På masterstudiet i spillproduksjon jobber studentene jobber praktisk med XR-teknologier for å designe, prototype og bygge interaktive og immersive verdener. Studiet kombinerer kreativ design med teknisk produksjon og gir muligheter for spesialisering innen områder som sanntidsgrafikk, animasjon, motion capture, technical art, creative coding og programmering.
Undervisningen kombinerer veiledning med praktiske workshops og produksjoner, og berikes av kritisk refleksjon og diskusjon for å styrke hver students profesjonelle kompetanse. Studieplanen dekker hele den kreative prosessen, fra tidlig konseptutvikling til ferdig produksjon. Studentene arbeider innen sitt valgte fagområde som en del av tverrfaglige team innen spilldesign og spillutvikling, og har også mulighet til å samarbeide i prosjekter med studenter fra Den norske filmskolen og TV-skolen. Prosjekter innen spill, VR, AR eller virtuell produksjon følger bransjestandarder og veiledes av eksperter i hvert fagfelt.
Kandidater som fullfører studiet får en profesjonell portefølje, tverrfaglig erfaring og ferdighetene som trengs for å bidra i ledende spillstudioer, XR-selskaper og andre felt innen immersive medier. Utdanningen gir også en akademisk vei videre til vårt PhD-program.
Studentene skal formulere sitt personlige kunstneriske mål og utvikle sine spesifikke ferdigheter og sin kompetanse innen et bredt spekter av spillrelaterte fagområder. Vår vurdering ved opptak baserer seg på det kunstneriske nivået i søkerens tidligere arbeid, sammen med et prosjektforslag som beskriver hva de ønsker å fokusere på i studiet. Søkere forventes å ha sterk motivasjon og tydelige utviklingsmål for studieperioden.
Her finner du opptakskrav for spillproduksjon til høstens opptak som har søknadsfrist 1. mars.
- Fagansvarlig Steven Bachelder (Professor ved Spillskolen)
- Kontaktinfo steven.bachelder@inn.no
- Studiested Hamar
- Studielengde 2 år heltid (120 studiepoeng)
- Søknadsfrist 1. mars 2026