Når snøen har smeltet

Etter Theo (10) mister sin søster i en ulykke, kommer han tilbake på skolen og innser at noe har endret seg: alle oppfører seg annerledes rundt ham.

Reginotat

Jeg ønsker at belyse og dele en oplevelse jeg selv havde som barn. Noget, som jeg selv kalder omsorgsekskludering. Efter at have mistet en bror i en ulykke, begyndte alle at opføre sig mærkeligt omkring mig, og var bange for at lege med mig. De vidste ikke hvordan de skulle forholde sig til mig. Hvad gør man, når alle rundt en pludseligt gør dig til elefanten i rummet?

Samtidigt står man i en enorm sorg, men man finder ikke plads til denne sorg, da man bare vil være et normalt barn og ha det sjovt, men ikke får lov til det.

Denne følelse af frustration, afmagt, og dét pludseligt at være anderledes, er hvad jeg ønsker at give et indblik i.

Jeg vil også vise hvor vigtigt et godt venskab kan være for folk i disse situationer.

I sidste ende ønsker jeg at opnå en ’opløsning’ af tabuet rundt døden og sorgen, og håber at filmen kan bidrage til dette. Vi må kunne tale om tingene!

• Regissør Rasmus Sandager Nielsen
  • Produsent Eline H. Speilberg