Tre nye kunstneriske prosjekt

CEFIMA igangsetter nye kunstneriske prosjekter Tekst: Fredrik Graver

Den norske filmskolens senter CEFIMA igangsetter nå i høst 3 spennende stipendiat prosjekter. Felles for dem er at de utforsker og utvikler nye måter å skape fortellinger på for nye digitale plattformer, og dermed bidrar til Filmskolens satsning på fremtidige fortellerformer.

En viktig del av Høgskolens i Innlandets bidrag til CEFIMA er tildeling av stipendiatstillinger. To av disse ble utlyst i 2018, og det kom svært mange gode søknader. Valget falt til slutt på prosjektene til dokumentarist og transmedia produsent Elin Festøy og spillprodusent og designer Bendik Stang.

Festøys prosjekt har tittelen «Numb» og bygger på arbeidet med det internasjonalt anerkjente spillet «My Child Lebensborn» som hun utviklet sammen med Sarepta Studio. Numb er også koblet til den internasjonale stiftelsen «Children Born of War» og vil resultere i en VR dokumentar som bringer sammen mødre fra forskjellige generasjoner og land som har til felles at de har født barn hvis fedre er soldater fra en invaderende makt.

Stang skal utforske bruk av kunstig intelligens i interaktiv narrativ. Det norske spillselskapet Snowcastle Games skal produsere spillet «Earthlock 2», og prosjektet vil anvende kunstig intelligens som motor for å skape en mer omfattende og tilfredsstillende narrativ erfaring for spillerne.

I tillegg til disse prosjektene har DNF / CEFIMA blitt tildelt midler fra det nasjonale Program for kunstnerisk utviklingsarbeid. Disse midlene går til prosjektet «Queens Game» ledet av professor Maureen Thomas. Thomas har lang erfaring med interaktiv fortelling, og skal, med dette prosjektet, fortelle historien om den danske prinsesse Margrete (1353-1412) som ble Dronning over et samlet Skandinavia. Fortellingen skjer på flere plattformer, med bruk av 3D-spillelementer og steds-basert augmented og mixed reality.

Sammen med prosjektene til Nadja Lipsyc og Cecilie Levy skal disse prosjektene danne grunnmuren i CEFIMAs fremtidige eksperimentering og utvikling av nye studieretninger for bachelor og master.


Siste artikler

Cinema Synthetica premiere3

Cinema Syntetica 2.0: KI-filmpremiere

Vi gjentar suksessen fra høstens KI-konferanse for filmbransjen og presenterer versjon 2.0. av Cinema Synthetica med premiere på Vega Scene 21. mai.

Siri 2021 08 24 072146 ycmw

Gullruten-nominert for beste produksjonsdesign for «Harald & Sonja»

Professor Siri Langdalens arbeid med å gjenskape Harald og Sonjas verden på 60-tallet er anerkjent med nominasjon til Gullrutens fagpris som deles ut 28. april. De to andre nominerte for beste produksjonsdesign, Astrid Astrup og Hallvard Hellem, er begge filmskolealumni.

Avgangsvisning MF Akull42025 forside

Bransjevisning av avgangsprosjekter fra masterkull 4

Mandag 28. april på Cinemateket i Oslo blir det eksamensvisning for tre masterstudenter fra kull 4: Benjamin Mosli, Ida Margrethe Neverdahl og Asne Vaa Greibrokk.

Image002

Midtveisevaluerng for stipendiat Ole Christian Solbakken

På Myrens Verksted 29. april får vi et innblikk i den kunstneriske prosessen manusforfatter Ole Christian Solbakken står i midtveis i stipendiatperioden. Han arbeider med et biografisk drama om broren til Gustav Vigeland, Emanuel Vigeland.

Maria På Sett forfra Foto Sean Fulton

Maria på lydlinjen: “Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg”

Lyddesigner Maria Bardal går andre året på filmskolens bachelor. Hun er en av seks studenter på lydlinjen, som har søknadsfrist 1. mars. Som lyddesigner kan hun få deg til å føle noe annet enn det som ligger i bildet alene når du ser en film.

OPPTAK 2025 IG 3112 PD LYD5

Åpent zoom-møte: Vil du skape verdener?

Produksjonsdesignlinjen har søknadsfrist 1. mars og 12. februar kan du møte produksjonsdesigner Astrid Astrup på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun gjenskapte 80-tallet i serien Lykkeland.