinere VR med verktøy og teknikker fra levende rollespill (LAIV), videospill, film og deltakende fiksjon, skriver Lipsyc til inn.no.

Bluee

Fra "Lone Wolves Stick Together"-scenografien i studio for rollespillet som ble utviklet i 2018 i samarbeid med kull 11-studenter. Foto: Kjell Vassdal

Mellom 2018 og 2023 har utprøvingene tatt mange former: som klassisk larp (chamber larp), immersive teateropplevelser, scenografiske installasjoner, VR larps (dette inkluderer også to andre larp-prosjekt: «The Space Between Us» og «Ancient Hours») og en multimedial installasjon.

Da Lipsyc presenterte det kunstneriske doktorgradsresultatet for bedømmelseskomiteen i november fikk de delta både i VR-larpen "Lone Wolves Stick Together" og oppleve en utstilling eller multimedial immersiv installasjon på Myrens Verksted. Utstillingen var også åpen for publikum.

P1027274 1

Fra utstillingen "Lone Wolves Stick Together - Immersive exhibition" på Myrens 25-26. november 2023. Foto: Uffe Mulvad

Lwst1 1

Screenshot fra VR-larpen "Enter the woods". Foto: Nadja Lipsyc & Breach VR

Du kan se en nettbasert versjon av utstillingen og Lipsycs kunstneriske doktorgradsresultat i Research Catalogue.

Bedømmelseskomite og veiledere

Bedømmelseskomiteen består av:

• Førsteopponent: Karmenlara Ely Seidman is a professor and artistic director in acting and performance at Norwegian Theatre Academy (NTA) at Østfold University College.
  • Andreopponent: David Bassuk is a professor of Acting in the Conservatory of Theatre Arts at Purchase College, SUNY, School of the Arts.
  • Komiteens leder: Professor Steven Bachelder The Faculty of Audio-Visual Media and Creative Technologies, Inland University of Applied Sciences.

Disputasleder er dekan Eli Bø.

Hovedveileder har vært dr. Christy Dena, tidligere Professor II ved Den norske filmskolen, Høgskolen i Innlandet.

Medveileder har vært professor Siri Langdalen, Den norske filmskolen, Høgskolen i Innlandet.

Alle komitemedlemmene er tilstede i Black box – Oslo.

Truth

Lone Wolves foto Martin Fryklundcaptions 1

Bluee

P1027274 1

Lwst1 1

Screenshot fra VR-larpen "Enter the woods". Foto: Nadja Lipsyc & Breach VR

Truth

Screenshot 2024 06 21 at 3 33 38 PM

Filmskolen sterkt tilstede på årets Nordic Talents

Den norske filmskolen står for 8 av de 15 utvalgte prosjektene til Nordic Talents pitchekonkurranse for avgangsstudenter fra de nordiske filmskolene!

Den Fremmede Logo

Eksamensfilm har premiere på Kortfilmfestivalen

Kull 13s eksamensfilm "Den fremmede" har premiere på Den norske kortfilmfestivalen. Hele teamet er på plass i Grimstad og vi tok en prat med filmskaperne før avreise.

Bransjedag kull4 sq

Bransjevisning for masterkull 4

12. juni inviterer Filmskolen til Vega Scene for å oppleve masterprosjektene til årets avgangskull. Etterpå blir det eksamensfest på Myrens Verksted!

Anja Simon happy4264

Får stipend fra Fond for lyd og bilde

Manusstudent Anja Petkovic Karlsen og registudent Simon Matthew Valentine får støtte fra Statens kunstnerstipend og Fond for lyd og bilde. Når de går ut av masteren til sommeren skal de utvikle et prosjekt sammen.

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on April 25th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

Kortfilmfestivalen logo

Studenter og alumni sterkt tilstede på Kortfilmfestivalen

Eksamensfilmen "Den fremmede" er tatt ut til Kortfilmfestivalen i Grimstad. Masterstudent Simon Valentine, kull 14-student Andreas Tømmerås Ermesjø og stipendiat Dalia AlKury har også fått filmer med. Vi gratulerer!