På masterstudiet i lyddesign og sonisk komposisjon skal studentene forme sitt eget soniske språk eller fonologi, samt opparbeide fagspesifikk kompetanse innen et mangfold av ulike lyddisipliner.
Studiet oppfordrer til utfoldelse i et dynamisk område i skjæringspunktet mellom lyddesign, sonisk komposisjon, musikk innen film - både fiksjon og dokumentar -, og spill.
Studentene får gjøre kunstneriske undersøkelser i romlige og immersive formater som flerkanals- og 3D-lyd (f.eks.Dolby Atmos/Ambisonics) støttes. Studiet åpner for å overføre prinsipper fra lyddesign og filmmusikk til VR, AR, og andre interaktive og adaptive audiovisuelle kontekster. Altså hvordan lyd og musikk fungerer når publikum befinner seg inne i, eller «blandet med», en digital verden.
Arbeidsmetoder
Arbeidet foregår både ved selvstendig praksis og undersøkelser, forelesninger og laboratorier, arbeid i produksjoner og konseptutvikling, i dialog med veiledere og medstudenter, gjerne i tverrfaglige samarbeidsprosjekter med blant annet regi, manus, visuell design, spillproduksjon, filmmusikkomposisjon og andre fagfelt ved de ulike skolene ved Fakultet for film, TV og spill. Kunstneriske samarbeid på tvers av spesialiseringer er en sentral del av læringsmiljøet.
Målgruppe
Studiet henvender seg til lyddesignere, spill-lydutviklere, komponister med sterk interesse for lyddesign, og andre kunstnere med solid erfaring fra arbeid med lyd til film og/eller interaktive medier.
Det forutsettes høy faglig kompetanse da studiet ikke gir opplæring i grunnleggende lydteknikk eller studiobruk; det forventes at kandidatene behersker profesjonelle verktøy og metoder for opptak, redigering og miks, og ønsker å bruke masterstudiet til å utfordre estetikk, etablerte lyttepraksiser, utvikle nye arbeidsmåter og bidra til nyskapende soniske uttrykk i dagens og morgendagens audiovisuelle fortellinger.
Fokus i spesialiseringen i lyddesign og sonisk komposisjon
Spesialiseringen følger masterprogrammets struktur med tre hovedemner over fire semestre. Innenfor spesialiseringen vil sentrale fagområder og fokus være:
• Sonisk konseptutvikling og worldbuilding – utvikling av helhetlige lydunivers og estetiske rammer på tvers av formater
• Lyddramaturgi, akusmatikk og lydfilosofi
• Prinsipper og metoder for feltopptk i flerkanals verk for lyd og musikk, immersive formater
• Metoder for redigering av immersiv lyd
• Interaktiv lyd og spill-lyd – adaptiv lyddesign, arbeid i spillmotorer og lydverktøy for interaktive systemer
• Kunstnerisk utviklingsarbeid og refleksjon – prosjektutvikling, dokumentasjon, kritisk refleksjon og deling av praksis
• Profesjonell praksis og bransjekontakt –innsikt i nasjonale og internasjonale bransjestrukturer
Her finner du opptakskrav for lyddesign til høstens opptak som har søknadsfrist 1. mars.
- Fagansvarlig Gunn Tove Grønsberg
- Kontaktinfo gunn.gronsberg@inn.no
- Studiested Lillehammer
- Studielengde 2 år helted (120 studiepoeng)
- Søknadsfrist 1. september