Cecilie Levy foto Jasmijn Lina

Cecilie Levy disputerer 24. november Foto: Jasmijn Lina

Manusforfatter og stipendiat Cecilie Levy har undersøkt hvordan arbeid med manus må utvikles og nytenkes i overgangen fra film og TV til arbeid med virtual reality. På fredag forsvarer doktorgradsresultatet på Lillehammer.

Hva: Disputas for Cecilie Levy, stipendiat i doktogradsprogrammet "Ph.d. i kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer" ved Den norske filmskolen.

Tittelen på det kunstneriske doktorgradsresultatet: "Light from aside: A screenwriter's perspective in virtual reality"

Når: Fredag 24. november 2023 kl 11:00 – 16:00

Hvor: Auditorium G på studiested Lillehammer og digitalt via Zoom

Zoom-lenke: https://inn.zoom.us/j/62780344625?pwd=NmEzeUlmUHEzWmZxbGcxNWxZRXJTdz09

(Passord: 179111 Webinar-ID: 62 780 344 625)

Damer farge

Fra vertical slice av "Finding Frida"

En manusforfatters perspektiv på VR

I sitt kunstneriske utviklingsarbeid utforsker Cecilie Levy, som er manusforfatter, hvordan språket og narrativet forandrer seg fra fortelling i tid i film, mot en fortelling i rom i VR.

Sentralt i undersøkelsen er konseptualisering og delproduksjon av VR-opplevelsen «Finding Frida». Utviklingsarbeidet trekker veksler på teori om manus og praksis som manusforfatter, samt kreative, dokumentariske tilnærminger til arbeid med romskala VR-design

"Finding Frida", er en immersiv animert VR-opplevelse basert på den sanne historien om den internasjonalt anerkjente tekstilkunstneren Frida Hansen. Satt i en vakker taktil verden hvor fortid og nåtid kommer sammen, er “Finding Frida” en kreativ dokumentar om å stole på egen fantasi, ressurser og indre barn i møtet med verdens motgang.

– «Finding Frida» er en rekonstruksjon av en personlig historie – livet og virket til den glemte kunstneren Frida Hansen – og kombinerer lineære fortellerteknikker med romlige drømmelandskap som gir publikum tilgang til hovedpersonens minneverden, skriver Levy i Research Catalogue hvor doktorgradsarbeidet presenteres.

– I sin endelige form vil «Finding Frida» bli en romskala opplevelse for én person om gangen, med varighet på omtrent 20 minutter. Opplevelsen vil være tilgjengelig for et allment publikum, også for de uten tidligere erfaring med VR, ifølge Levy.

Klokke

Detalj fra vertical slice / Stargate Media

Det kunstnerisk doktorgradsresultatet

En prøvescene (en såkalt «vertical slice») fra VR-opplevelsen "Finding Frida" ble presentert offentlig på Den norske filmskolen og for bedømmelseskomiteen hos Qvisten XTND i Oslo i juni 2023. Prøvescenen varer i syv minutter, og er i ettertid gjort tilgjengelig som opplevelse ved VR-laben på Den norske filmskolen i Oslo.

Levys kunstneriske utviklingarveid er dokumentert i Research Catalogue, en internasjonal publiseringsplattform for kunstnerisk utviklingsarbeid. Her kan du lese hennes essay "Light from aside: A screenwriter's perspective in virtual reality" som drøfter det konseptuelle og kreative grunnlaget for arbeidet med fortellingen i "Finding Frida". Essayet formidler innsikt fra manusforfatterens perspektiv om utfordringene ved overgangen fra temporal til romlig fortelling i VR, samt arbeidet med narrative og stilistiske valg i en teknisk kompleks og nyskapende VR-opplevelse. Vedlagt essayet er også utdrag fra manus fra ulike stadier underveis i utviklingen.

Om disputasen

Disputasen finner sted fredag 24. november og begynner presis klokken 11 i Auditorium G på Storhove på Lillehammer. Det blir også mulig å følge den digitalt på zoom.

Bedømmelseskomiteen består av:

  • Førsteopponent Ellen Røed, Professor in film and media (Stockholm University of the Arts)
  • Andreopponent Siri Senje, Professor of screenwriting (Westerdals Institutt for film og medier, School of Arts, Design and Media, Kristiania University College, Norway)
  • Tredjeopponent/administrator Steven Bachelder, Professor of game design and digital art (t Norway Innland University of Applied Sciences)
  • Disputasleder er Eli Bø.

Kandidatens hovedveileder har vært professor Christy Dena. Medveileder har vært professor Mirjam Vosmeer.

Damer farge

Fra vertical slice av "Finding Frida"

Klokke

Detalj fra vertical slice / Stargate Media


Siste artikler

Maria På Sett forfra Foto Sean Fulton

Maria på lydlinjen: “Det er det emosjonelle med lyddesign som driver meg”

Lyddesigner Maria Bardal går andre året på filmskolens bachelor. Hun er en av seks studenter på lydlinjen, som har søknadsfrist 1. mars. Som lyddesigner kan hun få deg til å føle noe annet enn det som ligger i bildet alene når du ser en film.

OPPTAK 2025 IG 3112 PD LYD5

Åpent zoom-møte: Vil du skape verdener?

Produksjonsdesignlinjen har søknadsfrist 1. mars og 12. februar kan du møte produksjonsdesigner Astrid Astrup på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun gjenskapte 80-tallet i serien Lykkeland.

Malte Eli PRIS

Filmskolen tildelt Nordisk Film-pris for sin betydning for filmbransjen.

Under prisutdelingen Isbjørnen på Vika kino ble Den norske filmskolen tildelt Veiviseren for sin betydning for den norske filmbransjen. Manuslærer og regissør Lilja Ingolfsdottir fikk Nordisk Films Talentpris for debutfilmen "Elskling".

OPPTAK 2025 IG LYD11

Åpent zoom-møte: Vil du bli filmforteller med lyd?

Lydlinjen har søknadsfrist 1. mars og 13. februar kan du møte lyddesigner og filmskolelærer Gunn Tove Grønsberg på zoom. Hun vil gi et innblikk i hvordan hun skaper karakterer, rom og stemninger med lyd.

20241216 Filmskolen Nord Photos Malthe Ivarsson 0183

"Vi skulle fokusere på nuet, og på hverandre"

På Göteborg Film Festival skal studenter fra filmskolene i Danmark, Norge og Sverige vise oss resultatene av det de har samarbeidet om på tvers av de nordiske grensene.