Når snøen har smeltet

Etter Theo (10) mister sin søster i en ulykke, kommer han tilbake på skolen og innser at noe har endret seg: alle oppfører seg annerledes rundt ham.

Reginotat

Jeg ønsker å belyse og dele en opplevelse jeg hadde som barn. Noe som jeg selv kaller «omsorgs utestenging». Etter å ha mistet broren min i en ulykke begynte alle å oppføre seg rart rundt meg og var redde for å leke med meg. Hva gjør du når alle rundt deg plutselig gjør deg til elefanten i rommet?

Samtidig er du i enorm sorg, men du finner ikke plass til denne sorgen fordi du bare vil være et normalt barn og ha det gøy, og det har du ikke lov til.

Denne følelsen av frustrasjon, hjelpeløshet og plutselig å være annerledes er det jeg ønsker å gi innsikt i. Til syvende og sist ønsker jeg å utrydde tabuet rundt død og sorg, og håper at filmen vår kan bidra til dette. Vi må kunne snakke om ting!

• Regissør Rasmus Sandager Nielsen
  • Produsent Eline H. Speilberg