Foto: Sindre Sæbø

Tekst: Publisert 07.09.23

Kronprins Haakon besøkte filmskolens lokaler i Oslo

Kronprins Haakon besøkte masterprogrammets lokaler i Oslo i forbindelse med opptak av en spesialepisode av Redningsskøyta Elias i filmskolens studio.

Kronprins Haakon gjestet Den norske filmskolen på Myrens verksted i går, i forbindelse med en innspilling i filmskolens studio. Det var Expanse, et animasjons- og VFX-studio i Oslo, som sto for produksjonen, hvor kronprinsen deltok i en spesialepisode av redningsskøyta Elias sammen med flere barn. Expanse leide filmskolens studio på grunn av den store grønnskjermen der og gode lydopptaksforhold som var viktig for innspillingen.

Før opptaksdagen startet tok kronprinsen seg tid til å se filmskolens lokaler, hvor vårt masterprogram holder til. Undervisningsleder for masterprogrammet, Frederik Hestvold, tok imot kronprinsen sammen med Elias-produsentene Sigurd Slåttebrekk og Fredrik Fottland, og ga dem en liten introduksjon til skolen. Kronprinsen fikk også hilse på staben på filmskolen.

IMG 4316

Opprigging til opptak med kronprinsen i filmskolens grønnskjerm-studio (14x10x5m). Foto: Sindre Sæabo.

I lokalene har filmskolen, i tillegg til studioet, en blackbox, VR-studio, utstyrslager med kamera, lys og lydutstyr, klippesuiter og lydstudio. Masterstudiet i film og beslektede audiovisuelle kunstformer har opptak annethvert år og neste opptak blir 1. mars 2024.

IMG 4316

1x1 hvit

Konferanse om kunstig intelligens i filmbransjen

Hold av datoen 20. november for en høyaktuell heldagskonferanse om kunstig intelligens i filmbransjen.

Ingvild Atchy Nordic Panorama Pitch Prize Foto Kjersti Normann

Avgangsstudenter fra filmskolen gjorde rent bord under Nordic Talents

Ingvild Dahlgren vant pitcheprisen under årets utgave av Nordic Talents, mens Atchy Konesh fikk hederlig omtale. Begge er nylig uteksaminerte alumni fra Den norske filmskolens kull 13.

MF Akull5

Nytt masterkull på plass i Oslo!

Forrige uke begynte filmskolens femte masterkull på sin toårige kunstfaglige masterutdanning på Myrens verksted.

Nominerte The Son And The Moon Nordisk Rads Filmpris2024 Foto Grethe Nygaard Den Norske Filmfestivalen

Tidligere masterstudent nominert til Nordisk Råds filmpris

Emilie Adelina Monies som tok master i konseptuell dokumentarregi på filmskolen, er en av filmskaperne bak Danmarks kandidat til Nordisk Råds filmpris

Elsklingpremiere Haugesund foto Grethe Nygaard

Lilja Ingolfsdottirs spillefilmdebut beveger og begeistrer

Filmskolens manuslærer vant hele fem priser for spillefilmdebuten på Karlovvy Vary-festivalen i sommer. Nå tar filmen også det norske festivalpublikummet med storm.

Magnus Von Horn Oslo Pix7

Mestermøte med Magnus von Horn

Møt den svenske filmskaperen Magnus von Horn (Piken med nålen) i filmskolens lokaler i Oslo, 30. august kl 12. Mesterklassen er et samarbeid med Oslo Pix.