Hva er lyddesign? I ren pragmatisk forstand er det å designe lyd, og fagets tilknytning til film og animasjon er sterkest. Fra den funksjonelle lyden av en dør som lukker seg til den mer abstrakte disiplinen å skulle kommunisere spenning ved hjelp av lyd, har lyddesign vært i bruk i film så lenge mediet har eksistert, men i dag strekker den praktiske bruken seg langt utenfor den ene kunstformen. Fra musikk til webdesign – det kan høres i lyden av en enkelt tone i yndlingspoplåten din, eller det kan være lyden datamaskinen din lager når den vil meddele at den har mottatt feil input.
Lyddesign er overalt i dag, og i et nytt kurs på Høgskolen i Innlandet leder sertifiserte Ableton-instruktører studentene gjennom dette fagområdets vidtspennende landskap.
Noah Pred og Florian Tippe er to av de tre instruktørene som står bak dette kurset, og kanaliserer sin omfattende praktiske kunnskap og undervisningserfaring gjennom fire moduler, via praktisk bruk av Ableton Live.
Florian Tippe er en lyddesigner hvis arbeid i stor grad er basert på film og animasjon, men som også har satt sitt navn på både teaterproduksjoner i storskala og kunstinstallasjoner.
Noah Pred er en produsent og artist som har sluppet plater under sitt eget navn gjennom de siste to tiårene. I tillegg til egen musikk har han bygget opp en imponerende CV som lyddesigner, med arbeid som omfatter synthesizerinstillinger og sample-pakker til noen av verdens ledende musikkselskaper.
Selv om de deler oppfatning av den generelle definisjonen av lyddesign, er målsettingen og bruken av denne disiplinen individuell, ettersom de tolker kunsten å bruke lyddesign på sin egen måte, til sine egne formål.
Vi satte oss ned med dem før dette neste kurset for å snakke om deres unike innfallsvinkler til lyddesign, og hvordan de konkretiserer dem for studentene sine gjennom dette kurset.
Hvordan vil dere definere lyddesign utover den åpenbare betydningen - å designe en lyd?
Noah: For de som ikke er kjent med begrepet "lyddesign" er hovedmålet [med dette kurset] å kunne ha evnen til å skape lydene du hører i hodet ditt. Så heller enn å vite hvilken lyd du er ute etter i en abstrakt forstand, er du nå utrustet med språket og terminologien du trenger for å kunne reprodusere disse lydene, framfor å ha en mer vilkårlig tilnærming.
Florian: Lyddesign er en måte å lytte til noe som lager bølger. For meg er det makro og mikro. En gitartone, for eksempel, kan være en del av et musikkstykke, og jeg kan lytte til den som musikk, og så har den pitch, lengde, rytme og tempo. Men jeg kan lytte til den samme tingen som lyddesigner, den ene tonen, og så blir den til et helt univers.
Du vil anse den ene gitartonen for å være en musikkstykke i seg selv?
Florian: Akkurat. Den ene gitartonen kan bli en del av et musikkstykke, men den samme gitartonen kan også bli til et helt stykke.
Hvordan blir det i forhold til film og animasjon, hvor du lager lyder som bakgrunnsstøy eller noe enkelt, som en dør som slamrer?
Florian: For meg er det veldig likt. I prosessen med å lage film må man som regissør ofte ta avgjørelsen: "skal jeg bruke musikk i denne scenen, eller skal jeg ikke?" Det finnes mange følelser og musikalske ting i lyddesign. I bunn og grunn er jeg interessert i musikken i lyd og lyden i musikk.
Tatt i betraktning alle bruksområdene for fagområdet, fra rockelåter til foley for film: Hva er den universelle innfallsvinkelen til disse ulike aspektene ved kurset?
Noah: En stor del av det jeg underviser i er å sette opp det tekniske rammeverket i form av syntese for å gi forståelse: Om du forsøker å skape en bestemt type stemning - hvilke oscillatorer du kan begynne med, hvilke typer filtre du kan kjøre dem gjennom, og hvilke modulasjoner du kan legge til for å generere den typen stemning, slik at du ikke bare famler i mørket.
Florian: En av hovedproblemene med å jobbe som lyddesigner er at du har mange filer, og du har mange spor. Tilnærmingen er å være kreativ og jobbe med EQ-en og kompresjonen for å gjøre de lydene, som vanligvis kommer fra lydbiblioteker, mer realistiske i filmen.
Hvorfor er Ableton Live plattformen som er valgt ut for akkurat dette kurset?
Florian: Ableton Live er ikke den gjengse programvaren for å lage lyd til film, men den har utviklet seg mye i det siste. Der har du disse to vinduene som gjør det ganske enkelt å samle inn mange lyder og se hvordan de passer inn i filmen. Den andre fordelen er de meget lettvinte warp-funksjonene i Ableton Live, som gjør det veldig lett å justere timingen, lengden og pitchen på filmlyden.
Noah: Den oppmuntrer til en grad av eksperimentering som flerspors lineære arbeidsstasjoner rett og slett ikke kan. I tillegg til dette, finnes det en del utmerkede verktøy for å lære syntese, samt noen glimrende og kraftige generative MIDI-verktøy som også kan være virkelig nyttige for lydarbeid.
Og synthesizere bruker et universelt språk som man kan bruke på hvilken som helst synthesizer-plattform.
Noah: Absolutt, og all terminologien jeg lærer bort om syntese i Ableton Live, er hundre prosent anvendbar på hvilken som helst annen synthesizer man noensinne vil komme over.
Hvordan finner man balansen mellom grunnkunnskapen i fagområdet og det å oppfordre til individuell kreativitet gjennom kurset?
Noah: Jeg tror det hadde vært et veldig kjedelig kurs om det ikke var noen kreativitet involvert. Den beste måten å lære på er ved å gjøre, så jeg vil sørge for at konsepter blir utforsket og lekt med på en praktisk måte. Ved å gjøre disse praktiske øvelsene, blir studentene oppfordret til å bruke kreativiteten sin på det hovedmålet eller prosjektet de jobber på.
Florian: Ettersom kurset mitt er den siste modulen i hele kurset, trenger jeg ikke å starte fra bunnen av, som Noah. Det handler hovedsakelig om å skape en arbeidsflyt og være kreativ, spesielt på det andre prosjektet.
For eksempel kommer vi til å ta for oss en enkel måte å skape "whooshes" på, og man kan enkelt gjøre det i Ableton Live med å lage litt rosa støy og en enkel EQ som er veldig lett å justere og ta opp med en makrokontroll.
Jeg var ikke klar over at det var slik etterspørsel etter "whooshes" i dette feltet.
Florian: Å, whooshes finnes overalt.
Hva er den spesielle tilnærmingen i akkurat dette kurset, sett i forhold til andre institusjoner?
Florian: Det ligger ganske tett opp til hva jeg gjør i hverdagen, og hva du virkelig trenger når du jobber som lyddesigner. Mange kurs gir en oversikt, men det er sjelden de går så dypt som dette kurset gjør.
Noah: Jeg liker å tro at jeg har et unikt og verdifullt perspektiv på det. Jeg har vært sertifisert Ableton-instruktør siden det første kullet, og den første i Canada, så jeg har gjort dette en stund. Jeg mener jeg har utviklet noen spesielle og interessante innfallsvinkler.
Kan dere kanalisere noen av deres personlige erfaringer i å jobbe med lyddesign gjennom kurset?
Noah: Mengden av personlige erfaringer jeg har opparbeidet meg spiller naturligvis en tolle i kurset, og alt er lagt fram på en praktisk og resultatorientert måte. Jeg har også jobbet i høyere utdanningsinstitusjoner, så jeg har utviklet noen undervisningsmetoder.
Etter deres erfaring, hvordan ser landskapet ut for disse studentene etter at de er ferdige?
Florian: Lyddesign er så allestedsnærværende, og det har så mange områder man kan jobbe innenfor. Og det som er bra med det, er at det er vanskeligere å bruke lydbiblioteker på samme måte som i musikk, så vanligvis trenger man en lyddesigner for hver eneste jobb som finnes.
Jeg ser for meg at det er et veldig konkurransepreget felt. Har dere en oppfatning av at noen som har denne offisielle utdanningen kanskje vil ha fortrinn over en person som er selvlært?
Florian: Alt handler om å lære ved å gjøre. Da jeg begynte med lyddesign fantes det ikke så mange kurs som det gjør nå. De fleste tingene jeg har lært, har jeg lært ved å gjøre, og det er det viktigste.
Noah: Absolutt. Selv om noen av studentene i klassen allerede er kommet ganske langt, med tanke på å ha lært seg noen kule greier allerede, vil de uansett dra nytte av terminologien og de mer detaljerte, indre mekanismene i disse verktøyene, og vil være i stand til ikke bare å forstå sitt eget arbeid bedre, men også kunne kommunisere arbeidet sitt bedre overfor andre.
Noah Pred, Aja Ireland og Florian Tippe underviser i nettkurset Kurs i lyddesign. Dette nettbaserte kurset er primært rettet mot permitterte og arbeidsløse og er finansiert av ekstraordinære kompetansemidler fra Diku i forbindelse med pandemien.
Fagansvarlig for kurset: James Welburn
Artikkel publisert 29. okt. 2020