Liksom City

Ida treffer på sin gamle musikklærer fra barneskolen. Dette plutselige møtet blir starten på en liten reise gjennom byen, hvor vi blir kjent med et par pussige karakterer. Dagens hendelser inspirerer Ida til å ville lage en film.

Hederlig omtale på Den norske filmfestivalen i Haugesund 2024

"Liksom City" ble tildelt hederlig omtale av juryen i Next Nordic Generation programmet på Den norske filmfestivalen:

"Hederlig omtale går til en film som fanget vår oppmerksomhet på en noe uforklarlig måte. Vi vet ikke helt hva vi så på, men vi ble grepet av karakterene, den quirky humoren og den smarte fortellerteknikken. Filmen bryter med konvensjonell dramaturgi og har en virkelig særegen rollebesetning. I tillegg var kinematografien ryddig, klippingen skarp og lyddesignet godt gjennomført. Den hederlige omtalen går til “Liksom City” av Tobias Klemeyer Smith."

Reginotat

Jeg ønsket at vi som team skulle forsøke å legge til side det meste vi visste om tradisjonelle narrative strukturer, for å se om vi klarte å skape en engasjerende film bygget på gode magefølelser, intuisjoner og hang-ups. Derfor har nok Liksom City endt opp med å handle litt om nettopp friheten og den medfølgende sårbarheten man utsetter seg for når man ikke bygger narrativet sitt rundt regelbokas trygge bærebjelker.

Jeg ser nå en film som med et skjevt og undrende blikk forteller om stor tvil, mild hybris og skjøre idéer, gjennom et snodig karaktergalleri, og store og små trivialiteter. Den handler om å føle seg misforstått og om å misforstå. Og om å kaste seg ut i verden med det man har av barnlig naivitet og vaklende entusiasme i håp om å finne bekreftelse og mening, for til slutt å lande et sted hvor man aksepterer at spørsmålene alltid vil være flere enn svarene.

Men det er bare meg, da. Det blir spennende å høre om hva alle andre ser.

(Tobias Klemeyer Smith)

• Regissør Tobias Klemeyer Smith