Arbeidsgruppen består av:
Frederick Howard [Leder] | Doktorgradsstipendiat |
Siri Langdalen [Nestleder] | Professor Produksjonsdesign |
Lilja Ingolfsdottir | Manuslærer BFA |
Renée Mlodyszewski | Tidligere produsentstudent |
Marianne Ulrichsen | Regilærer BFA med permisjon |
Are Syvertsen | Klippelærer BFA |
Jonas Bruun | Nåværende produsentstudent BFA |
Bakgrunn
Etter om lag 20 års drift er filmskolens posisjon endret betraktelig.
Filmskolen
har vært førende i en storstilt profesjonalisering av den norske
filmbransjen og gis av bransjen en stor del av æren for norsk films
suksess fra tidlig 2000-tall frem til i dag. Skolen har samtidig
vokst betraktelig, og gjennom opprettelse av både en MFA-utdanning
og en PhD-grad har vår faglige og akademiske tyngde styrket seg. Den
vertikale integreringen i utdannelsesløpet er derimot fortsatt ikke
fullt utnyttet.
BFA-løpet er fortsatt ansett som bærebjelken i DNFs undervisningssyklus og det er denne som regnes som den ypperste utdannelsen innen film og tv-dramatikk i Norge. Likevel har fremveksten av konkurrerende privatskoler gjort det nødvendig å posisjonere seg for å rekruttere de mest attraktive studentene. Dekan ønsker derfor å igangsette en overordnet evaluering av strukturen og innholdet i BFA-studiet alene og bedre integrere dette i sammenheng med skolens øvrige utdannelsessykluser.
Mål og rammer
Effektmål: Kortfattet rapport som danner grunnlag for en modernisert studiestrategi for filmskolen og en bedre integrert bruk av ressursene på kryss av studieløpene BFA, MFA og PhD.
Filmskolens overordnede visjon er: Å være en skole som tiltrekker seg de studentene vi ønsker skal prege fremtidens filmlandskap – og en skole som får oppmerksomhet internasjonalt for sin faglige standard.
Leveranse: Det forventes en overordnet rapport på BFA-studiet som kan danne grunnlag for debatt i den faglige ledelsen og fakultetsrådet om hvordan studiet kan revideres for bedre å oppnå skolens visjon, innenfor dagens ressursramme. Det er ikke forventet linjedelt analyse.
Det er viktig at arbeidsgruppen ser oppgaven i lys av filmskolens øvrige virksomhet og forpliktelser, at vi har en utdanning på 3 nivåer, og skal opparbeide et vitens-miljø ved aktiv eksternfinansiert virksomhet med internasjonale samarbeidspartnere.
Prosjektgruppen er rådgivende og skal jobbe fritt og åpent.
Følgende
områder bør belyses:
- En evaluering av undervisningsplanens relevans i dagens eksterne marked.
- En evaluering av skolens rekrutteringsarbeid og posisjonering i skolevalget.
- En evaluering av grunnstrukturen med linjefordeling og inndeling MFA og BFA.
- En evaluering av skolens pedagogiske ståsteds relevanse.
- En evaluering av den vertikale integreringen av de tre syklusene.
- En evaluering av lærerressurser og stillingsstruktur i dag.
- En evaluering av mangfoldsarbeidet både blant studenter og ansatte.