Program
VEGA SCENE, Oslo, onsdag 15. juni kl 11:00
Vi inviterer bransjen til en inspirerende dag på Vega Scene! Møt årets avgangskull på master og opplev prosjektene deres.
Det blir pauser med kaffe, forfriskninger eller lett servering mellom presentasjonene til hver spesialisering og det er mulig å delta på hele eller deler av programmet (Program med tidspunkt og endelig rekkefølge kommer)
Regiklassen presenterer sine prosjekter - med introduksjon av fagansvarlig Arild Andresen - Magnus Lysbakken, Jay Choi, Lina Enes og Michael Melleløkken Renjo
Manusklassen presenterer sine prosjekter - med introduksjon av fagansvarlig Sara Jonsen - Linn Sunniva Høglund, Jesper Cederstrand, Bår Stenvik
Dokumentarklassen presenterer sine prosjekter - med introduksjon av fagansvarlig Lotte Mik-Meyer - Emilie Monies, Io Sivertsen, Ida Theresa Myklebost, Katinka Marie Hustad
Visuell design klassen presenterer sine prosjekter - med introduksjon av fagansvarlig Siri Langdalen - Karoline Finnema, Victoria Wælgaard, Jónína G. Guðbjartsdóttir
Produsentklassen presenterer sine prosjekter - med introduksjon av fagansvarlig Troels Linde - Benedicte Westbye, Andrea Backström, Anna Moland
Kjartan Lægreid Gullikstad, masterstudent i filmmusikkkomposisjon, presenterer sitt prosjekt
CAMPUS MYRENS VERKSTED – AVSLUTNINGFEST FOR KULL 3
Kl. 19.30 -02.00: Fest med inviterte gjester (studenter, ansatte, stab, bransje, alumni/BA, venner og familie)
Åpning av utstillingen "Kintsugi" av masterstudent og fotograf Jónína G. Guðbjartsdóttir i studio på Myrens Verksted. Utstillingen vil være åpen for publikum fra 15. til 20. juni.
Prosjektene
Smakebiter fra noen av prosjektene som vil bli presentert:
Emilie Monies, masterstudent på konseptuell regi presenterer sin dokumentar Hvor enn jeg ser: "Regissøren befinner seg i en tyrkisk herreklub i Oslo, hvor hun leter etter sin avdøde far. Gjennom minnene om faren hjelper mennene i rommet henne med å forstå kjærligheten, tapet og livet etter døden. Mennene dukker op som gjenspeilinger av faren, ved å kalle henne deres datter, gi omsorg og gi henne gode råd om livet. Destiller seg til rådighet som hennes hjelpere og gir hende muligheten til å være sammen med sin far, i et kort øyeblikk."
Ida Therese Myklebost, masterstudent i konseptuell dokumentarregi, presenterer dokumentaren Going Home: "Going Home" er Oslojenta Akischas fortelling. Om en barndom i en trailerpark i Florida fylt med turbulens, vold og fravær. Nå skal hun hjem og møte alt igjen, som voksen. Det er historien om løvetannbarna, de som romsterer bak opplyste vinduer i natten mens alle andre sover, og leter etter ro. Men det er også fortellingen om å komme seg videre, om håp og tilgivelse - og om den magiske barndomsfantasien som aldri helt slipper tak i løvetannbarna."
Katinka Marie Hustad, masterstudent i konseptuell dokumentarregi, presenterer dokumentaren LITEN FILM OM FRAVÆR: "Prosjektet er en tematisk og formmessig undersøkelse av hvordan fortid og nåtid vikles sammen. Filmen undersøker motsetningsforholdet mellom å ville gå inn i historien for å forstå hvorfor ting ble som de ble, og nødvendigheten av å legge ting bak seg for å kunne leve."
Io Sivertsen, masterstudent i konseptuell dokumentarregi, presenterer Voksesmerter, en dokumentar som utforsker klima- og miljøproblematikk med utgangspunkt i den 100 dager lange protestleiren mot utbyggingen av Nussirgruva i Repparfjorden.
Benedicte Westbye og Andrea Backström, masterstudenter på produsentspesialiseringen, presenterer "Hvor er fu?", en fiktiv serie om umulig kjærlighet i en verden av muligheter og meldinger sendt klokken 0303 natt til søndag. Serien ble sluppet på TikTok 30. april og har per 13. mai fått 1,6 millioner visninger.
Lars Krogh Bjerresgaard Kyed, masterstudent på produsentspesialiseringen, har utforsket nye produksjonsmetoder for animasjon og et animert TV-serie konsept: "Med “Neanderthals”, har publikum direkte innflytelse og medbestemmelse på handlingen."
Anna Moland, masterstudent på produsentspesialiseringen,
Jay Choi, masterstudent i fiksjonsregi, arbeider med en pilot til dramaserien "Tripp": "Skuespilleren Nayu Lee er lei av å spille stereotypiske roller og har et stort ønske om å bli en del av Pia Masukus kontroversielle teatergruppe. Når Pia ber alle på auditionen om å ta psykedelika, blir Nayu utfordret til å gå lenger enn noen gang for kunst."
Lisa Enes, masterstudent i fiksjonsregi, utforsker i sitt eksamensprosjekt et univers lengst nede i sykehushierarkiet. Fiksjonsserien "Portør" er en fortelling om de usynlige som ser alt.
Magnus Lysbakken, masterstudent i fiksjonsregi, utvikler en pilot til et langformatprosjekt: "Om snøfokk utenfor vinduet, traktorer i kolonne, barn som puster og lærer."
Michael Mellemløkken Renjo, masterstudent i fiksjonsregi, presentereren en kortfilm som "tar sikte på å utforske tidsopplevelse gjennom bruk av klipperytme og struktur, og som forsøksvis forener den narrative fortellingen med et fragmentarisk filmspråk""
Liv Sunniva Høglund, masterstudent i manus: "Etter å ha mistet reinflokken sin etter en sultvinter, takker familien Mienna ja til å reise til Canada for å lære bort reindrift til de lokale inuittene. Uvitende om at der venter det enda mer sult og brutale naturkrefter, som bare de aller sterkeste i flokken vil overleve. GUOSSIT er en samisk dramaserie basert på den sanne historien om min oldemor og hennes reise til Canada i 1921.
Jesper Cederstrand, masterstudent i manus, utforsker hvordan vi kan dramatisere "det lille liv" som husmødrer levt i alle tider. Hans eksamensprojekt er en adaption av Kristina Sandbergs prisvinnende Maj-trilogi som han utvikler i samarbeid med forfatteren. Oppvaskbenksrealisme blanrs med thriller og avantgarde slow-tv.
Bår Stenvik, masterstudent i manus, presenterer Hildring: "I en nær framtid truer det globale dataselskapet Youniverse med å ta over Norsk infrastruktur. De ønsker å privatisere alt og gjøre den norske modellen til en internasjonal merkevare. Den briljante programmereren Anna jobber for selskapet, og havner på kollisjonskurs med søsteren Benedicte, som kjemper politisk for å holde dataene på norske hender. Når det viser seg at faren deres er blitt radikalisert inn i en mørk konspirasjonsbevegelse, må de forene krefter i et populistisk prosjekt for å stoppe dataselskapet og gjøre hele Norge til en digital dataplattform, «Hildring». På veien allierer de seg med en filmstjerne med politiske drømmer, og må hanskes med nettroll, terrorangrep og teknologimoguler."
Victoria Wælgaard, masterstudent i visuell design, utforsker dansernes møte med ulike miljøer og hvordan bevegelsene interaktivt kan knytte seg til scenografien og rommet. Med inspirasjon fra egen hverdag og tett samarbeid med danserne Hanne Svenning og Erlend Danielsen har hun, gjennom små tablåer, illustrert en litt uvanlig morgen.
Karoline Finnema, masterstudent i visuell regi, utforsker et lite miljø i Bergen som i en verden hvor kommunikasjon er lettere enn aldri før, foretrekker å kommunisere med radiobølger. I dokumentaren "CQ, CQ" følger hun en liten gruppe radioamatører på Vestlandet. I filmen møter vi Øystein som ved hjelp av radiobølger prøver å få tak i sønnen sin på et skip utenfor kysten av Brasil.
Jónína Guðbjörg Guðbjartsdóttir, masterstudent i visuell design, presenterer utstillingen KINTSUGI, inspirert av japansk teknikk som handler om å reparere det som har blitt brukket, med gull. I 2019 ble Ingamaría påkjørt av en bil men hun syklet gjennom København. Hun hadde åpne beinbrudd på store deler av kroppen, sprukket milt, punktert lunge, hjerneblødning og store skader på vitale organer. Første gang hun ser seg i speilet etter ulykken kjenner hun seg ikke igjen.
Utstillingen åpner 9. juni og står til 20. juni i studio hos Den Norske Filmskolen i Oslo.
I sitt masterprosjekt har Rasmus Eriksson jobbet med hvordan han som filmfotograf kan formidle intimitet ved å utforske nye arbeidsmetoder. Dette for å visuelt utvide eget blikk og forstå og påvirke båndet mellom tilskuere, karakter og kamera på et dypere plan. Valg av kameralinse har gjennomsyret mange av testene han har gjort i løpet av prosjektet og hvor sentralt dette valget er for mulighetene for å reflektere intimitet.
(Rasmus Eriksson kan dessverre ikke være til stede på Vega Scene)
Kjartan Gullikstad, masterstudent i filmmusikkomposisjon, har i sitt prosjekt «Musical Worldbuilding» hentet inspirasjon fra konseptet worldbuilding kjent fra fiksjonen: Musikk som komponeres til en historie bør ha en indre logikk og sammenheng, og ikke minst føles som en direkte forlengelse av historiens univers. Gjennom å utforske ulike strategier for nærlesing, analyse, subjektive assosiasjoner og musikalsk improvisasjon har han prøvd ut konseptet «musical world building» på flere prosjekter av svært ulik art.