DNF OPPTAK 2022 apen dag FB

Åpent Hus (digitalt) på master 2. februar kl 16

Lurer du på hvordan det er å studere master på filmskolen og hvilke muligheter for faglig utvikling og videre karriere studiet gir? Kom på vårt åpne hus på zoom 2. februar kl 16 hvor du får møte lærere og studenter, få svar på dine spørsmål og få høre mer om studiet og de ulike spesialiseringene.

AD bilde fargeworkshop m crew Foto Kjell Vassdal

Bilde fra fargeworkshop på Visuell design-spesialiseringen. Regi: Victoria Wælgaard, Fotograf: Karoline Finnema (Foto: Kjell Vassdal).

PROGRAM

Kl 16-16:45 - FELLES DEL: INFO OM MASTERPROGRAMMET

LENKE TIL ARRANGEMENTET HER (Passcode: 119587)

(se lengre ned for lenker til grupperommene i møtets andre del, fra ca kl 16:45)

kl 16-16:10: Velkommen. Kort om filmskolen og visjonene for studiet, den overordnete studieprogresjonen gjennom fire semestre og de praktiske rammene, ved undervisningsleder Frederik Hestvold

Kl. 16:10 - 16:45: Kort om spesialiseringene:

Visuell design: Hovedlærer Siri Langdalen forteller om studiet / Masterstudent Jónína Guðbjörg Guðbjartsdóttir forteller om fordypningsprosjektetet på studiet.

Manus: Hovedlærer Sara Johnsen forteller om studiet / Masterstudent Linn Sunniva Høglund forteller om hvordan hun arbeider med skriverprosessen på studiet

Konseptuell dokumentarregi: Hovedlærerer Lotte Mik-Meyer forteller om studiet / Masterstudent Io Siversten forteller om studiet.

Fiksjonsregi: Hovedlærer Arild Andresen forteller om studiet / Masterstudent Magnus Lysbakken forteller om sitt masterprosjekt.

Produsent: Hovedlærer Troels Linde forteller om studiet / Masterstudent Benedicte Westbye forteller om sitt masterprosjekt.

Kl 16:45 - 18 - GRUPPEROM PER MASTERSPESIALISERING, SE LENKER HER:

Besøk VISUELL DESIGN her (Passcode 256676 )

Besøk MANUS her (Passcode 645046 )

Besøk KONSEPTUELL DOKUMENTARREGI her (Passcode 231445 )

Besøk FIKSJONSREGI her (Passcode 545984 )

Besøk PRODUSENT her (Passcode 393916 )


Generelle spørsmål om filmskolen og masterprogrammet: Undervisningsleder Frederik Hestvold blir igjen i hovedrommet for å svare på spørsmål (Passcode: 119587 )

Den 1. mars er søknadsfristen til opptak til filmskolens masterprogram 2022-2024, Master of Fine Arts i film og beslektede audiovisuelle kunstformer.

Du kan søke på spesialiseringene Produsent, Manus, Visuell design, Fiksjonsregi og Konseptuell dokumentarregi, og den 2. februar kan du møte lærere og studenter på zoom for å få svar på det du måtte lure på eller finne ut om dette studiet er noe for deg.

Master of Fine Arts i film og beslektede audiovisuelle kunstformer er en erfaringsbasert master. Det innebærer at du i tillegg til en kunstfaglig bachelor (eller tilsvarende) må ha relevant praktisk erfaring i minimum 2 år.

IMG 1857

Still fra test shoot på masterprosjektet til produsent Anna Moland, som tar produsentspesialisering og utforsker mulighetene i virtuell produksjon. (Foto: Rasmus Eriksson, spesialisering Visuell design)

Hovedlærerne på master som du får møte på Åpent hus:

Hovedlærer manus: Manusforfatter, regissør og førsteamanuensis på filmskolen Sara Johnsen. Sara Johnsen er serieskaper og manusforfatter av den kritikerroste NRK-serien 22. juli sammen med Pål Sletaune og hun har skrevet og regissert en rekke prisbelønte filmer, blant annet debutfilmen Vinterkyss som var Norges Oskar kandidat, vant to Amandapriser og The Grand Jury Prize på AFI Fest, og spillefilmene Upperdog og Rosemari.

Hovedlærer visuell design: Scenograf, produksjonsdesigner og professor på filmskolen Siri Langdalen. Siri er hovedlærer i produksjonsdesign på Bachelor og på Visuell Design på master på filmskolen og har også undervist i scenografi på Kunsthøgskolen og vært professor i teater-scenografi ved Akademi for Scenekunst. Hun har hatt scenografi på over 40 oppsetninger på institusjonsteatre i Norge, samt ved teatre i Danmark og ved The National Theatre of Greenland og har vært produksjonsdesigner for en rekke norske filmer som julens Tre nøtter til Askepott. Hun har arbeidet i mange år som produksjonsdesigner for store dramaproduksjoner i NRK mottok Guldruten for beste scenografi for «Berlinerpoplene» i 2008 «Harry & Charles» i 2009.

Hovedlærer produsent: Produsent og professor på filmskolen Troels Linde. Troels ble uteksaminert som VFX / sequence director fra Den danske filmskolen og har jobbet med film og interaktive medier i flere tiår som prosjektleder, executive produsent og CEO. Parallelt har han vært Førstelektor ved Uppsala universitet og leder ved European Cross Media Academy. På filmskolen er Troels hovedlærer for produsentspesialiseringen og prosjektleder for filmskolens satsning på Virtuell produksjon.

Hovedlærer fiksjonsregi: Regissør, manusforfatter og førsteamanuensis på filmskolen Arild Andresen. Arild har regissert bla den Emmy-nominerte TV-serien Gutta Boys og spillefilmene Kompani Orheim, som vant prisen for Beste nordiske film på Gøteborg Filmfestival, Keeper'n til Liverpool og Hjertestart, som har vunnert en rekke internasjonale priser og de kritikerroste TV-seriene Kampen for tilværelsen (episoderegissør) og Heimebane (konseptuerende regissør). I februar kommer hans nye komedie Full dekning på kino.

Hovedlærer konseptuell dokumentarregi: Regissør og professor på filmskolen Lotte Mik-Meyer. Lotte har lang internasjonal erfaring som dokumentarfilmregissør, prosjektleder og underviser innen dokumentar og TV-feltet i Europa, USA og Midt-Østen. Hun har filmet alene i konfliktområder som Yemen, Syria, Lebanon, Egypt og Madagascar og blant dokumentarfilmene hennes finner vi What We See, The Arab Initiative og Return of a President.

Undervisningsleder MFA: Frederik Hestvold. Frederik har bred bakgrunn i filmproduksjon, hovedsakelig som klipper og dramaturg, og med kortfilmregi. Han har omfattende undervisningserfaring siden 90-tallet. Før han kom til filmskolen var han først på Universitet i Oslo, Høyskolen i Lillehammer og NTNU, før han ledet utviklingen av film og TV-avdelingen ved NISS og deretter Westerdals institutt for film og medier ved Høyskolen Kristiania frem til internasjonal anerkjennelse.

Regi Jay Choy foto Rasmus Eriksson

Still fra test shoot på masterprosjektet til regissør Jay Choi som tar spesialiseringen fiksjonsregi. (Foto: Rasmus Eriksson masterstudent i visuell regi / Skuespiller: Kyuja Bae)

Les mer om masterstudiet her og om opptaket her.

Les om tidligere student Liv Mari Ulla Mortensen som utviklet sin Cannes-vinnende seriedebut "Etter lørdag" parallelt med masterstudiet her.


Studiestart: August 2022

Studiested: Oslo

Søknadsfrist 1. mars 2022

Åpent hus: Onsdag 2. februar 2022 (på zoom)

LINK: https://inn.zoom.us/j/66641815...

Meeting ID: 666 4181 5088
Passcode: 119587


AD bilde fargeworkshop m crew Foto Kjell Vassdal

Bilde fra fargeworkshop på Visuell design-spesialiseringen. Regi: Victoria Wælgaard, Fotograf: Karoline Finnema (Foto: Kjell Vassdal).

IMG 1857

Still fra test shoot på masterprosjektet til produsent Anna Moland, som tar produsentspesialisering og utforsker mulighetene i virtuell produksjon. (Foto: Rasmus Eriksson, spesialisering Visuell design)

Regi Jay Choy foto Rasmus Eriksson

Still fra test shoot på masterprosjektet til regissør Jay Choi som tar spesialiseringen fiksjonsregi. (Foto: Rasmus Eriksson masterstudent i visuell regi / Skuespiller: Kyuja Bae)


Siste artikler

Eli Bø cropped Høgskolen i Innlandet Elen Sonja Klouman

Vi skal ta vare på filmskolens identitet!

Filmskolen vil utsette den videre revisjonen av filmutdanningen. Av de endringsprosesser vi står oppe i nå er det denne som er den viktigste for filmskolens identitet, og vi vil sikre bedre informasjon og medvirkning fra både studenter, ansatte og filmfeltet, og ta oss bedre tid før vi konkluderer.

Porter

Masteralumni Lisa Enes til prestisjefestivalen Clermont-Ferrand

Lisa Enes' "Portør", som ble laget på filmskolens masterprogram, er tatt ut til Clermont-Ferrand, verdens største og viktigste kortfilmfestival. Nylig fikk hun også produksjonsstøtte fra NFI til sin neste kortfilm. Les intervju med den talentfulle filmskaperen som vi gleder oss til å følge videre.

Phd studenter

"7 nye ph.d. stillinger er en unik mulighet for filmfeltet"

Den norske filmskolen lyser ut nye stipendiatstillinger i programmet “ph.d. i kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer”. Ifølge ph.d. leder Trond Lossius representerer hele syv nye kunstfaglige stipendiatstillinger en unik mulighet for filmfeltet.

PHD INFOMØTE

Opptak fra infomøte om ph.d. stillinger 12. desember

12. desember kl 19 på Kunstnernes Hus i Oslo hadde vi informasjonsmøte om søknadsprosessen og de syv ph.d. stillingene som er lyst ut innenfor ph.d. programmet "kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer". Du kan se opptak fra møtet her.

Anna Moland Porject gasstation Foto Rasmus Eriksson

HINNS Utdanningskvalitetspris til filmskolens satsning på virtuell produksjon

VIPROS-prosjektet ledet av Troels Linde tildeles HINNs utdanningskvalitetspris 2022. Prosjektet får ros for å være nyskapende, relevant for arbeidslivet og koble forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og utdanning på en god måte.

Swamp Lion 02

Masteralumni med kinopremiere på "Swamp Lion"

Møt Regissør Torben Bech, produsent Magnus Kristiansen og komponist Alan Gutierrez Frausto som startet sitt kreative samarbeid på filmskolens første masterkull. 10. november kommer de til filmskolen for å snakke om prosessen bak filmen "Swamp Lion" som har kinopremiere 11. november