-Denne historien er spennende og flere avdelinger i NRK har fått øynene opp for prosjektet sier produsent Aurora H. Bjørnhaug.
-Vi har en god dialog med NRK og det er ikke ofte begge avdelingene, både NRK Drama og P3, er med å utvikle det samme prosjektet, slik de gjør nå. Dette er fordi prosjektet er interessant for et bredt publikum, unge som eldre forklarer Bjørnhaug.
Bjørnhaug jobber som produsent hos produksjonsselskapet 4 1/2, som også utvikler TV-serien. Til tross for å ha et produksjonsselskap i ryggen er ikke veien videre alltid åpenbar.
Mange kan oppleve det som utfordrende å finne midler til utvikling av egne prosjekter og Aurora fremhever at det særlig gjelder de med minst erfaring. Produsent Bjørnhaug sier derfor at hjelpen fra Filmskolen har vært vesentlig i utviklingen av denne serien.
-De har hjulpet til med utvikling av regitalentet, stilt med nyttig undervisning, workshops, midler til research og veiledning fra dyktige dramaturger som Tone Johnsen og Siv Rajendram Eliassen. Det er godt vi har en Filmskole som er kompatibel med bransjen og kan være såpass god starthjelp for nye talenter og deres prosjekter.
For regissør Emilie Beck har muligheten til å ta med prosjektet inn på master virkelig vært til stor nytte.
-Filmskolens masterstudie har vært viktig for utviklingen og grunnarbeidet rundt serieideen, både for meg som serieskaper og som en stor ressurs i researchfasen. Filmskolen har gitt meg muligheten til å gå dypere inn i materiet så jeg kunne komme godt forberedt til en utviklingsfase hos statskanalen. Det er i nettopp den fasen før man har fått økonomisk støtte at det er viktig å ha noen i ryggen som tror på ideen din, og ønsker å være med for å gjøre den enda bedre.
Produsent Bjørnhaug uteksaminerte fra Filmskolens produsentlinje våren 2018. Emile Beck er student ved Filmskolens masterstudie i Oslo.
Undervisningsleder for masterstudiet i Oslo Jan Elisabeth Lindvik forteller:
-Emilie har vært målrettet hele veien med sitt prosjekt. Skolen har så langt det har vært mulig gitt henne de ressurser hun har hatt behov for, og implementert dette i undervisningen.
Et av emnene på masterstudiet er personlig fordypningsprosjekt, hvor studentene kan bruke tid og ressurser til å undersøke et emne innen deres eget fagområde. Her valgte Beck å fordype seg i Boliviahistorien – forstå bakgrunnen og menneskene involvert.
I fordypningsemnet er det ikke uvanlig at fagpersoner fra tradisjonsrike TV-kanaler som NRK deltar som rådgivere for studentene opplyser Lindvik.
- Vi har en løpende dialog med NRK i forbindelse med undervisningen ved skolen. Blant annet benytter vi mange kompetente fagpersoner fra NRK P3 og prosjekter som SKAM, BLANK, JENTER og lignende serier.
Emilie og Aurora hadde allerede pitchet TV-serien til NRK på egen hånd, og var godt underveis ved oppstart av emnet forteller Lindvik.
Vi så det var behov å undersøke videre hvordan denne historien best kunne fortelles visuelt og Emilie fikk muligheten til flere test-opptak i vårt studio, sier Lindvik.
Lindvik mener dette er et godt eksempel på hvordan masterstudiet kan bidra til å utvikle studentenes egne ideer til virkelighetsnære konsepter.:
-Masterstudiet er bygget opp med 3 emner - en fellesdel, en fordypningsdel og så selve masteroppgaven. I fordypningsdelen legger vi til rette for at hver enkelt student skal kunne få den støtten de trenger for å gjennomføre et større prosjekt hvor de selv står som ansvarlig kunstnerisk leder. Som i Emilies tilfelle stiller her filmskolen både tekniske, økonomiske og faglige ressurser tilgjengelig for studentene. Vi har et stort filmstudio, en Black Box-scene og et unikt og bredt fagmiljø sier Lindvik.
Aurora H. Bjørnhaug er spent på samarbeidet i første fase og ser frem til første levering i desember.
-Vi håper at det vi leverer er så bra at de ønsker et videre løp med oss avslutter produsent Bjørnhaug engasjert.
Artikkel publisert 5. nov. 2019, kl. 08:30