Thomas Pape crop

Foto: [Avbildet]: Thomas Pape - Lydlinjen - kull 10

Tekst: Marius Vibe

Opptak 2021 – mini Q&A: Thomas Pape

I forbindelse med opptak til BFA 2021 har vi spurt en håndfull av våre tidligere studenter om både tiden på Filmskolen og karrieren etterpå.
Denne gangen har vi snakket med lyddesigner Thomas Pape

Q: Hva har du jobbet med i filmbransjen siden du ble uteksaminert, og hvilket prosjekt – eller prosjekter – er du i gang med nå?

A: Jeg arbejder med mange forskellige discipliner indenfor lyd, både som sound designer, mixer, editor og indspiller. Jeg arbejder derudover med lyd til VR og underviser i Dolby Atmos lydlægning og mix på Sonic College.

Lige nu har jeg afsluttet indspilning af fiktionsfilmen 'Høst' og er igang med at lave sound design på dokumentarfilmen 'From the Wild Sea'.

Q: Hva var det som fikk deg til å søke på Filmskolen?

A: Jeg ønskede brændende at lave spillefilm og udvikle mit skilset fra at lave kortfilm og reklamer til at komme til det næste niveau. Der var så mange ting jeg ikke kendte til fordi jeg hovedsageligt var selvlært og jeg vidste at hvis jeg skulle bryde igennem til den tunge del af branchen var jeg nødt til at lære det på en af de nationale filmskoler, og udvikle mit netværk ved at være i et professionelt miljø. Jeg havde hørt mange rigtig gode ting om Den norske filmskolen, og deres scandinaviske profil gjorde at jeg ikke var i tvivl om at jeg som dansker ville passe ind.

Q: Hva var det viktigste du tok med deg fra undervisningen du fikk på Lillehammer?

A: Det vigtigste jeg tog med mig var min professionelle og strukturerede tilgang til projekter. Efter talrige øvelser på skolen med ekstrem gennemarbejdet struktur og fokus på detaljeret planlægning, kunne jeg indgå i store internationale projekter uden at føle mig som en nybegynder. Desuden var alle de fagspecifikke øvelser designet til at jeg kunne komme ud med et indblik i alle typiske scenarier i branchen, og derfor kunne jeg nemt tage forskellige jobs med det samme.

Q: Hvorfor bør kommende filmskapere søke seg inn på Filmskolen?

A: Hvis man vil have en chance i denne branche, er det ekstremt vigtig at have tid til at udvikle sig i et miljø hvor man har adgang til den aktuelle teknik, og lærere der kan vejlede og undervise i de metoder og teknikker man bruger i filmbranchen. Uden denne safe-zone hvor man har mulighed for at eksperimentere og træne, er det næste umuligt at udvikle sit sprog og komme op på niveau med resten af branchen. Filmskolen er tre år der udvikler dig mentalt, teknisk og kunstneriskt på måder du ikke kunne forestille dig, og denne udvikling er en unik mulighed for at blive den bedste filmskaber du kan blive.

Opptak BFA 2021 03

Vil du også bli lyddesigner?
Opptaket har startet. >>> SØK HER <<<

Opptak BFA 2021 03

Vil du også bli lyddesigner?
Opptaket har startet. >>> SØK HER <<<

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop.

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on May 5th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

11 Masterstudenter fikk Statens Kunstnerstipend

11 av masterstudentene på filmskolen har fått Statens kunstnerstipend, "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak i 2022. Opptakskomiteen går nå igang med å vurdere søknadene til filmskolens femte masterkull.