I denne månedens Artistic Research Café møter vi Astrid Astrup, produksjonsdesigner og faglærer på produksjonsdesignlinjen på Bachelor. I en faglig samtale med vår nye dekan Eli Bø vil hun gi oss et innblikk i den kreative prosessen bak arbeidet med den andre sesongen av “Lykkeland”, NRKs dramaserie om det norske oljeeventyret på 70-tallet.
Astrid Astrup er sammen med Tuva Hølmebakk nominert til Gullrutens fagpris i kategorien Beste production design/scenografi for "Lykkeland 2". Karakterene i serien "beveger seg i et gjenskapt 70-tall i interiør, arkitektur, biler, klær, hårprakt og røykevaner som gjør serien fortjent karakteristikken den har fått i utlandet, en skandinavisk «Mad Men». Her er potetgullposene like autentiske som skjorteflakene er brede, så tidskoloritten er det lite å si på. Miljøskildringene understreker at dette er godt laget drama", skriver Dagsavisen i sin anmeldelse av sesong to.
Om du ennå ikke har sett serien kan du se traileren og få en smak av tidskoloritten her.
Velkommen!
Om du ennå ikke har sett serien kan du se traileren og få en smak av tidskoloritten her.
Velkommen!
Astrid Astrup er produksjonsdesigner og faglærer på produksjonsdesignlinjen på filmskolens bachelorprogram. Astrid er selv utdannet produksjonsdesigner fra Den norske filmskolen (kull 5) og ble uteksaminert som det første kullet på den nyopprettede produksjonslinjen (2005-2008). Hun har siden jobbet som produksjonsdesigner, scenograf og art director på en rekke TV-serier, kortfilmer og spillefilmer, blant annet spillefilmene 1001 gram av Bent Hamer (produksjonsdesign), Snømannen (Art Director), Bølgen (Art Director) og seriene Lykkeland 2 (produksjonsdesign) og Nobel (Art Director). Nylig ble hun nominert til Gullrutens fagpris (sammen med Tuva Hølmebakk) som deles ut 27. april, i kategorien Beste production design/scenografi for sesong to av "Lykkeland".
Eli Bø er vår nye dekan og vil lede den faglige samtalen med Astrid. Eli Bø var i 2005 med på å opprette produksjonsdesignlinjen på filmskolen. Hun har selv bakgrunn som produksjonsdesigner og har jobbet med høyere kunstfaglig filmutdanning både nasjonalt og internasjonalt, sist som prorektor ved Stockholms konstnärliga högskola, før hun kom tilbake til filmskolen til stillingen som dekan 1. mars 2022.
Les mer om andre sesong av Lykkeland her.