V1 0012 Kull4 Geir

Masterstudent Geir Fjermestad Rolandsen klippet Oscar-nominerte «Nattrikken» Foto: Sindre Sæbø

Masterstudent Geir Fjermestad Rolandsen har klippet den Oscar-nominerte kortfilmen «Nattrikken» . Han ble uteksaminert fra klippelinjen på kull 10 på filmskolens bachelorprogram. På foto finner vi en annen kull 10-alumni, Vegard Landsverk. «Nattrikken» er en av fem filmer som skal kjempe om Oscar-statuetten i kategorien “Live action short”.

Den norske kortfilmen «Nattrikken», regissert av Eirik Tveiten med Sigrid Husjord i hovedrollen, ble 24. januar nominert til Oscar i kategorien “Live action short”. I sentrale kreative roller finner vi to kull-10 alumni: Filmen er klippet av Geir Fjermestad Rolandsen, som ble uteksaminert fra klippelinjen på bachelorprogrammet på Lillehammer i 2017 og nå er tilbake på filmskolen som masterstudent. Vegard Landsverk fra kull 10s fotolinje står for foto.

NATTRIKKEN 1 91 1 jpg content

Masterstudent Geir Fjermestad Rolandsen. Foto: Sinder Sæbo

Den norske kortfilmen «Nattrikken», regissert av Eirik Tveiten med Sigrid Husjord i hovedrollen, ble 24. januar nominert til Oscar i kategorien “Live action short”. I sentrale kreative funksjoner finner vi to kull-10 alumni: Geir Fjermestad Rolandsen, som ble uteksaminert fra klippelinjen på bachelorprogrammet på Lillehammer og nå er tilbake på filmskolen som masterstudent, har klippet filmen. Vegard Landsverk fra kull 10s fotolinje står for foto.

«Nattrikken» er produsert av Cylinder og handler om en kvinne som “ender høyst ufrivillig bak spakene på en trikk og må ta ansvar for situasjonene som oppstår. Når turen brått ender opp i et ganske annet spor enn man kunne forvente, blir også utfordringene langt flere enn fryktet. «Nattrikken» setter fokus på de mer sårbare sidene av kjønnsidentitet og fordommer i samfunnet. Fortellingen har et budskap om å stå opp for andre og ikke vike for egen feighet. Trikken er et fint bilde på vår tids urbanitet og mens byen ramler forbi på utsiden, ramler nattens fugler inn på trikken og alt blir i overkant mye å håndtere for den ufrivillige trikkeføreren.”

Oscar-nominasjonen kom etter en suksessfull festivalreise som startet med verdenspremiere på Tribeca Film Festival i juni 2022. Der vant «Nattrikken» pris for «Best narrative short». Filmen har også vunnet en rekke andre priser og blitt vist som kortfilm på newyorker.com. I Grimstad fikk den filmkritikerprisen med følgende begrunnelse fra Norsk Filmkritikterlag:

«På knappe 16 minutter fortelles en helstøpt fortelling, eller egentlig to fortellinger som veves sammen. Likevel preges filmen av en ro i gjennomføringen og den gir oss tid til å reflektere over flere morsomme og overraskende hendelser. Alle fagfunksjonene er godt ivaretatt. Filmen har høy underholdningsverdi, samtidig som den forteller om utfordringene ved å være litt annerledes enn majoriteten.»

Oscar-utdelingen finner sted i Los Angeles 12. mars – eller natt til 13. mars norsk tid. Vi tok en prat med klipper og masterstudent Geir Fjermestad Rolandsen som mottok nyheten om Oscar-nominasjonen live sammen med resten av teamet:

-Jeg var på kontoret til Cylinder her i Oslo, de hadde invitert til en felles samling for alle som kunne møte opp, og så streamet de opplesningen av de nominerte. De hadde kjøpt inn litt å drikke så egentlig var det for å feire at vi var kortlistet og potensielt feire at vi hadde blitt nominert - og det ble vi!

Geir beskriver nyheten som veldig overraskende, selv om han skjønte hvor det bar sekunder før de andre:

-Sendingen på YouTube var tekstet, så når de annonserte hvem som var nominert kom “Night Ride” opp i teksten før de leste det opp, og det var det ingen andre i rommet som så. Da tenkte jeg “Er dette for godt til å være sant, er det kun jeg som ser at vi nå snart skal bli lest opp?” Det ble på et vis en liten spoiler for meg, men jeg klarte å holde litt tilbake og ville ikke spoile det for alle som fulgte med på skjermen. Ganske riktig ble vi lest opp like etter, så da kunne jeg slippe jubelen løs sammen med de andre. Jeg fikk ikke samme PANG-opplevelsen som dem, men det var veldig gøy! Det var også en NTB journalist som var der i tilfelle vi ble nominert og tok bilder av jubelscenene.

Du har klippet filmen, kan du fortelle litt om prosessen?

-Det var en veldig morsom prosess. “Nattrikken” er jo en film som ville forsøke å blande drama og humor på en balansert måte, og det følte vi at vi klarte ganske bra. Publikum opplever at de er i en komedie og så, før de vet ordet av det, opplever de plutselig et drama og er med på den glidende overgangen.

Hvordan jobbet dere med akkurat dette i klippen, hadde dere testvisninger?

-Ja, vi hadde test screenings og så formet vi filmen litt etter dem. Kanskje var det et enkelt punkt som ikke traff like bra som resten og da måtte vi selvfølgelig justere, slik man alltid gjør.

-En morsom greie er at regissøren reiste til Thailand for å skrive og var der mens vi klippet filmen. Jeg sendte versjoner over nettet og så hadde vi zoom-møter og telefoner pre-korona og kom inn i den arbeidsflyten. Men det funket kjempefint, vi fant en veldig bra måte å jobbe på.

Hvordan var samarbeidet med din kull 10-kamerat Vegard Landsverk på foto?

-Vegard er en kjempekul fotograf som jeg gikk på kull sammen med. Han hadde gjort en fantastisk jobb på sett, alt var dekket inn - selvfølgelig i samarbeid med resten av innspillingscrewet.

Hvordan jobbet du med regissøren Eirik Tveiten?

-Det var et fantastisk samarbeid, han var veldig åpen for nye ideer og skapte et rom hvor vi kunne diskutere åpent om filmen. Vi kunne ta opp forslag og han ville se på det og komme med gode tilbakemeldinger. I klippen er jo prosessen sånn at klipperen har én tanke og regissøren har en annen tanke som kan bli til en tredje tanke, og det skapte han rom for.

En Oscarnominasjon er et ekstremt trangt nåløye å komme gjennom, og filmen har hatt en suksessfull reise før det; hva tror du det er med denne filmen som har nådd så mange?

-Jeg tror det er fordi den er dynamisk sjangermessig og den tar opp viktige spørsmål. Jeg vil sitere produsentene her, de formulerer det så bra: “I hele verden opplever folk trakassering og ofte kan det være lettere å ikke bry seg og se en annen vei. Denne filmen håper vi kan inspirere til å si fra og handle”. Jeg tror det er det som treffer folk generelt, det er et universelt tema.

Nå går du på produsent-spesialiseringen på filmskolens masterprogram i Oslo. Vil du fortsette å klippe?

-Jeg har lyst til å kombinere klippingen med produsentvirket, men innenfor to ulike felt. Mitt masterprosjekt på produsentspesialiseringen er rettet mot dataspill. I filmbransjen fortsetter jeg å klippe, mens i spillbransjen håper jeg å produsere dataspill.

Drar du ned til Oscar-seremonien?

-Hele gjengen har veldig lyst til å reise til LA og så håper vi flest mulig får lov til å delta på utdelingen, men jeg blir uansett, om ikke annet, til stede i byen for å ta inn stemningen.

NATTRIKKEN 1 91 1 jpg content

Masterstudent Geir Fjermestad Rolandsen. Foto: Sinder Sæbo


Siste artikler

Studio Gabriel

Rekordmange søkere til master

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak i 2022. Opptakskomiteen går nå igang med å vurdere søknadene til filmskolens femte masterkull.

Hugo tot2 copy

«Jeg har fått et helt nytt perspektiv på å lage film»

Hugo Francker studerer konseptuell dokumentarregi på filmskolens masterprogram i Oslo. Som sitt masterprosjekt lager filmskaperen en personlig dokumentar om forholdet til sin far hvor de utfordrer og leker med ideer om maskulinitet.

Åpen dag mfa 31011215

MFA: Åpent hus på Myrens

31. mars kl 16-18 åpner vi dørene på Myrens Verksted for de som er nysgjerrige på masterprogrammet og vil søke til høstens masteropptak som har søknadsfrist 1. mars.

MFA åpen dag 2024 R

Åpent Hus (digitalt) på master 2. februar kl 16

Onsdag 2. februar inviterer vi alle interesserte i masterstudiet på filmskolen til å møtes på zoom for å bli bedre kjent med lærere, studenter og studiet.

Cecilie Levy foto Jasmijn Lina

Cecilie Levy disputerer 24. november

Manusforfatter og stipendiat Cecilie Levy har undersøkt hvordan arbeid med manus må utvikles og nytenkes i overgangen fra film og TV til arbeid med virtual reality. På fredag forsvarer doktorgradsresultatet på Lillehammer.

Lone Wolves Stick Together

"Lone Wolfs Stick Together" immersive exhibition

In her PhD research, Nadia Lipsyc explores immersive and interactive narration, VR and live action roleplaying (larp). On November 25th to 26th her work - an immersive exhibition - can be experienced at the Norwegian Film School in Oslo.