Program
Vi inviterer bransjen til en inspirerende dag på Vega Scene! Møt årets avgangskull på master og opplev prosjektene deres.
(Det er mulig å delta på hele eller deler av programmet. For å sikre seg plass må man melde seg på arrangementet via en invitasjonslenke som har blir sendt ut til gjester).
VEGA SCENE, Oslo, onsdag 15. juni kl 11:00 - 19:30
Kl. 10.50: Innslipp
Kl. 11.00: Velkommen ved dekan Eli Bø og undervisningsleder Frederik Hestvold
Kl. 11.10 - 12.55: Bolk 1: Regiklassen presenterer sine prosjekter: Magnus Lysbakken, Jay Choi, Lisa Enes og Michael Mellemløkken Renjo (Introduksjon ved fagansvarlig Arild Andresen)
Kl. 13.00 - 13.30: Bolk 2: Manusklassen presenterer sine prosjekter: Linn Sunniva Høglund, Jesper Cederstrand, Bår Stenvik (Introduksjon ved fagansvarlig Sara Johnsen)
Kl. 13.30 - 14.00 pause med lett servering
Kl. 14.00 - 16.00: Bolk 3: Dokumentarklassen presenterer sine prosjekter: Emilie Monies, Io Sivertsen, Ida Theresa Myklebost, Katinka Marie Hustad (Introduksjon ved fagansvarlig Lotte Mik-Meyer)
Kl. 16.00 - 16.20 pause med forfriskninger
Kl. 16.20 - 18.00: Bolk 4: Visuell design-klassen (+ filmkomponist-student) presenterer sine prosjekter: Karoline Finnema, Victoria Wælgaard, Jónína G. Guðbjartsdóttir, Kjartan Lægreid Gullikstad (Introduksjon ved fagansvarlig Siri Langdalen)
Kl. 18.00 - 18.20 pause med forfriskninger
Kl. 18.20 - 19.25: Bolk 5: Produsentklassen presenterer sine prosjekter: Benedicte Westbye, Andrea Backström, Anna Marina Moland, Lars Bjerresgaard Krogh Kyed (Introduksjon ved fagansvarlig Troels Linde)
FILMSKOLENS LOKALER PÅ MYRENS VERKSTED – AVSLUTNINGFEST FOR KULL 3
Kl. 20:00 -02.00: Fest med inviterte gjester (studenter, ansatte, stab, bransje, alumni/BA, venner og familie)
Mulighet til å se utstillingen "Kintsugi" av masterstudent og fotograf Jónína G. Guðbjartsdóttir i studio på Myrens Verksted. Utstillingen vil være åpen for publikum fra 9. til 20. juni.
Prosjektene
Konseptuell dokumentarregi
Emilie Monies presenterer sin dokumentar Hvor enn jeg ser: "Regissøren befinner seg i en tyrkisk herreklub i Oslo, hvor hun leter etter sin avdøde far. Gjennom minnene om faren hjelper mennene i rommet henne med å forstå kjærligheten, tapet og livet etter døden. Mennene dukker opp som gjenspeilinger av faren, ved å kalle henne sin datter og gi omsorg og gode råd om livet. De stiller seg til rådighet som hennes hjelpere og gir henne muligheten til å være sammen med sin far, i et kort øyeblikk."
Ida Therese Myklebost presenterer dokumentaren Going Home: "Going Home" er Oslojenta Akischas fortelling. Om en barndom i en trailerpark i Florida fylt med turbulens, vold og fravær. Nå skal hun hjem og møte alt igjen, som voksen. Det er historien om løvetannbarna, de som romsterer bak opplyste vinduer i natten mens alle andre sover, og leter etter ro. Men det er også fortellingen om å komme seg videre, om håp og tilgivelse - og om den magiske barndomsfantasien som aldri helt slipper tak i løvetannbarna."
Katinka Marie Hustad presenterer dokumentaren Liten film om fravær: "Prosjektet er en tematisk og formmessig undersøkelse av hvordan fortid og nåtid vikles sammen. Filmen undersøker motsetningsforholdet mellom å ville gå inn i historien for å forstå hvorfor ting ble som de ble, og nødvendigheten av å legge ting bak seg for å kunne leve."
Io Sivertsen presenterer Voksesmerter, tanker om klimaendringer: "Argumentene som taler klimaets sak er stort sett basert på logikk og fakta. Dette har pågått lenge nok til at de fleste som kan overtales med fakta, allerede er overtalt. Dette er en kort dokumentar som prøver å møte lokale og globale miljøproblemer med et personlig og følelsesmessig perspektiv."
Produsenter
Benedicte Westbye og Andrea Backström presenterer "Hvor er fu?", en fiktiv serie om umulig kjærlighet i en verden av muligheter og meldinger sendt klokken 0303 natt til søndag.
Serien ble sluppet på TikTok 30. april og har per 13. juni fått 2,5 millioner visninger.Lars Krogh Bjerresgaard Kyed, masterstudent på produsentspesialiseringen, har utforsket nye produksjonsmetoder for animasjon og et animert TV-serie konsept: "Med “Neanderthals”, har publikum direkte innflytelse og medbestemmelse på handlingen."
Anna Marina Moland utforsker hvordan et kunstnerisk utviklingsarbeid kan spille sammen med innovasjon. Utforskningen skjer gjennom en sentral bilscene fra dramaserien DON'T GET MAD - GET EVEN med Virtual Production.
Jay Choi, masterstudent i fiksjonsregi, arbeider med en pilot til dramaserien "Tripp": "Skuespilleren Nayu Lee er lei av å spille stereotypiske roller og har et stort ønske om å bli en del av Pia Masukus kontroversielle teatergruppe. Når Pia ber alle på auditionen om å ta psykedelika, blir Nayu utfordret til å gå lenger enn noen gang for kunst."
Lisa Enes presenterer Portør, en fortelling om de usynlige som ser alt. Nederst på rangstigen i sykehushierarkiet arbeider en gruppe portører som ingen legger merke til. Mai Linn er den mest usynlige av dem alle. Prosjektet "Portør" er piloten til antologiserien med samme navn. Et humordrama hvor karakteren vi møter eier formen til episoden.
Magnus Lysbakken, masterstudent i fiksjonsregi, utvikler en pilot til et langformatprosjekt: "Om snøfokk utenfor vinduet, traktorer i kolonne, barn som puster og lærer."
Michael Mellemløkken Renjos masterprosjekt har resultert i kortfilmen Hjemlandet som bygger på en opptaksmetode der det spontane og umiddelbare står i fokus.
Liv Sunniva Høglund, masterstudent i manus: "Etter å ha mistet reinflokken sin etter en sultvinter, takker familien Mienna ja til å reise til Canada for å lære bort reindrift til de lokale inuittene. Uvitende om at der venter det enda mer sult og brutale naturkrefter, som bare de aller sterkeste i flokken vil overleve. GUOSSIT er en samisk dramaserie basert på den sanne historien om min oldemor og hennes reise til Canada i 1921.
Jesper Cederstrand, masterstudent i manus, utforsker hvordan vi kan dramatisere "det lille liv" som husmødrer levt i alle tider. Hans eksamensprojekt er en adaption av Kristina Sandbergs prisvinnende Maj-trilogi som han utvikler i samarbeid med forfatteren. Kjøkkenbenkrealisme blandes med thriller og avantgarde slow-tv.
Bår Stenvik, masterstudent i manus, presenterer Hildring: "I en nær framtid truer det globale dataselskapet Youniverse med å ta over Norsk infrastruktur. De ønsker å privatisere alt og gjøre den norske modellen til en internasjonal merkevare. Den briljante programmereren Anna jobber for selskapet, og havner på kollisjonskurs med søsteren Benedicte, som kjemper politisk for å holde dataene på norske hender. Når det viser seg at faren deres er blitt radikalisert inn i en mørk konspirasjonsbevegelse, må de forene krefter i et populistisk prosjekt for å stoppe dataselskapet og gjøre hele Norge til en digital dataplattform, «Hildring». På veien allierer de seg med en filmstjerne med politiske drømmer, og må hanskes med nettroll, terrorangrep og teknologimoguler."
Victoria Wælgaard, masterstudent i visuell design, utforsker dansernes møte med ulike miljøer og hvordan bevegelsene interaktivt kan knytte seg til scenografien og rommet. Med inspirasjon fra egen hverdag og tett samarbeid med danserne Hanne Svenning og Erlend Danielsen har hun, gjennom små tablåer, illustrert en litt uvanlig morgen.
Karoline Finnema, masterstudent i visuell regi, utforsker et lite miljø i Bergen som i en verden hvor kommunikasjon er lettere enn aldri før, foretrekker å kommunisere med radiobølger. I dokumentaren "CQ, CQ" følger hun en liten gruppe radioamatører på Vestlandet. I filmen møter vi Øystein som ved hjelp av radiobølger prøver å få tak i sønnen sin på et skip utenfor kysten av Brasil.
Jónína Guðbjörg Guðbjartsdóttir, masterstudent i visuell design, presenterer utstillingen KINTSUGI, inspirert av japansk teknikk som handler om å reparere det som har blitt brukket, med gull. I 2019 ble Ingamaría påkjørt av en bil men hun syklet gjennom København. Hun hadde åpne beinbrudd på store deler av kroppen, sprukket milt, punktert lunge, hjerneblødning og store skader på vitale organer. Første gang hun ser seg i speilet etter ulykken kjenner hun seg ikke igjen.
Utstillingen åpner 10. juni og står til 20. juni i studio hos Den Norske Filmskolen på Myrens Verksted i Oslo.
I sitt masterprosjekt har Rasmus Eriksson jobbet med hvordan han som filmfotograf kan formidle intimitet ved å utforske nye arbeidsmetoder. Dette for å visuelt utvide eget blikk og forstå og påvirke båndet mellom tilskuere, karakter og kamera på et dypere plan. Valg av kameralinse har gjennomsyret mange av testene han har gjort i løpet av prosjektet og hvor sentralt dette valget er for mulighetene for å reflektere intimitet.
(Rasmus Eriksson kan dessverre ikke være til stede på Vega Scene)
Kjartan Gullikstad, masterstudent i filmmusikkomposisjon, har i sitt prosjekt «Musical Worldbuilding» hentet inspirasjon fra konseptet worldbuilding kjent fra fiksjonen: Musikk som komponeres til en historie bør ha en indre logikk og sammenheng, og ikke minst føles som en direkte forlengelse av historiens univers. Gjennom å utforske ulike strategier for nærlesing, analyse, subjektive assosiasjoner og musikalsk improvisasjon har han prøvd ut konseptet «musical world building» på flere prosjekter av svært ulik art.