Hver Sin Cinema opptak Foto Łukasz Zamaro Snowfall Cinema

Ny sommerworkshop for unge regitalenter Foto: Łukasz Zamaro/ Snowfall Cinema

Filmskolen ønsker flere søkere med mangfoldsbakgrunn og fortsetter samarbeidet med tidigere filmskolelærer Hisham Zaman og Snowfall Cinema som arrangerer filmworkshop for unge regitalenter. Workshopen er åpen for alle mellom 18-26 år, men søkere med minoritetsbakgrunn vil prioriteres.

Workshopen "Hver sin cinema"

Over flere helger i mai og juni vil den prisbelønte filmskaperen og tidligere filmskolelærer Hisham Zaman lede workshopen "Hver sin cinema". Workshopen er rettet mot unge talenter mellom 18 og 26 år med ambisjoner om å regissere film. Snowfall Cinema er arrangør og Den norske filmskolen er en av samarbeidspartnerne sammen med Norsk filminstitutt. Vi fikk også i år såkornmidler fra Høgskolen i Innlandet til prosjektet.

Hisham Zaman Foto Łukasz Zamaro Snowfall Cinema

Filmskaper og kursleder Hisham Zaman. Foto: Łukasz Zamaro/ Snowfall Cinema

For andre gang arrangerer Snowfall Cinema workshopen "Hver sin cinema" for unge talenter mellom 18 og 26 år med ambisjoner om å regissere film. Den norske filmskolen er en av samarbeidspartnerne til prosjektet og fikk også i år 150,000 kr i såkornmidler fra Høgskolen i Innlandet.

Workshopen er åpen for alle, men vi vil prioritere søkere med minoritetsbakgrunn. Deltageravgiften er 2500 kr. Ta kontakt med ditt regionale filmsenter som i noen tilfeller kan gi støtte til deltakere.

FOR HVEM?
Tilbudet er rettet mot unge regitalenter mellom 18-26 år som har ambisjon om å jobbe med film.

NÅR OG HVOR?
Workshopen gjennomføres 18-19 juni, 25-26 juni og 15-19 august i Oslo.

HVORDAN SØKE?

Søk her innen 1. mai. I søknadsskjemaet må du skrive noen linjer om deg selv og din bakgrunn:

-Navn alder og litt om din bakgrunn
-Utdannelse og relevant filmerfaring (om du har)
-Hva er dine ambisjoner innen filmskaping?
-Hvilke tema/ historier opptar deg?
-Referanspersoner (om du har)

Hver Sin Cinema deltakere Foto Łukasz Zamaro Snowfall Cinema

Deltakere på fjorårets "Hver sin cinema"-workshop. Foto: Łukasz Zamaro/ Snowfall Cinema

Erfaringer fra deltakere i fjorårets workshop

Hver Sin Cinema opptak2 Foto Łukasz Zamaro Snowfall Cinema

Bakgrunn for workshopen

Hisham gikk selv på et av filmskolens første kull (regilinjen, kull 3) og har siden regissert flere prisbelønte filmer. Han har både undervist på filmskolen og sittet i opptakskomiteen. I forkant av forrige workshop, som ble arrangert sommeren 2022, fortalte Hisham om motivasjonen for workshopen:

- Etter å ha sittet i opptakskomiteer for nye studenter til filmskolen ser vi at tilfanget av søkere med ulik kulturell bakgrunn er nærmest ikke eksisterende. Vi tilbyr derfor en workshop som er rettet mot unge regitalenter som trenger å styrke sin søknad til høyere filmutdanning eller som sliter med å få sitt første tilskudd.

-Jeg mener at talent handler om hvilke historier du bærer på og din evne til å formidle disse og at filmfaget kan tilllæres. Vi er overbevist om at det finnes historier og talenter i Norge som ikke finner veien til filmskolen eller til de etablerte institusjonene.

Hisham Zaman Foto Łukasz Zamaro Snowfall Cinema

Filmskaper og kursleder Hisham Zaman. Foto: Łukasz Zamaro/ Snowfall Cinema

Hver Sin Cinema deltakere Foto Łukasz Zamaro Snowfall Cinema

Hver Sin Cinema opptak2 Foto Łukasz Zamaro Snowfall Cinema

NFI2

Online meeting: Info about LIM prewriting workshop.

Are you curious about LIM´s idea development workshop? Join the online event on May 5th to learn more about the upcoming workshop hosted by NFI and DNF in Oslo June 16th-21st

NFI2

LIM Boosting Ideas Workshop June 16-21 2024

Less is More is one of Europe’s leading writer and project development programmes. This workshop organized by NFI and Dnf will help you turn creative limitations into opportunities for innovation in script development. Deadline May 3rd!

Master Stipend

11 Masterstudenter fikk Statens Kunstnerstipend

11 av masterstudentene på filmskolen har fått Statens kunstnerstipend, "Diversestipend for ny­utdannede kunstnere". Tilsammen 28 DNF-alumni og studenter fikk stipend i vårens tildeling. Vi gratulerer!

Filmskolens masterprogram i Oslo hadde søknadsfrist 1. mars og vi fikk inn nesten dobbelt så mange søknader som ved forrige opptak i 2022. Opptakskomiteen går nå igang med å vurdere søknadene til filmskolens femte masterkull.