Studieprogrammet er delt i tre emner over fire semestre:
Emne 1: Fellesfaglig og fagspesialisert forankring (30 studiepoeng) - 1. semester
Emne 2: Faglig fordypning i kunstnerisk utviklingsarbeid (30 studiepoeng) - 2. semester
Emne 3: Masteroppgave (60 studiepoeng) - 3. og 4. semester
Det første semesteret handler om å utvikle et inngående forhold til kunstneriske uttrykk innenfor fagfeltet. Den faglige progresjonen krever i utgangspunktet et høyt nivå̊ innen eget felt.
Det andre semesteret åpner for muligheten til videre å utforske eget fagfelt individuelt og i samspill med andre. Gjennom masteroppgaven, som gjennomføres i semester tre og fire, oppnår man praktisk og metodisk kunnskap knyttet til uttrykke audiovisuelt en selvvalgt problemstilling innen eget fagfelt.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen ved masterstudiet er fordelt mellom fellesundervisning, undervisning som er tilpasset behovet for den enkelte fagspesialisering og individuell veiledning.
Undervisningen og arbeidsformene er varierte, men det er en praktisk tilnærming. I deler av undervisningen kan det inngå tverrfaglige praktiske øvelser hvor studentene jobber i team. Andre metoder vil være seminar, workshops og praktisk arbeid. Det vil også kunne forekomme digitale samlinger og veiledning.
I det første emnet, Fellesfaglig og fagspesialisert forankring, skal studentene utvikle faglig forståelse av kunstnerisk utviklingsarbeid og arbeide med å løse tverrfaglige og individuelle kunstneriske oppgaver. Det første semesteret har høy grad av felles- og fagspesialisert undervisning, erfaringsdeling og samarbeid. Det forventes derfor høy grad av tilstedeværelse i første semester.
I det andre semesteret, i emnet Faglig fordypning i kunstnerisk utviklingsarbeid, videreutvikler studentene kompetanse innen egen fagspesialisering, og tester metodikk for kunstnerisk utviklingsarbeid ved å gjennomføre et mindre prosjekt, gjerne som et forprosjekt eller delprosjekt for masteroppgaven.
Dette semesteret preges av eget kunstnerisk utviklingsarbeid i tillegg til relevante samarbeidsprosesser og tverrfaglige øvelser. Studentene har ulike fagspesialiseringer og vil derfor møte ulike læringsmetoder som tjener eget fagfelt. I valgt fagspesialisering vil studenten få økt kunnskap og trening i å løse problemstillinger knyttet til eget fagfelt. Videre vil studenten få utvikle egen metode og teste og prøve ut selvvalgte problemstillinger.
I emne tre, Masteroppgaven, skal studenten gjennomføre et større kunstnerisk utviklingsarbeid, gjerne i samarbeid med andre studenter eller eksterne institusjoner, bransjeaktører og partnere. Masteroppgaven skal være et praktisk, bransjenært kunstnerisk utviklingsarbeid. Det kan være en visuell eller auditiv skisse eller en undersøkelse. Det kan også være et konsept som kan tas med videre ut i produksjon, eller et ferdig produkt/verk. Målet er å bringe ny kunnskap inn i fagfeltet for kunstnerisk utviklingsarbeid.
Kunstfaglige fellessamlinger på Lillehammer i første semester:
• Uke 36 31/8-4/9-2026:
Fellessamling 1 - Kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer
• Uke 41 5-9/9-2026:
Fellessamling 2 - Kunstnerisk utviklingsarbeid: Etikk og estetikk
• Uke 47 16-20/11-2026:
Fellessamling 3 - Kunstnerisk utviklingsarbeid: Metoder og teknologi for bærekraftig produksjon
• Uke 50 7-11/12-2026:
Fellessamling 4 - Kunstnerisk utviklingsarbeid: Dokumentasjonsformer, presentasjon og formidling
Fellessamlingene er obligatoriske for alle fagspesialiseringer. Under samlingene møtes studenter og veiledere fra alle spesialiseringer til kunstfaglig dialog og og kunnskapsdeling. Mellom fellessamlingene vil det være fagspesialisert undervisning for de ulike spesialiseringene.
I andre semester er det planlagt to fellessamlinger.