Arkitekten Berlinale

Q&A med produksjonsdesigner Signe Krab Nymann (zoom)

Nysgjerrig på produksjonsdesign? Onsdag 1. mars kl 17 kan du møte produksjonsdesigner Signe Krab Nymann på zoom. Hun var produksjonsdesigner på sci-fi serien Arkitekten som fikk hederlig omtale på Berlinale Series og ble uteksaminert fra produksjonsdesignlinjen på Den norske filmskolen i 2020.

Hva: Q&A med produksjonsdesigneren bak "Arkitekten", Signe Krab Nymann fra kull 11.

I etterkant av møtet blir det mulighet til å stille spørsmål om filmskolens utvidede opptak til produksjonsdesignlinjen med søknadsfrist mandag 6. mars.

Når: Onsdag 1. mars kl 17-18 (informasjon om opptaket: kl 17:30-18)

Hvor: på Zoom. Zoom lenke: https://inn.zoom.us/j/61252769510?pwd=VXJvaU9sVHhFUUMza3RJQ2ttK2w1dz09. Passcode: 063887

Viaplay mini-serien "Arkitekten" er regissert av Kerren Lumer-Klabbers, som startet samarbeidet med produksjonsdesigner Signe Krab Nymann på sin eksamensfilm Papapa, som også er satt i et futuristisk univers.

Papapa online neu3

Still fra eksamensfilmen Papapa (regi Kerren Lumer-Klabbers, produksjonsdesign Signe Krab Nymann)

"Arkitekten" vant Viaplay Talent Awards og får norsk premiere på Viaplay i mai. Serien er produsert av Nordisk Film og bak kamera finner vi flere filmskolealumni i sentrale roller (i tillegg til regissør Kerren Lumer-Klabbers og produksjonsdesigner Signe Krab Nymann): Produsenter Øyvind Eriksen & Caroline Hitland (kull 11), klipper Linn-Heidei Slåttøy (kull 11), lyddesigner Inger Elise Holm (kull 8 ), opptakslyd Vilde Tiller Hagestande (kull 11), VFX supervisor @Jacob Thorndahl (kull 10) og musikkkonsulent Frederik Lehmann Mikkelsen (kull 11)

Serien handler om 30 år gamle Julie som lever i et bilfritt Oslo i nær fremtid. Boligmarkedet har gått helt av skaftet og Julie får ikke boliglån. Når husleien økes, må hun finne et nytt sted å bo. Løsningen blir et bofellesskap i en parkeringskjeller. Julie drømmer om en arkitektkarriere slik at hun kan kjøpe leilighet. En dag byr en mulighet for suksess seg på jobben. Samtidig spirer et uventet vennskap mellom Julie og den nye naboen, Kaja. Et vennskap som truer både karrieren og Julies overbevisning om at nære relasjoner teller mindre enn materialistiske goder.

"Arkitekten" ble som eneste norske serie siden "Heimebane" tatt ut til Berlinale Series hvor den stakk av med juryens hederlige omtale. Juryen, som besto av Mette Heeno, Andre Holland og Dana Stern, uttalte:

"..since there were two strong favorites, we would like to acknowledge both. We are therefore very thankful to the Berlinale for allowing us to highlight a series which we found to be extremely innovative, creatively distinctive, resourcefully efficient- while also building a world and making a statement about some of the social issues we face. The series is bold and brave. – On behalf of the jury we would like to give a Special Mention to the series Arkitekten."

Kom på zoom-møtet for å høre hvordan Signe Krab Nymann skapte et futuristisk univers i Oslo på lavt budsjett og hvordan hun har bygget en karriere etter filmskolen.

NB! Vi har utvidet opptak til produksjonsdesign, lyd og produsentlinjen på høstens bachelorprogram. Ny søknadsfrist er mandag 6. mars. Etter Q&A med Signe blir det mulig å bli igjen i zoom-rommet for å få svar på spørsmål om opptaket.

Papapa online neu3

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak i 2022. Opptakskomiteen går nå igang med å vurdere søknadene til filmskolens femte masterkull.

Hugo tot2 copy

«Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film»

Hugo Francker studerer konseptuell dokumentarregi på filmskolens masterprogram i Oslo. Som sitt masterprosjekt lager filmskaperen en personlig dokumentar om forholdet til sin far hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens

31. mars kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet og vil søke til høstens masteropptak som har søknadsfrist 1. mars.

MFA åpen dag 2024 R

Åpent Hus (digitalt) på master 2. februar kl 16

Onsdag 2. februar inviterer vi alle interesserte i masterstudiet på filmskolen til å møtes på zoom for å bli bedre kjent med lærere, studenter og studiet.

Cecilie Levy foto Jasmijn Lina

Cecilie Levy disputerer 24. november

Manusforfatter og stipendiat Cecilie Levy har undersøkt hvordan arbeid med manus må utvikles og nytenkes i overgangen fra film og TV til arbeid med virtual reality. På fredag forsvarer doktorgradsresultatet på Lillehammer.

Lone Wolves Stick Together

"Lone Wolfs Stick Together" immersive exhibition

In her PhD research, Nadia Lipsyc explores immersive and interactive narration, VR and live action roleplaying (larp). On November 25th to 26th her work - an immersive exhibition - can be experienced at the Norwegian Film School in Oslo.