Mandag 22. august startet filmskolens fjerde masterkullet på sitt masterstudium i film og beslektede audiovisuelle medier på Myrens Verksted i Oslo. Waad Amer er en av dem som kom gjennom nåløyet og skal ta spesialiseringen visuell design.
Studiet i visuell design gir fotografer og produksjonsdesignere mulighet for å utforske forskjellige plattformer og formater for å skape nye og eksperimentelle visuelle uttrykk og fortellermåter. Studentene skal formulere sitt personlige billedspråk, videreutvikle sine visuelle ferdigheter og tilegne seg fagspesifikk kompetanse innenfor et bredt register av visuelle fag.
Vi tok en prat med Waad om forventingene hennes til masterstudiene og erfaringene hun har med seg fra bachelorprogrammet.
Hvilke forventninger har du til masterprogrammet?
-Jeg forventer å bli bedre kjent med meg selv som kunstner og at jeg om to år føler at jeg har utviklet mine kunstneriske verktøy og mitt kunstneriske uttrykk.
Hvorfor ville du gå videre med en mastergrad etter at du var ferdig på bachelorprogrammet?
-Jeg følte at det ikke var nok med tre år og at jeg trengte mer tid. Det er lett å finne jobb etter en bachelor, men det er ikke like lett å fortsette med kunst. Jeg kunne nok ha funnet en jobb i et art department, men jeg ville utforske egne ideer og prosjekter og gjøre det ordentlig. Til det er masteren et ideelt sted å være.
Kan du si noe om prosjektet du kom inn med?
-Prosjektet handler om drømmer. Jeg vil utforske lucid dreams, den tilstanden du er i når du vet at du drømmer. Jeg ønsker å formidle den følelsen av noe uvirkelig mens du er i virkeligheten på en interaktiv måte. Det handler om karakterer som skal reise fra sted til sted og som har et mål som de må gjøre på hver location.
Hvordan endte du opp med å ta en bachelor på filmskolen på Lillehammer for tre år siden og hvilken bakgrunn hadde du før du begynte der?
- Jeg hadde lyst til å jobbe med teater og film og kunst og da jeg oppdaget at jeg liker scenografi veldig godt, var det filmskolen, KiO eller teaterskolen i Fredrikstad som var aktuelle. Jeg trodde ikke jeg ville komme inn, så jeg tenkte å søkte på alle og er veldig glad for at det ble filmskolen.
- I Syria, hvor jeg kommer fra, studerte jeg i to år til en bachelor i mikrobiologi, men jeg hadde også bakgrunn som skuespiller. Jeg trodde jeg først at det ikke fantes yrkesmuligheter for meg innen film i Syria og at det ville forbli en hobby. Jeg liker også naturvitenskap og biologi og tenkte at jeg kunne gjøre begge deler. Etterhvert begynte jeg å jobbe som skuespiller i Syria og fant snart ut at det jeg ville gjøre var film og teater.
- Da krigen startet og min far døde måtte jeg slutte å studere og begynne å jobbe. Vi flyttet til Libanon og bodde der i et år, før vi til slutt flyttet til Norge i november 2015. Etter at jeg kom til Norge begynte jeg som scenografiassistent og ble introdusert for scenografifaget, men jeg hadde tegnet og drevet med kunst før og tatt workshops og lignende så det var ikke helt fremmed for meg.
Hvordan var det å studere på Lillehammer?
- I Syria boode jeg i Damaskus, som er en storby, så det var litt surrealistisk å å til slutt havne i Lillehammer, men det var en fin opplevelse.
Hvem passer produksjonsdesignlinjen på bachelorprogrammet på filmskolen for?
-Jeg vil anbefale linjen til dem som liker både film og annen kunst. Produksjonsdesign gir deg et åpent rom til å eksperimentere både med kunst og film. Samtidig er produksjonsdesigner eller scenograf jobber hvor man arbeider med team og regi, men som produksjonsdesigner jobber man også med andre kunstfelt. Produksjonsdesign er en adgang til filmverdenen fra den visuelle siden. Noen vil skrive film eller regissere film, men jeg er glad for at jeg kommer inn i film fra produksjonsdesign, fra den visuelle siden av filmskaping.
På master får du utforske ditt eget kunstneriske prosjekt, mens på bachelor er det mer fokus på teamarbeidet?
-Teamarbeidet er veldig viktig, jeg lærte så mye av medstudentene mine. Gjennom all praksisen med teamarbeid blir du også tryggere i å lage ting. Du lærer fra de andre studentenene.
På master er du friere til å utforske egne ting, mens på bachelor er det flere fellesoppgaver og teamarbeid.
Hvordan var samarbeidet på eksamensfilmen "Mitt idiotiske hjerte" hvor du er produksjonsdesigner?
-Jeg likte veldig godt samarbeidet og lærte masse av regissør Emma Lund Rasmussen og fotograf Sophie Søborg.
Filmen har et veldig realistisk uttrykk, mens når produksjosndesignere blir gjort stas på i premieutdelinger er det oftest i fantasi- eller epokefilmer. Hva er utfordringen med å skape et realistisk miljø på film?
-Realisme er en utfordring fordi man må legge historien i detaljene, i rekvisittene. Hvis man lager fantasiverdener kan man bruke fantasien og trenger ikke å tenke på at det skal være “riktig”. Med realisme må man tenke på hver detalj, at den er realistisk slik at folk tror på det, mens man uansett ikke tror på drager. Det er fantastisk å kunne jobbe med begge deler.
-Du hadde Siri Langdalen som lærer på bachelor og hun er også fagansvarlig for visuell design på master, hva lærte du av henne?
-Jeg elsker henne, hun er veldig støttende og gir oss frihet og er utrolig dyktig faglig. Hun vil at vi hele tiden skal tenke ambisiøst og når det er problemer kan man snakke med henne. Hun er så energisk, organiserer samarbeidskurs med foto, tar oss med å oppleve arkitektur og museer, hun er levende og entusiasmen hennes smitter.