"Gjensyn" (Revisited) er avgangsfilmen til Iain Forbes (regi og medmanus), Tøri Gjendal (produsent), Lina Csillag (manus), Karoline Sødal Sellæg (foto), Brynhild Dagslott (produksjonsdesign), Natascha Ramlow Lerche-Jensen (klipp), Marthe Straum Lie (lyd), Richard Viken Klausmark (VFX). Alle ble uteksaminert fra Den norske filmskolens kull 12 i fjor sommer.
Finalistene til årets Student Academy Award, eller student-Oscar, ble annonsert torsdag 17. august. "Gjensyn" er eneste norske film som kom gjennom nåløyet og skal konkurrere om prisen med syv andre studentfilmer plukket ut blant 2,443 bidrag. Student-Oscar har blitt delt ut i Hollywood av the Academy of Motion Picture Arts and Sciences siden 1972 og blant tidligere vinnere finner vi Spike Lee og Robert Zemeckis.
Vi tok en prat med regissør og med-manusforfatter Iain Forbes og produsent Tøri Gjendal.
Hva betyr dette for dere?
IAIN: - Det er jo vanvittig. Student Oscar har vært en drøm siden jeg for mange år siden så Tuba Atlantic. Så å faktisk få oppleve å være finalist selv er så utrolig vakkert. Det er jo et fantastisk stempel for filmen vår, og en heder til crew og skuespillerne for deres gode arbeid.
-Som regissør er det utrolig fint når man har hatt et lojalt team, som hele veien har vært med å inspirere meg og hverandre, og har trodd på visjonen og fortellingen, at det da kommer dem til gode.
-Så hjelper det jo også for blikket man har på fremtiden og kommende prosjekt, at vi kan vise til at vi har lykkes på dette viset med eksamensfilmen.
Hvordan fikk dere nyheten?
TØRI: - Vi har begge vært med på et kortfilmprogram i regi av Mediefabrikken og jobbet på hver vår film. På torsdag hadde vi premiere på Vega og hadde tullet med at beskjeden nok ville nå oss akkurat denne kvelden. Rett før visningen av den siste av 8 filmer, tikker det inn en mail fra The Acadamy. Vi løp ut, ropte og hoppet høyt, før vi gikk for å motta blomster på scenen… Så kunne vi endelig dele nyheten med kjente og kjære i salen! Det er sjeldent man kan feire så gode nyheter allerede pyntet til fest, med blomster i hendene og i samvær med så mange som ønsker en godt.
Hvordan var prosessen frem mot ferdig eksamensfilm, hva var mest givende eller utfordrende?
IAIN: - Det er jo veldig spesielt å lage film i sjangeren “eksamensfilm”, da man skal forsøke å skape sitt mest kunstneriske ambisiøse arbeid innenfor både en stram tids- og økonomisk ramme. Utgangspunktet for fortellingen var jo veldig personlig, da filmen handler om mine betraktninger rundt sorgen jeg har etter faren min, som døde da jeg var 13, og hvordan sorg påvirker en familierelasjon. Det handlet mye om å skrive seg “inn” i materialet med flow-øvelser slik at man faktisk følte noe og bruke mye av seg selv. Jeg hadde en kveld etter en givende idéøkt med teamet, hvor jeg satt meg alene på rommet og skrev slutten på filmen og ble sittende og gråte. Da visste jeg at jeg hadde funnet filmen.
-Innspilling var nok det aller hardeste, både fysisk og psykisk. Vi hadde mange manussider vi skulle skyte hver dag og skyhøye ambisjoner for det tekniske uttrykket, så det var høyt arbeidspress som både skuespillere og crew kjente på kroppen. Det var derimot alltid fint å se hvor mye skuespillerne tok med inn i prosjektet, og særlig med hovedrolleinnehaver Thea Sofie Loch Næss brukte vi improvisasjon på sett i noen nøkkelscener til å få frem noen av mine favorittøyeblikk i filmen.
Hvilke prosjekter holder dere på med nå?
IAIN: - Nå arbeider jeg på flere spillefilm og tv-serie prosjekter i tidlig utvikling med ulike samarbeidspartnere, i tillegg til å ha nylig hatt premiere på min siste kortfilm “Mørkeblind”. Blant spillefilmene er et prosjekt som viderefører tematikken fra “Gjensyn”, som jeg jobber på med Tøri og Thomas Meldgaard fra kullet vårt i talentprogrammet Filmskapere, i regi av Thomas Robsahm og Talent Norge. Ellers har jeg og manusforfatter Andreas Lübker kommet langt på vei med en sesongbue på en sørlandskrim, en “sunny noir”, som vi startet på sammen på filmskolen.
TØRI: - Jeg jobber i Nordisk Film med Thomas Robsahm og er så heldig å få fortsette flere av samarbeidene fra filmskolen. I tillegg til Iain og Thomas Meldgaard, er vi i utvikling med Sunniva Kviteberg og Håkon Anton Olavsen på spillefilmen med arbeidstittel “Singel”. Vi er også i postproduksjon av Lilja Ingolfsdottirs debutfilm Elskling, og i utvikling med masse annet spennende.
Hvordan var prosessen frem mot ferdig eksamensfilm, hva var mest givende eller utfordrende?
IAIN: - Det er jo veldig spesielt å lage film i sjangeren “eksamensfilm”, da man skal forsøke å skape sitt mest kunstneriske ambisiøse arbeid innenfor både en stram tids- og økonomisk ramme. Utgangspunktet for fortellingen var jo veldig personlig, da filmen handler om mine betraktninger rundt sorgen jeg har etter faren min, som døde da jeg var 13, og hvordan sorg påvirker en familierelasjon. Det handlet mye om å skrive seg “inn” i materialet med flow-øvelser slik at man faktisk følte noe og bruke mye av seg selv. Jeg hadde en kveld etter en givende idéøkt med teamet, hvor jeg satt meg alene på rommet og skrev slutten på filmen og ble sittende og gråte. Da visste jeg at jeg hadde funnet filmen.
-Innspilling var nok det aller hardeste, både fysisk og psykisk. Vi hadde mange manussider vi skulle skyte hver dag og skyhøye ambisjoner for det tekniske uttrykket, så det var høyt arbeidspress som både skuespillere og crew kjente på kroppen. Det var derimot alltid fint å se hvor mye skuespillerne tok med inn i prosjektet, og særlig med hovedrolleinnehaver Thea Sofie Loch Næss brukte vi improvisasjon på sett i noen nøkkelscener til å få frem noen av mine favorittøyeblikk i filmen
Hvilke prosjekter holder dere på med nå?
IAIN: - Nå arbeider jeg på flere spillefilm og tv-serie prosjekter i tidlig utvikling med ulike samarbeidspartnere, i tillegg til å ha nylig hatt premiere på min siste kortfilm “Mørkeblind”. Blant spillefilmene er et prosjekt som viderefører tematikken fra “Gjensyn”, som jeg jobber på med Tøri og Thomas Meldgaard fra kullet vårt i talentprogrammet Filmskapere, i regi av Thomas Robsahm og Talent Norge. Ellers har jeg og manusforfatter Andreas Lübker kommet langt på vei med en sesongbue på en sørlandskrim, en “sunny noir”, som vi startet på sammen på filmskolen.
TØRI: - Jeg jobber i Nordisk Film med Thomas Robsahm og er så heldig å få fortsette flere av samarbeidene fra filmskolen. I tillegg til Iain og Thomas Meldgaard, er vi i utvikling med Sunniva Kviteberg og Håkon Anton Olavsen på spillefilmen med arbeidstittel “Singel”. Vi er også i postproduksjon av Lilja Ingolfsdottirs debutfilm Elskling, og i utvikling med masse annet spennende.